The Utilization of Information and Communication Technology In Online History Learning In The Pandemic Era of COVID-19 (Descriptive Study: History Education Student)

Authors

  • Gazali Far Far Universitas Pattimura
  • Rina Pusparani Universitas Pattimura
  • Wa Ima Universitas Pattimura

DOI:

https://doi.org/10.31764/ijeca.v3i3.3308

Keywords:

Historical Learning, Online, Covid 19

Abstract

The purpose of this study is to find out about online history learning for Pattimura University students in the Covid-19 Pandemic era. The research method used in this study is a qualitative description. By analyzing directly about the online lecture process for historical education students of FKIP Unpatti Ambon. Based on the results of the research obtained, it can be described as follows: 1.History learning is usually carried out face-to-face in rooms and fields (historical sites) but to prevent the spread of Covid 19, learning is carried out online. 2. Online lectures for Pattimura University students in the Covid 19 Pandemic Era, namely, FKIP Unpatti history education students are required to take part in an online lecture process in order to break the chain of Covid 19 spread

Author Biography

Gazali Far Far, Universitas Pattimura

Pendidikan Sejarah, FKIP Unpatti

References

A Basyari. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Berbasis Visualisasi Museum Sasana Wiratama untuk meningkatkan kesadaran siswa MAN Yogyakarta. Istoria, 15(1), 32–34.

Alparis Sormin, Salman, Padang Siregar, Ali & Duwi Priyono, C. (2014). Seminar Nasional Sejarah ke-4 Jurusan Pendidikan Sejarah Universitas Negeri Padang.

Far-Far, G. (2020a). Pemanfaatan Keraton Sultan Ternate pada Pembelajaran Sejarah Lokal Berbasis Multicultural, Studi Kualitatif Deskriptif di SMA Negeri 5 Kota Ternate. Education and Human Development Journal, 5(2), 32–42.

Far-Far, G. (2020b). Pengembangan Model Pembelajaran Sejarah Berbasis Situs Sejarah Lokal di SMA Negeri 5 Kota Ternate. Jurnal Pedagogika, 8(1), 109–117.

Hamid, Abdul Rahman. (2014). Pembelajaran Sejarah. Penerbit Ombak.

Hasan, S. H. (2019). Pendidikan Sejarah Untuk Kehidupan abad Ke- 21 M. 2(2), 61–72.

Hendriani dkk. (2018). Pedagogik Literasi Kritis : Sejarah, Filsafat dan Perkembangan di Dunia Pendidikan. Jurnal Pedagogia, Jurnal Ilmu Pendidikan.

Istiyarti & Purnama, Eka K. (2014). Pemanfaatan TIK Untuk Pembelajaran. Jurnal Kwangsan, 2(1), 63–70.

Khanifatul, K. (2013). Pembelajaran Inovatif. Ar-Ruzz Media.

Muhtarom, Herdin, Kurniasih, Dora & Andi. (2020). Pembelajaran Sejarah yang Aktif, Kreatif dan Inovatif Melalui Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jurnal Bihari : Pendidikan Sejarah Dan Ilmu Sejarah, 3(1), 29–36.

Restiyani, Rusli, Juanengsih, Nengsih & Herlanti, Yanti. (2014). Profil Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Kmunikasi (TIK) Sebagai Media dan Sumber Pembelajaran. Jurnal Edusains, 4(1), 50–66.

Rokhman, M. Nur. (2015). Pengembangan Mendia Blok Sejarah Untuk Pembelajaran Sejarah di SMA. Istoria: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 11(1), 53–70.

Sayono, J. (2013). Pembelajaran Sejarah di Sekolah: Dari Pragmatis ke Idealis. Jurnal Sejarah Dan Budaya, 7(1).

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Alfabeta.

Susilo, Agus & Sofiarini, A. (2020). Pembelajaran Sejarah Online Mahasiswa STKIP PGRI Lubuklinggau di Masa Pandemik Covid 19. Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora (KAGANGA), 3(1), 24–32.

Wibowo, H. (2014). Efektifitas Pembelajaran Sejarah Dengan Menggunakan Model E-Learning. Indonesian Journal of History Education, 3(1), 6–10.

Published

2020-11-30

Issue

Section

Articles