Implementasi Metode Bandongan dan Metode Sorogan dalam Pembelajaran Kitab Kuning di Pondok Pesantren Tanwirunnida’ Dusun Rambeanak 2 Desa Rambeanak Kecamatan Mungkid Kabupaten Magelang

Authors

  • Muchlis Anshori Islamic Education Management, Faculty of Islamic Religion, University of Muhammadiyah Magelang
  • Billy Eka Wardana Islamic Education Management, Faculty of Islamic Religion, University of Muhammadiyah Magelang

Keywords:

Bandongan, Sorogan, method, yellow book, learning

Abstract

Abstract: Pesantren Tanwirunnida' is a traditional Islamic educational institution that still exists in the community and consistently teaches the yellow books. Problem Formulation: How is 1).Planning, 2).Implementation, 3).Learning evaluation using the Bandongan-Sorogan Method? . The goal: Implementation of the Bandongan-Sorogan Method. The method of this research article uses a descriptive qualitative approach with a field case study approach. The results showed that the Tanwirunnida Islamic Boarding School was a Salaf Islamic Boarding School with a study system using the bandongan method and the sorogan method. Results of Implementation Data carried out, in a relatively short time. Planning is expected that students can read the bald book (without harakat, without meaning) along with tarkib (composition) and the arguments (basics). Implementation of learning factors supporting the mastery of the yellow book: high kyai commitment, ustadz competence, quality student input, effectiveness of the learning schedule used, high number of yellow books used, supporting facilities and funds. and Evaluation of the Yellow Book Study. The conclusion is expected to know the process regarding understanding reading and writing Arabic for students who are given tests and coaching in learning Arabic pegon writing.

Abstrak: Pesantren Tanwirunnida’ adalah lembaga pendidikan islam tradisonal yang masih tetap eksis di tengah masyarakat sekitar dan konsisten mengajarkan kitab-kitab kuning.. Perumusan Masalah: Bagaimana 1).Perencanaan, 2).Pelaksanaan, 3).Evaluasi Pembelajaran dengan Metode Bandongan-Sorogan?. Tujuannya: Implementasi Metode Bandongan-Sorogan. Metode artikel penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan pendekatan studi kasus lapangan. Hasil penelitian menunjukkan Pondok Pesantren tanwirunnida’ merupakan Pesantren salaf dengan sistem pengajian metode bandongan dan metode sorogan. Hasil Data Implementasi yang dilakukan, dalam waktu yang relatif singkat Perencanaan diharapkan santri dapat membaca kitab gundulan (tanpa harakat,tanpa makna) beserta dengan tarkib (susunan) serta dalilnya (dasar-dasarnya). Pelaksanaan Pembelajaan faktor penunjang penguasaan kitab kuning: komitmen kyai yang tinggi, kompetensi ustadz, input santri yang berkualitas, efektifitas jadwal pembelajaran yang digunakan, tingginya kitab-kitab kuning yang digunakan, sarana dan dana yang menunjang. dan Evaluasi Pembelajaran Kitab Kuning. Kesimpulan diharapkan mengetahui proses berkenaan dengan pemahaman membaca dan menulis bahasa arab bagi santri diberikan tes dan pembinaan belajar tulisan pegon arab.

Author Biography

Billy Eka Wardana, Islamic Education Management, Faculty of Islamic Religion, University of Muhammadiyah Magelang

*Pemakalah SemNas Paedagoria 2022*.

References

Adib, A. (2021: 233, January 1). Metode Pembelajaran Kitab Kuning. (A. ADIB, Ed.) Jurnal Mubtadiin, [7](01), 232-246.

Fitriyah, L. (2019: 22, Januari 1). Pendidikan Literasi pada Pembelajaran Kitab Kuning di Pondok Pesantren Nurul Huda Sukaraja. (L. Fitriyah, Ed.) Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, [11](1), 20-30.

Hartono. (2020: 19, April 1). Classroom Management in Basic Yellow Book Learning at The Pesantren. (Hartono, Ed.) Madrosatuna: Journal of Islamic Elementary School, [4](1), 9-21.

Khoroiriwati, N. (2018: 2-3). Implementasi Metode Pembelajaran Kitab Kuning Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab Siswa Kelas Xi Di Madrasah Aliyah Negeri Program Keagamaan (MAN-PK) 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2018/2019. Universitas Muhammadiyah Surakarta, Program Studi Pendidikan Agama Islam. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Kusyairi, A. (2018: 2, Oktober 1). Penerapan Metode Al-Miftah Dalam Pembelajaran Kitab Kuning Di Pesantren. (A. Kusyairi, Ed.) An-Nahdlah, [5](1), 1-19.

Munawiroh. (2012: 349, September-Desember). Pengajaran Kitab Kuning Di Pesantren Madarijul Ulum. (Munawiroh, Ed.) EDUKASI, [10](3), 348-361.

Putri, R. E. (2020: 189, Juli-Desember 1). Pelaksanaan Metode Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren Tarbiyah Islamiyah Malalo. (R. E. Putri, Ed.) Jurnal el-Hekam, [5](2), 189-202.

Sufa, A. F. (2014: 171, Desember 2014). Efektifitas Metode Pembelajaran Kitab Kuning Di Madrasah Diniyah Pondok Pesantren Al-Mahalli Brajan Wonokromo Pleret Bantul Tahun Ajaran 2013/2014. (A. F. Sufa, Ed.) LITERASI, [5](2), 169-185.

Syafi’i, A. H. (2020: 40, Oktober 1). Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren Khusus Al-Halimy Sesela. (A. H. Syafi’i, Ed.) IBTIDA’IY : Jurnal Prodi PGMI, [5](2), 40-49.

Yusuf, A. (2014: 26, Desember 1). Upaya Peningkatan Kemahiran Membaca Kitab Kuning. (A. Yusuf, Ed.) Studi Arab: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, [5](2), 25-34.

Downloads

Published

2022-08-04

Issue

Section

Articles