PELATIHAN PUBLIC SPEAKING BAGI SISWA SMA/K DI SEDAYU BANTUL

Authors

  • Ika Wahyuni Lestari Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
  • Afifa Stania Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
  • Gita Fitri Rachmadani Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.31764/jces.v5i4.10959

Keywords:

forum anak, pelatihan Bahasa Inggris, public speaking.

Abstract

Abstrak: Program pengabdian ini adalah pelatihan public speaking berbahasa Inggris untuk remaja tingkat SMA di wilayah Sedayu yang bertujuan untuk membangun keterampilan public speaking. Bentuk dari program yang dilaksanakan ini adalah pelatihan bagi remaja tingkat SMA di wilayah Sedayu sebagai salah satu realisasi kegiatan riil dalam forum anak sekolah Kecamatan Sedayu. Pelatihan dilaksanakan sebanyak tiga kali selama 90 menit untuk setiap pertemuannya. Narasumber dalam pelatihan ini adalah tim dosen pengusul dan dua mahasiswa sebagai fasilitator. Dalam pelatihan ini, para peserta dilatih melakukan public speaking berbahasa Inggris dengan tips dan ungkapan Bahasa Inggris yang dapat mereka pelajari yang disampaikan oleh tim pengabdi. Untuk mengukur keberhasilan program, tim pengusul memberikan survei untuk mengukur tingkat kepercayaan diri para peserta dalam melakukan public speaking berbahasa Inggris. Survei ini akan diberikan sebelum dan setelah program kemitraan masyarakat ini dilaksanakan. Hasil survey sebelum dan sesudah pelatihan secara umum menunjukkan adanya peningkatan (19,1%). Hal ini mengindikasikan adanya kenaikan yang positif terkait kepercayaan diri peserta pelatihan dalam melakukan public speaking berbahasa Inggris. Hasil survey ini juga sejalan dengan testimoni peserta yang menunjukkan respon positif terhadap program yang dilakukan oleh tim pengabdi.

Abstract: This community partnership program is an English public speaking training for senior high school students in the Sedayu District. The form of the program is training for senior high school students in the Sedayu District as one of the realizations of real activities in the Sedayu District school children forum. The training was held three times for 90 minutes for each meeting. The resource persons in this training are a team of lecturers and two students as facilitators. In this training, the participants were trained to do public speaking in English with tips and English phrases they could learn from the team. To measure the success of the program, the trainers provided a survey to measure the participants' level of confidence in doing public speaking in English. This survey was given before and after the community partnership program was implemented. The survey results before and after the training generally showed an increase (19.1%). This indicates a positive increase in the confidence of the trainees in doing public speaking in English. The results of this survey are also in line with the testimony of participants who showed a positive response to the program carried out by the service team.

Author Biography

Ika Wahyuni Lestari, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

Ika Wahyuni Lestari teaches at English Language Education Department, Faculty of Language Education, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, Indonesia. Her research interest is in the areas of teaching speaking skills including individual differences in it, teaching techniques and strategies, and teacher education.

References

Amalia, A. N. (2022). Teknik Berbicara di Depan Umum (Public Speaking) dan Negosiasi. Penerbit NEM.

Anggraeni, D., Saryanti, D., Rahmadani, I., & Herawati, N. (n.d.). Seni Berbicara: Yuk Belajar Public Speaking. GUEPEDIA.

Anggun, J. (2017). Public Speaking in Life.

Apriani, E., Anshori, S., & Edy, S. (2019). Eksistensi English Zone Sebagai Media Penerapan Kemampuan Berbahasa Inggris Mahasiswa Program Studi Tadris Bahasa Inggris IAIN CURUP. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 17(2), 317–332. https://doi.org/10.21154/CENDEKIA.V17I2.1531

Cahyadi, N., Rahim, A. R., Ernawati, E., Sukaris, S., Nisa, N. K., Kamil, A. T., & Rakhman, D. F. (2022). Pelatihan Public Speaking Dalam Peningkatan Keberanian Berbicara Bahasa Inggris Siswa Kelas 10-11 Ma Muhammadiyah Sidayu. DedikasiMU: Journal of Community Service, 4(2), 235–241.

Derakhshan, A., Tahery, F., & Mirarab, N. (2015). Helping adult and young learners to communicate in speaking classes with confidence. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(2), 520–525. https://doi.org/10.5901/MJSS.2015.V6N2P520

Fitrananda, C. A., Anisyahrini, R., & Iqbal, M. (2019). Pelatihan Public Speaking Untuk Menunjang Kemampuan Presentasi Bagi Siswa Sman 1 Margahayu Kabupaten Bandung. Madani : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 66–69. https://doi.org/10.53834/MDN.V4I2.507

Hartatik, S. F., Pusparini, I., Jasuli, J., & Rahmah, T. H. (2021). Tantangan Pembelajaran Public Speaking di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Sastra, Lingua, Dan Pembelajarannya (Salinga), 1(1), 161–165.

Jaffe, C. I. (2015). Public Speaking: Concepts and Skills for a Diverse Society . Cengage Learning.

Mahmud, L. H., Anwar, M., Yamin, Y., & Yunita, Y. (2022). Public Speaking: Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Santri dalam Berbicara Bahasa Inggris di Pesantren Al-Ghozali. Acitya Bhakti, 2(1), 17–24. https://doi.org/10.32493/ACB.V2I1.13535

Maisarah. (2017). Ungkapan-Ungkapan Penting dalam Public Speaking Important Expressions in Public Speaking. Diglossia: Jurnal Kajian Ilmiah Kebahasaan Dan Kesusastraan, 8(1), 57–68. https://doi.org/10.26594/DIGLOSSIA.V8I1.672

Peraturan Menteri PPPA No. 18/2019 tentang Penyelenggaraan Forum Anak . (n.d.).

Raja, F. (2017). Anxiety Level in Students of Public Speaking: Causes and Remedies. Journal of Education and Educational Development, 4(1).

Smith, C. D., Sawyer, C. R., & Behnke, R. R. (2007). Physical Symptoms of Discomfort Associated with Worry about Giving a Public Speech. Http://Dx.Doi.Org/10.1080/08934210500084206, 18(1), 31–41. https://doi.org/10.1080/08934210500084206

Undang-Undang No 23 tahun 2002 tentang Perlindungan Anak. (n.d.).

Yee, K. M., Jafre, M., & Abidin, Z. (2014). The Use of Public Speaking in Motivating ESL Learners to Overcome Speech Anxiety. International Journal on Studies in English Language and Literature (IJSELL, 2(11), 127–135.

Downloads

Published

2022-10-31

Issue

Section

Articles