STRATEGI PERPUSTAKAAN SEKOLAH SMK NEGERI 4 MALANG DALAM MENYEDIAKAN SUMBER INFORMASI UNTUK SISWA

Authors

  • Ganis Chandra Puspitadewi UIN Maulana Malik Ibrahim
  • Fiki Sabri Irawan UIN Maulana Malik Ibrahim

DOI:

https://doi.org/10.31764/jiper.v5i2.17737

Abstract

The Library SMK Negeri 4 Malang is a source of information required to provide librarians with access to library services and collections. This study seeks to identify and describe the SMK State 4 Malang school library's strategy for serving as a source of information for students. The library at SMC State 4 Malang serves as the location for qualitative research employing descriptive methods. Techniques for data collection using structured interviews According to the results of the research, there are ten major findings in the process and strategy of providing information sources in the school library of SMK Negeri 4 Malang. These include the collection of information resources available in the library, the strategy or effort of a library in providing information sources to students, the reasons for the existence of a strategy or attempt to provide information resources in the libraries, the attitude of librarians i.e., their willingness to provide information sources to students, and the attitude of librarians. The anticipated strategies and efforts can be effectively implemented. A significant number of students are pleased to use the library's services and take advantage of the collection that has been made available

References

Artana, I. K. (2019). Upaya mengoptimalkan peran perpustakaan sekolah melalui pengelolaan yang profesional. ACARYA PUSTAKA: Jurnal Ilmiah Perpustakaan Dan Informasi, 6(1), 1-9

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian.

Badrudin, A. R. (2019). Manajemen Perpustakaan Sekolah Dalam Merealisasikam Pengembangan Kurikulu, 2013 (Kurtilas) di SMK Wiradikarya Ciseeng Bogor. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(01), 83. https://doi.org/10.30868/im.v2i01.376

Dantes, N. (2012). Metode Penelitian. Andi.

Fadhli, R. (2021). Implementasi kompetensi pembelajaran sepanjang hayat melalui program literasi di perpustakaan sekolah. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 9(1), 19. https://doi.org/10.24198/jkip.v9i1.27000

Fandy Tjiptono. (2014). Pemasaran Jasa: Prinsip, Penerapan, dan Penelitian. Andi Offset.

Feri, M., Peran, F. :, Perpustakaan, M., Media, S., Siswa, P. B., & Fernadi, M. F. (n.d.). Peran Maksimal Perpustakaan Sebagai Media Pendidikan Bagi Siswa.

http://ejournal.stisdulamtim.ac.id/index.php/JIEL/index

Hasugian, J. (2009). Dasar-dasar Ilmu Perpustakaan dan Informasi. USU.

Herdiana, D., Heriyana, R., & Suhaerawan, R. (2019). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Gerakan Literasi Perdesaan di Desa Cimanggu Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(4), 431–442. https://doi.org/10.30653/002.201944.208

Latifah, N. (2018). Perpustakaan Sebagai Servis Benih (Sumber) Informasi. Nusantara - Journal of Information and Library Studies, 1(2). https://doi.org/10.30999/n-jils.v1i2.369

Mangnga, A. (2015). Peran Perpustakaan Sekolah terhadap Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jurnal Jupiter, 14(1).

Mansyur, H. M. (2007). Manajemen Perpustakaan Sekolah. http://kemenag.go.id/file/dokumen/UU2003.pdf

Prastowo, A. (2018). Sumber belajar dan pusat sumber belajar: Teori dan Aplikasinya di Sekolah/Madrasah. Kencana.

Putra, A. (2016). Layanan khusus peserta didik (kesiswaan). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 1-15.

Rahadian, G., Rohanda, R., & Anwar, R. K. (2014). Peranan perpustakaan sekolah dalam meningkatkan budaya gemar membaca. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 2(1), 47–56.

Ridwan, R., & Wahyudi, I. T. (2020). Peran Perpustakaan Dalam Menyediakan Informasi Bagi Masyarakat Umum di Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Provinsi Nusa Tenggara Barat. JURNAL ILMU PERPUSTAKAAN (JIPER), 1(2). https://doi.org/10.31764/jiper.v1i2.1742

Satriyawan, G., Efendi, R. K., & Raditya, G. R. (2022). Efektivitas Konten Instagram @Perpustakaan_Untidar Terhadap Minat Baca Mahasiswa. JKOMDIS : Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial, 2(2), 295–307. https://doi.org/10.47233/jkomdis.v2i3.378

Setiawan, A. A. (2019) Penguatan, |, Siswa, L., Dasar, S., Andika, O. :,

Setiawan, A., & Sudigdo, A. (n.d.). Penguatan Literasi Siswa Sekolah Dasar Melalui Kunjungan Perpustakaan.

Sudijono, A. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif d

Downloads

Published

2023-10-01

Issue

Section

Articles