MENINGKATKAN PEMAHAMAN AGAMA DAN BUDI PEKERTI MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN STUDI KASUS PADA SISWA SEKOLAH MINGGU BUDDHA
DOI:
https://doi.org/10.31764/paedagoria.v15i1.20001Keywords:
Media, Budi pekerti, Pembelajaran, Sekolah Minggu BuddhaAbstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan media pembelajaran digunakan kegiatan belajar mengajar di sekolah minggu Buddha di Kec. Sumowono Kab. Semarang. Penelitian yang dilakukan adalah penelitian kualitaitf dengan pendekatan studi kasus, sampel diambil menggunakan metode purposive sampling serta metode yang digunakan adalah observasi dan wawancara yang berguna untuk mendapatkan data yang mendalam tentang pemanfaatan media belajar. Hasi yang diperoleh adalah para guru belum memanfaatkan media pembelajaran secara maksimal dan menyebabkan siswa cenderung bosan. Siswa lebih banyak mendengarkan ceramah oleh guru pada saat pembelajaran dilaksanakan. Kendala yang ditemui adalah umur siswa yang beragam menyebabkan guru kesulitan dalam menentukan materi sementara waktu terbatas. Sarana-parasarana pembelajaran yang tersedia adalalah laptop, sounds dan buku-buku dari peneribit sehingga masih diperlukan analisisi lanjutan agar dapat dimaksimalkan
Abstract: Â This study aims to determine the application of learning media used for teaching and learning activities in Buddhist Sunday schools in Sumowono District, Semarang Regency; the research conducted was quality research with a case study approach, samples were taken using purposive sampling methods, and the methods used were observations and interviews that were useful for obtaining in-depth data on the use of learning media. The result is that teachers need to utilize learning media optimally, which causes students to tend to get bored. Students listen more to lectures by teachers when learning is carried out. The obstacle encountered is the diverse age of students, causing teachers to have difficulty determining the material while time is limited. The learning facilities available are laptops, sounds, and books from the author, so further analysis is still needed to maximize it.References
Ariyati, S., & Misriati, T. (2016). Perancangan Animasi Interaktif Pembelajaran Asmaul Husna. Jurnal Teknik Komputer AMIK BSI, II(1).
Effendi, A., Nyanasuryanadi, P., Prasetyo, E., Tinggi, S., Agama, I., Smaratungga, B., Williem Iskandar, J., Estate, M., Percut, K., Tuan, S., Serdang, D., & Utara, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Materi Buddha Parinibbana Kelas 9 Sekolah Menengah Pertama. Journal on Education, 05(04), 17435–17443.
Ega Safitri, & Titin. (2021). Studi Literatur: Pengembangan Media Pembelajaran dengan Video Animasi Powtoon. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 74–80. https://doi.org/10.53621/jippmas.v1i2.12
Fatmawati, N. L. (2021). Pengembangan Video Animasi Powtoon Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Usia Sekolah Dasar di Masa Pandemi. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 26(1), 65–77. https://doi.org/10.24090/insania.v26i1.4834
Hartono, S. E. (2023). Pembinaan Sekolah Minggu Buddha di Vihara Buddha Dharma Dan 8 Pho Sat. 3(1). https://doi.org/10.53067/ijecsed.v3i1
Hasanah, U., Lukman Nulhakim, dan, Pendidikan Biologi, J., & Sultan Ageng Tirtayasa, U. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Film Animasi Sebagai Media Pembelajaran Konsep Fotosintesis. JPPI : Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA, 1(1), 91–106.
Isti, L. A., Agustiningsih, & Wardoyo, A. A. (2020). Pengembangan Media Video Animasi Materi Sifat-Sifat Cahaya Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Edustream Jurnal Pendidikan Dasar, IV(1).
Kuntari, S. (2023). Pemanfaatan Media Digital dalam Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 2, 90–94. https://doi.org/10.47435/sentikjar.v2i0.1826
Mashuri, D. K., & Budiyono. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V. JPGSD, 8(5), 1–11.
Mujiyanto, & Suranto. (2023). Evaluasi Discrepancy Program Sekolah Minggu Buddha Sariputra. Journal Visipena, 13(2), 103–113. https://ejournal.bbg.ac.id/Visipena
Nicolaou, C. (2021). Media trends and prospects in educational activities and techniques for online learning and teaching through television content: Technological and digital socio-cultural environment, generations, and audiovisual media communications in education. Education Sciences, 11(11). https://doi.org/10.3390/educsci11110685
Nurhantara, Y. R., & Ratnasari Dyah Utami. (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran PAI dan Budi Pekerti Berbasis Merdeka Belajar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 736–746. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5142
Qona’ah, A. ’, Rondli, W. S., & Kironoratri, D. L. (2023). Penerapan Model Reward And Punishment Berbantuan Media Pahuanca Untuk Meningkatan Hasil Belajar Peserta Didik. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1).
Rahmia, Zhahra, Hasanah, N., & Almubarak. (2021). Development of podcasts as educational media based on local wisdom. Journal of Physics: Conference Series, 1760(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1760/1/012041
Rosanaya, S. L., & Fitrayati, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi pada Materi Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2258–2267. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.785
Rosmiati, M., & Sitasi, C. (2019). Animasi Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan Metode ADDIE. Paradigma Jurnal Komputer Dan Informatika Universitas Bina Sarana Informatika, 21(2), 261–268. https://doi.org/10.31294/p.v20i2
Samsiar RivaI, & Abdul Rahmat. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Matematika Untuk Pemahaman Konsep Dasar Matematika Bagi Mahasiswa Jurusan S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Dikmas : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1).
Setyorini, I. D., & Wulandari, S. S. (2021). Media Pembelajaran, Fasilitas Dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Selama Pandemi Covid-19. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 8(1), 19–29. https://doi.org/10.36706/jp.v8i1.13598
Sinurat, A. N., Salsabila, A. D., Agesti, M., Sidiq, Q. K., Fu’adin, A., Pd, S., & Pd, M. (2023). Analisis Pembelajaran Matematika Secara Daring dan Luring Serta Masa Peralihannya. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 14(1), 30–35. https://doi.org/10.31764
Suhartini Sofhie. (2022). Desain Media Pembelajaran Berbasis Animasi Powtoon Dalam Menulis Teks Puisi untuk Siswa Kelas X SMA. Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya(Protasis), 1(1). https://protasis.amikveteran.ac.id/index.php/protasis
Surono, Y., Utomo, B., & Muslianty, D. (2023). Minat Membaca dalam Upaya Meningkatkan Perilaku Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Buddha dan Budi Pekerti. Journal on Education. https://www.jonedu.org/index.php/joe/article/view/4232
Susilo, A., & Widiya, M. (2021). Video Animasi Sebagai Sarana Meningkatkan Semangat Belajar Mata Kuliah Media Pembelajaran di STKIP PGRI Lubuklinggau. Jurnal Edusciense, 8(1).
Toto, G. A. (2019). Effects and Consequences of Media Technology on Learning and Innovative Educational Strategies. Online Journal of Communication and Media Technologies, 9(1). https://doi.org/10.29333/ojcmt/3988
Downloads
Published
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Authors are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Publication Ethics
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- Authors secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- Authors agree to the following copyright agreement.
Authors who publish with Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.