WEBINAR EVENT ABOUT CAPITAL MARKET INTELLECTUALS IN THE DIGITAL AGE, AS A FORM OF SOCIALIZATION, EDUCATION AND SCIENTIFIC UNDERSTANDING OF THE CAPITAL MARKET, ESPECIALLY STOCKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31764/jces.v4i2.4366

Keywords:

Literacy, Capital Market, Education, Socialization, Stock, Indonesia Stock Exchange.

Abstract

Abstrak: Rendahnya tingkat literasi mengenai pasar modal dikalangan umum memang cukup menjadi perhatian khusus dewasa ini, dimana perkembangan pasar modal semakin meningkat namun tidak berjalan seiring dengan bertambahnya pengetahuan masyarakat terutama pada generasi muda milenial dan mahasiswa terkait hal tersebut. Sebagai salah satu upaya untuk mensosialisasikan, mengedukasi dan meningkatkan pemahaman mengenai keilmuan pasar modal terutama saham, maka diadakanlah acara webinar yang berjudul “Ngeteh Saham Part 2: Intelektual Pasar Modal di Era Digital†dan diikuti oleh 590 peserta melalui metode konferensi video aplikasi Zoom Meeting. Webinar tersebut diselenggarakan oleh Kelompok Studi Pasar Modal Universitas Siliwangi (KSPM Unsil) yang bekerjasama dengan Bursa Efek Indonesia, Kantor Perwakilan Jawa Barat, Indonesia, dengan pemateri Reza Sadat Shahmeini, S.E., M.M. Hasil dari kegiatan ini dilihat dari respon para peserta melalui formulir Google Forms, ternyata cukup memuaskan sebanyak 80% peserta sudah membuat Opening Account menjadi Investor dan tertarik untuk mengetahui lebih dalam mengenai pasar modal, dan berminat mengikuti acara selanjutnya yang diadakan oleh Kelompok Studi Pasar Modal Universitas Siliwangi.

Abstract: The low level of literacy regarding the capital market among the general public is indeed a particular concern these days, where the development of the capital market is increasing but does not go hand in hand with the increase in public knowledge, especially among the young millennial generation and students related to this matter. As one of the efforts to socialize, educate and improve understanding of capital market science, especially stocks, a webinar entitled "Stock Exchange Part 2: Intellectual Capital Market in the Digital Age" was attended by 590 participants through the Zoom Meeting application video conference method. The webinar was organized by the Siliwangi University Capital Market Study Group (KSPM Unsil) in collaboration with the Indonesia Stock Exchange, West Java Representative Office, Indonesia, with speakers Reza Sadat Shahmeini, S.E., M.M. The results of this activity were seen from the responses of the participants via the Google Forms form, it was quite satisfying and interested in knowing more about the capital market, and interested in participating in the next event held by the Siliwangi University Capital Market Study Group.

Author Biographies

Tine Badriatin, Universitas Siliwangi

Prodi Keuangan dan Perbankan Fakultas Ekonomi Bisnis

Ichsan Alif Setiawan, Universitas Siliwangi

Prodi Akuntansi Fakultas Ekonomi Bisnis

Septiana Tri Rahayu, Universitas Siliwangi

Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi Bisnis

References

Badriatin, T., Rinandiyana, L. R., Mujtahidin, F. W., & Mulyani, E. L. (2019). Capital Market Literation Program in Class. Journal of Character Education Society, 2(1), 24–29.

Badriatin, T., Rinandiyana, L. R., & Sudiarti, S. (2020). PELATIHAN Investasi Sejak Dini Melalui Pasar Modal Pada Mahasiswa Baru Politeknik Triguna Tasikmalaya. Journal of Character Education Society, 3(1), 8–16.

Badriatin, T., Rinandiyana, L. R., Sudiarti, S., & Saepudin, A. (2020). Introducing Investment Culture Through Capital Market. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 4(1), 70. https://doi.org/10.31764/jmm.v4i1.1752

Badriatin, T., Septiana, L., & Rinandiyana, L. R. (2019). The KSPM Program Goes to ORMAWA for Capital Market Literacy and Education. Journal of Character Education Society, 2(2), 28–33.

Bursa Efek Indonesia (IDX). (2021). Bursa Efek Indonesia (IDX). https://www.idx.co.id/

Ekonomi, F., Bisnis, D., & Muhammadiyah, U. (2020). Generasi Milenial Di Pasar Modal. 16, 81–95.

Handari, A., Septiana, L., & Badriatin, T. (2020). DEVELOPMENT OF Student Capital Market Literacy In Public Companies. JCES (Journal of Character Education Society), 3(3), 479–485.

Hermawan, A., & Ajimat, A. (2021). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Moderasi (Studi Pada Perusahaan Sektor Tambang Sub Migas & Sub Batu Bara di Bursa Efek Indonesia Periode 2014-2018). PROSIDING SENANTIAS: Seminar Nasional Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 21–30.

Hogan, N. (2017). Yuk Nabung Saham “selamat Datang, Investor Indonesia.†Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Kemu, S. Z. (2016). Literasi Pasar Modal Masyarakat Indonesia. tabel 1, 161–175.

Muklis, F. (2016). Perkembangan dan Tantangan Pasar Modal. Al Masraf, 1(1), 67–74.

Prasanti, D. (2016). Perubahan Media Komunikasi Dalam Pola Komunikasi. 1(1), 69–81.

PT Kustodian Sentral Efek Indonesia. (2018). Kustodian Sentra Efek Indonesia (KSEI). ksei.co.id

Rahutomo, A. N. (2013). Strategi Humas Dalam Mempublikasikan Informasi Pelayanan Publik Pada PT Pln (Persero) Rayon Di Samarinda Ilir. EJournal Ilmu Komunikasi, 1, 324–340.

Zhu, X., & Liu, J. (2020). Education in and After Covid-19 : Immediate Responses and Long-Term Visions.

Downloads

Published

2021-04-25

Issue

Section

Articles