TRAINING OF MATHEMATICS TEACHING MATERIALS BASED ON ENTREPRENEURSHIP

Authors

  • Alpha Galih Adirakasiwi Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Attin Warmi Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Achmad Nawawi Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.31764/jces.v4i1.3296

Keywords:

Mathematics Teaching Materials, Entrepreneurship Based.

Abstract

Abstrak: Pembelajaran berbasis kewirausahaan bertujuan agar jiwa kewirausahaan dimiliki oleh setiap siswa yang lulus di satuan pendidikan dengan harapan jiwa kewirausahaan sebagai modal dasar dalam berwirausaha ketika mereka sudah lulus. Tujuan dari kegiatan ini adalah agar guru dan calon guru mendapatkan pemahaman sekaligus mempraktekan mengenai pembuatan bahan ajar berbasis kewirausahaan. Pelaksanaan pengabdian ini dilaksanakan pada tanggal 13-14 Oktober 2020 dengan jumlah peserta sebanyak 36 orang dari guru dan calon guru matematika. Kegiatan ini dilaksanakan di SMK Rosma Karawang. Hasil dari kegiatan ini menunjukan bahwa pelatihan pengembangan bahan ajar berbasis kewirausahaan ini ditanggapi positif oleh peserta pelatihan dengan kategori puas 52,6% dan sangat puas 47,4%. Peserta pelatihan memiliki wawasan baru mengenai pengembangan bahan ajar yang dapat diterapkan di kelas ketika pembelajaran dilaksanakan.

Entrepreneurship-based learning aims to make an entrepreneurial spirit possessed by every student who graduates in the education unit with the hope that an entrepreneurial spirit is the basic capital in entrepreneurship when they graduate. The purpose of this activity is so that teachers and prospective teachers gain understanding as well as practice making entrepreneurship-based teaching materials. This service was carried out on October 13-14 2020 with a total of 36 participants from teachers and prospective mathematics teachers. This activity was carried out at SMK Rosma Karawang. The results of this activity showed that the entrepreneurship-based teaching materials development training received a positive response from the training participants with the category of 52.6% satisfied and 47.4% very satisfied. Training participants have new insights about the development of teaching materials that can be applied in class when learning is carried out.

References

Anggraeni, B., & Harnanik. (2015). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas Xi Smk Islam Nusantara Comal Kabupaten Pemalang. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI DINAMIKA PENDIDIKAN, 10(1), 42–52. https://doi.org/10.15294/dp.v10i1.5093

Anyagh, P. I., & O’kwu, E. I. (2020). Developing entrepreneurial skills through business education. Journal of Teacher Perspective, May, 545–549.

Ashoer, M., Pramukti, A., & Ramdhani, M. R. (2004). PELATIHAN PENGEMBANGAN JIWA KEWIRAUSAHAAN PADA SISWA/I SMA. Jurnal Pengabdian Bina Ukhuwah, 149(6), 70–96.

Boesen, J., Helenius, O., Bergqvist, E., Bergqvist, T., Lithner, J., Palm, T., & Palmberg, B. (2014). Developing mathematical competence: From the intended to the enacted curriculum. Journal of Mathematical Behavior, 33(1), 72–87. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2013.10.001

Ezeudu, F. O., Ofoegbu, T. O., & Anyaegbunnam, N. J. (2013). Restructuring STM (Science, Technology, and Mathematics) Education for Entrepreneurship. US-China Education Review A, 3(1), 27–32. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED539960.pdf

Guerra, R. C. C., Smith, K. A., McKenna, A. F., Swan, C., Korte, R., Jordan, S., Lande, M., & Macneal, R. (2015). Innovation corps for learning: Evidence-based entrepreneurshipTM to improve (STEM) education. Proceedings - Frontiers in Education Conference, FIE, 2015-Febru(February). https://doi.org/10.1109/FIE.2014.7044484

Masduki, L. R., & Kurniasih, E. (2019). Penerapan Pembelajaran Entrepreneur Berbasis Matematika. JIPMat, 4(1), 28–37. https://doi.org/10.26877/jipmat.v4i1.3663

Nasution, D. A. D., Dwilita, H., & Arnita, V. (2019). Pengembangan Kewirausahaan Di SMA Negeri 1 Sunggal Kabupaten Deli Serdang Melalui Kegiatan Pelatihan Akuntansi. JIPEMAS: Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat, 2(2), 110. https://doi.org/10.33474/jipemas.v2i2.2714

Pabisangan, J., & Rambulangi, A. C. (2020). Menumbuhkan minat berwirausaha melalui pelatihan kewirausahaan bagi siswa smk. Communnity Development Journal, 1(2), 125–129.

Palmér, H., & Johansson, M. (2018). Combining entrepreneurship and mathematics in primary school–what happens? Education Inquiry, 9(4), 331–346. https://doi.org/10.1080/20004508.2018.1461497

Pinto, L. E., & Blue, L. E. (2016). Pushing the entrepreneurial prodigy: Canadian Aboriginal entrepreneurship education initiatives. Critical Studies in Education, 57(3), 358–375. https://doi.org/10.1080/17508487.2015.1096291

Sudirman, S., & Rosyadi, R. (2018). Bagaimanakah Rancangan Pembelajaran Matematika Berbasis Kewirausahaan (Rpm-Bk) Dalam Mengembangkan Karakter Wirausaha Dan Keterampilan Matematis? M A T H L I N E : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2), 131–140. https://doi.org/10.31943/mathline.v3i2.91

Supardi, N., Rakhmawati, R., Rinaldi, A., Negeri, I., Intan, R., Suratmin, J. E., Persamaan, S., & Dua, L. (2018). Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Kegiatan Transaksi Kewirausahaan Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. 1(1), 49–55.

Suprapto, H. A. (2018). Pelatihan Pembuatan Proposal Rencana Bisnis (Business Plan) Bagi Siswa Madrasah Tsanawiyah Nurul Hikmah Dan Smp Al-Ihsan Guna Meningkatkan Kemampuan Berwirausaha. Abdimas Siliwangi, 1(2), 81. https://doi.org/10.22460/as.v1i2p81-88.905

Wikanta, W., & Gayatri, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Menanamkan Karakter Kewirausahaan, Keterampilan Proses Sains, Dan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Mahasiswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 23(2), 171–175.

Downloads

Published

2021-01-22

Issue

Section

Articles