IMAGERY IN THE BULAN BAHASA POETRY BY UPT SMP NEGERI 3 PONGGOK STUDENTS AND ITS FUNCTION IN LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.31764/pendekar.v4i1.4422Keywords:
Bulan Bahasa, Citraan, Pembelajaran Puisi.Abstract
Abstrak : Citraan merupakan salah satu unsur pembangun yang selalu ada dalam puisi, sehingga menarik untuk diteliti. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis citraan yang terkandung dalam puisi-puisi Bulan Bahasa karya siswa UPT SMP Negeri 3 Ponggok, serta menganalisis fungsinya dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian deskriptif-kualitatif. Metode tersebut digunakan untuk mendeskripsikan kajian dari topik yang diteliti. Setelah analisis dilakukan, ditemukanlah hasil bahwa terdapat 4 jenis citraan yang digunakan oleh siswa, yakni citraan perasaan, penglihatan, pendengaran, dan gerak. Selain itu, puisi-puisi Bulan Bahasa karya siswa UPT SMP Negeri 3 Ponggok memiliki fungsi sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah.
Abstract : Imagery is one of the part that is always present in poetry, so it is always interesting to study. This study aims to analyze the imagerys contained in the poetry of the Bulan Bahasaby UPT SMP Negeri 3 Ponggok students, and to analyze it’s function in Indonesian learning in schools. This study used a descriptive-qualitative research design. This method was used to describe the topic under study. After the analysis was carried out, it was found that there were 4 types of imagerys used by students, namely images of feeling, sight, hearing, and motion. In addition, the poetry of the Bulan Bahasa by UPT SMP Negeri 3 Ponggok students has a function as a learning media for Indonesian learning in schools.References
Febiyanti, A. R. (2014). Citraan Pada Puisi Das Göttliche Karya Johann Wolgang Von Goethe. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Hidayati, N., & Suwignyo, H. (2017). Citraan pada Novel Fantasi Nagata The Little Dragon Karya Ugi Agustino. Jurnal Basindo, 1(1).
Istiqomah, N., & dkk. (2014). Sikap Hidup Orang Jawa dalam Novel Orang-Orang Proyek Karya Ahmad Tohari. Jurnal Sastra Indonesia, 3(1).
Kasenda, L. M., Sentinuwo, S., & Tulenan, V. (2016). Sistem Monitoring Kognitif, Afektif dan Psikomotorik Siswa Berbasis Android. Jurnal Teknik Informatika, 9(1).
Kuntjojo. (2019). Metodologi Penelitian. Kediri: ________.
Ningsih, N. O. (2018). Citraan dan Majas dalam Kumpulan Puisi Ujung Waktu Karya Untung Wardojo Tinjauan Stalistika dan Relevansinya sebagai Bahan Ajar di SMP Kelas VIII. Naskah Publikasi. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Nugrahani, F. (2014). Sikap Hidup Orang Jawa dalam Novel Orang-Orang. Jurnal Sastra Indonesia, 3(1).
Oktaviantina, A. D. (2019). Citraan dalam Kumpulan Puisi Abdul Salam Hs “Malaikat Waringin.†Jurnal Bebasan, 6(2).
Retno, D. (2017). Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik menurut Bloom: Perkembangan dan Peranan. www.dosenpsikologi.com/kognitif-afektif-dan-psikomotorik-menurut-bloom-perkembangan-dan-peranan. Diakses pada 25 Maret 2021.
Santoso, S. (2020). Kegiatan Belajar Bersama Angkring Sinau Sebagai solusi Pengondisian Belajar Aktif dan Kreatif di Tengah Pandemi Covid-19. Civics Education and Social Sciense Journal (CESSJ), 2(2).
Sarbini, W. (2015). Citraan dalam Kumpulan Puisi Tuhan Kita Begitu Dekat Karya Abdul Hadi W.M.: Kajian Stilistika dan Implementasinya dalam Pelajaran Bahasa Indonesia di SMA. Surakarta: FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Silabus Bahasa Indonesia SMP Kelas VIII. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2016). Dasar Metodologi Penelitian. Sleman: Literasi Media Publishing.
Suryaman, M., & Wiyatmi. (2013). Puisi Indonesia. Yogyakarta: ________.
Suyoto, A. (2014). Dasar-Dasar Analisis Puisi. Yogyakarta: SMA Stella Duce 2 Yogyakarta.
Tim Guru MAN 1 Bengkalis. (2020). Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik Menurut Bloom. www.man1bengkalis.sch.id/kognitif-afektif-dan-psikomotorik-menurut-bloom. Diakses pada 25 Maret 2021.
Yulianto, A. (2018). Citraan dalam Puisi-puisi Karya Ratna Rosana, Seorang Penyair Wanita Kalimantan Selatan. Jurnal Mabasan, 12(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in International Journal on Student Research in Education, Science, and Technology agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).