Application of Blended Learning Model Flipped Classroom Era New Normal to Student Learning Outcomes Class IX D SMP Negeri 2 Batu

Authors

  • Eliza Dewi Armelia UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MALANG
  • Siti Inganah UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MALANG

DOI:

https://doi.org/10.31764/justek.v5i1.7520

Keywords:

Blended Bearning, Flipped Classroom, Hasil Belajar

Abstract

Abstract:  This study aims to describe the effectiveness of the application of blended learning model flipped classroom new normal era on student learning outcomes IX D SMP Negeri 02 Batu. This study uses a qualitative approach with a descriptive type of research with the subject of 31 students of class IX D SMP Negeri 02 Batu. Data collection techniques in the form of observation and tests. The data analysis technique is descriptive qualitative. The results showed that the application of blended learning model flipped classroom new normal era was effectively used on the learning outcomes of quadratic equations for class IX D SMP Negeri 02 Batu. The average result of the final score of the pre-test was 72.58 with classical completeness of 61.29%, an increase in the average final score of the post-test was 79.58 with classical completeness of 87.10% in the very good category.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas penerapan blended learning model flipped classroom era new normal terhadap hasil belajar siswa IX D SMP Negeri 02 Batu. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif dengan subjek 31 siswa kelas IX D SMP Negeri 02 Batu. Teknik pengumpulan data berupa observasi dan tes. Teknik analisis data berupa deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan penerapan blended learning model flipped classroom era new normal efektiv digunakan terhadap hasil belajar materi persamaan kuadrat siswa kelas IX D SMP Negeri 02 Batu. Hasil rata-rata nilai akhir pre-test sebesar 72,58 dengan ketuntasan klasikal 61,29% mengalami peningkatan pada hasil rerata akhir post-test yaitu 79,58 dengan ketuntasan klasikal 87,10% dalam kategori sangat baik.

References

Abidin, Z., Hudaya, A., & Anjani, D. (2020). Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19. Research and Development Journal of Education, 1(1), 131. https://doi.org/10.30998/rdje.v1i1.7659

Bergmann , J., & Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class

Darmawan, W., Kuswandi, D., & Praherdhiono, H. (2020). Pengaruh Blended Learning Berbasis Flipped Classroom Pada Mata Pelajaran Prakarya Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMK. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(2), 170–179. https://doi.org/10.17977/um039v5i22020p170

Elya Umi Hanik, & Dita Ramadhani, A. (2021). Penerapan Strategi Pembelajaran Flipped Classroom Sebagai Implementasi dari Blended Learning pada Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19 dI MI NU Miftahul Falah Undaan Tengah. eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 3(2), 115–130. https://doi.org/10.33367/jiee.v3i2.1794

Hani, A., Classroom, F., Classroom, F., Classroom, F., Kunci, K., Learning, B., & Classroom, F. (2022). Pengembalian hasil koreksi tugas, kuis, UTS dan UAS kepada mahasiswa. 5, 25–34.

Influence, T. H. E., Reciprocal, O. F., Model, T., & Students, T. O. (2019). Pengaruh Model Reciprocal Teaching Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Kelas X Dyah Rufaidah 1 , Novia Ratna Sari 2 1,2. 8(1), 8–14.

Kurniawati, M., Santanapurba, H., & Kusumawati, E. (2019). Penerapan Blended Learning Menggunakan Model Flipped Classroom Berbantuan Google Classroom Dalam Pembelajaran Matematika Smp. Edu-Mat: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 8–19. Https://Doi.Org/10.20527/Edumat.

Maolidah, I. S., Ruhimat, T., & Dewi, L. (2017). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom Pada Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Edutcehnologia, 3(2), 160–170.

Nurhadi, N. (2020). Blended Learning dan Aplikasinya di Era New Normal Pandemi Covid-19. Agriekstensia, 19(2), 121–128.

Purwitasari, D. ., Astawa, I. W. ., & Sudiarta, I. G. . (2019). Penerapan Blended Learning Berbantuan Schoology Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas Viii a1 Smp Negeri 6 Singaraja. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 8(2), 50–59. https://doi.org/10.23887/jppm.v8i2.2852

Sadikin, A., Hamidah, A., Pinang, K., Jl, M., Ma, J., Km, B., Indah, M., Jaluko, K., Kode, K. M., & Indonesia, P. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19 ( Online Learning in the Middle of the Covid-19 Pandemic ). 6(1), 214–224.

Subagia, I. M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ipa Siswa Kelas X AP 5 SMK Negeri 1 Amalapura Tahun Ajaran 2016 / 2017. Lampuhyang, 8(2), 14–25. http://e-journal.stkip-amlapura.ac.id/index.php/jurnallampuhyang/article/view/26/4

Zaenab. (2021). Jurnal Paedagogy : Jurnal Paedagogy : 8(1), 24–30.

Downloads

Published

2022-05-20

Issue

Section

Articles