PELATIHAN ADMINISTRASI PEMBELAJARAN BERBASIS ICT BAGI GURU TK ISLAM TERPADU
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v3i2.1610Keywords:
ICT, Guru TK, Pelatihan.Abstract
Abstrak: Masih banyaknya guru yang belum bisa memanfaatkan ICT, khususnya dalam pembuatan administrasi pembelajaran maupun dalam pelaksanaan pembelajaran di Taman Kanak-kanak Islam Terpadu (TKIT) Raudhatunnajah Kadudampit, menjadi salah satu hambatan tercapainya tujuan pendidikan di era revolusi industry 4.0. Oleh karena itu, pengabdian pada masyarakat ini dilaksanakan dengan tujuan untuk meningkatkan keterampilan guru TKIT Raudhatunnajah Kadudampit dalam penggunaan aplikasi komputer sebagai penunjang pembelajaran. Hasil yang dicapai berdasarkan indikator ketercapaian program, yaitu a) terlaksanya kegiatan mencapai 100%; b) tingkat kehadiran peserta 100%; c) tingkat partisipasi peserta mencapai 76,67%; d) tingkat pemahaman peserta mencapai 77,5%; dan e) kehadiran narasumber terlaksana yaitu 100%. Oleh karena itu, pelatihan penyusunan administrasi pembelajaran berbasis ICT bagi guru-guru TKIT Raudhatunnajah Kadudampit sudah terlaksana dengan baik.
Abstract: There are still many teachers who have not been able to take advantage of ICT, especially in the making of learning administration and in the implementation of learning in the integrated Islamic kindergarten (TKIT) Raudhatunnajah Kadudampit, becoming one of the obstacles in achieving educational goals in the era of the industrial revolution 4.0. Therefore, community service is carried out to improve the skills of TKIT Raudhatunnajah Kadudampit teachers in using computer applications to support learning. The results achieved are based on program achievement indicators, namely a) the implementation of activities reaches 100%; b) 100% attendance rate; c) the participation rate of participants reached 76.67%; d) the level of understanding of the participants reached 77.5%, and e) the attendance of the resource person is 100%. Therefore, training on the preparation of ICT-based learning administration for TKIT Raudhatunnajah Kadudampit teachers has been carried out well.
References
Anggraeni, C. W. (2018). Promoting Education 4.0 in English for Survival Class: What are the Challenges? Metathesis: Journal of English Language, Literature, and Teaching, 2(1), 12–24.
Arfida, F. dan S. (2015). IbM UNTUK PENINGKATAN KOMPETENSI GURU DALAM PENGGUNAAN APLIKASI KOMPUTER DI BANDAR LAMPUNG. Jurnal Teknologi Informasi Dan Bisnis Pengabdian Masyaraat Darmajaya, 01(2).
Ataunur, I., & Ariyanto, E. (2016). Pengaruh kompetensi dan pelatihan terhadap kinerja karyawan pt. Adaro energy tbk. Telaah Bisnis, 16(2).
Batubara, H. H. (2018). PELATIHAN E-LEARNING BERBASIS MOODLE UNTUK DOSEN-DOSEN UNIVERSITAS ISLAM KALIMANTAN MAB BANJARMASIN. JCES (Journal of Character Education Society), 1(1), 57–66.
Budiman, H. (2017). Peran teknologi informasi dan komunikasi dalam pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31–43.
Daulay, M. (2014). Peran organisasi dakwah dalam pelaksanaan bimbingan dan penyuluhan. HIKMAH: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi Islam, 8(1), 98–106.
Diputra, K. S., Tristiantari, N. K. D., & Jayanta, I. N. L. (2020). GERAKAN LITERASI DIGITAL BAGI GURU-GURU SEKOLAH DASAR. JCES (Journal of Character Education Society), 3(1), 118–128.
Indrizal, E. (2014). Diskusi kelompok terarah. Jurnal Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya, 16(1), 75–82.
Isnaini, I., Humaira, H., Muhamad, S., & Saddam, S. (2020). PENGEMBANGAN INOVASI PEMBELAJARAN PADA MATA KULIAH ILMU ALAMIAH DASAR DENGAN METODE DISKUSI KELOMPOK. IJTIMAIYA, 4(1), 18–26.
Kusnadi, D. (2011). Metode Penyuluhan Pertanian. Sekolah Tinggi Penyuluhan Pertanian. Bogor.
Musfah, J. (2012). Peningkatan kompetensi guru: Melalui pelatihan dan sumber belajar teori dan praktik. Kencana.
Prasetyo, B., & Trisyanti, U. (2018). Revolusi Industri 4.0 dan Tantangan Perubahan Sosial. IPTEK Journal of Proceedings Series, (5), 22–27.
Ridho, S., Ruwiyatun, R., Subali, B., & Marwoto, P. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pokok Bahasan Klasifikasi Materi dan Perubahannya. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 10. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.194
Trisisca, I; Sulistyo, T. (2017). PELATIHAN “ PEMBELAJARAN BERBASIS ICT†BAGI GURU-GURU TAMAN KANAK-KANAK DAN RAUDHATUL ATHFAL KECAMATAN BANTUR. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 111–115.
Wahyuni, D. (2018). Peningkatan Kompetensi Guru Menuju Era Revolusi Industri 4.0. Info Singkat (Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis) Pusat Penelitian Badan Keahlian DPR RI 2018, 10(24), 13–18.
Yamin, M. (2012). Desain baru pembelajaran konstruktivistik. Jakarta: Referensi, 214.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).