PENULISAN KREATIF UNTUK MENINGKATKAN PENJUALAN PRODUK DEKORASI RUMAH DALAM ERA DIGITAL (STRATEGI PEMASARAN DARING)
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v2i2.1487Keywords:
Home Industri, Penjualan Daring, Strategi Pemasaran DaringAbstract
Abstrak: Produk dekorasi rumah umumnya hanya dijual secara langsung di toko atau di sentra khusus dekorasi rumah. Akan tetapi, hal tersebut berdampak pada penurunan nilai penjualan, karena produk ini bukanlah barang konsumsi yang dibutuhkan setiap harinya. Salah satu agen transisi penjualan berbasis daring yang dikaji oleh peneliti adalah Asna Home. Asna Home merupakan salah satu toko yang menjual produk berbasis daring dengan mengoptimalisasikan media seperti Instagram. Tujuan penulisan artikel ini untuk mengkaji penjualan produk dekorasi rumah menggunakan sistem daring. Peneliti menilai keefektivitasan penjualan menggunakan sistem daring dengan menggunakan metode survei dan wawancara kepada pemilik Asna Home Decor. Melalui metode survei dan wawancara, peneliti memeroleh data secara objektif, kemudian akan dianalisis peningkatannya dari penjualan secara langsung dengan menggunakan sistem daring. Penelitian ini nantinya dapat ditinjau dan diaplikasikan untuk produk lainnya dengan tujuan yang serupa, yaitu meningkatkan penjualan produk nonkomsumsi yang terkadang memerlukan waktu yang lama untuk laku terjual. Menggunakan strategi penjualan daring, produk Asna Home Decor mengalami peningkatan penjualan yang signifikan sebesar 30% dari tahun sebelumnya.
Â
Abstract:Â Home decoration products are generally only sold directly in stores or in special home decoration centers. However, this has an impact on the decline in sales value, because this product is not a consumer item that is needed every day. One of the online-based sales transition agents reviewed by researchers is Asna Home. Asna Home is one of the stores that sell online-based products by optimizing media such as Instagram. The purpose of writing this article is to examine the sales of home decorating products using an online system. The researcher assessed the effectiveness of sales using the online system using survey and interview methods to the owner of Asna Home Decor. Through survey and interview methods, researchers obtain data objectively, then the increase will be analyzed directly from sales using an online system. This research can later be reviewed and applied to other products with a similar goal, namely to increase sales of non-consumption products, which sometimes require a long time to sell. Using an online sales strategy, Asna Home Decor products experienced a significant sales increase of 30% from the previous year.References
Ramos, dkk. (2019). Perancangan Aplikasi Penjualan Pengrajin Songket Palembang Dengan Penerapan Strategi Cross Selling Dan Up Selling Berbasis Online. Sistemasi, 8(1), 161. https://doi.org/10.32520/stmsi.v8i1.426
Anita Cicilia Harimurti, Agriani Hermita Sadeli, H. N. U. dan G. W. M. (2007). Strategi Peningkatan Kinerja Atribut Produk Sayuran Melalui Pemasaran Online Dalam Upaya Meraih Kepuasan Konsumen (Studi Kasus Di Pasar Kecil Bandung). 67(6), 14–21.
Hudaa, S. (2018). Efektifitas Pembelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Pendekatan Student Active Learning Di Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Uin Syarif Hidayatullah Jakarta. Bahastra, 38(1), 69. https://doi.org/10.26555/bahastra.v38i1.7300
Mediyawati, N., Lustyantie, N., & Emzir, E. (2019). M E D I A: Designing A Model Of Ifl Learning Materials For Foreign Workers. Jurnal Cakrawala Pendidikan. https://doi.org/10.21831/cp.v38i1.22245
Oviliani Yuliana. (2000). Penggunaan Teknologi Internet Dalam Bisnis. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 2(1), 36–52.
Prawita Sari, A., Kusuma Negara, I. M., & Suardana, I. W. (2016). Strategi Pemasaran Paket Wisata Melalui Media Online Di Truly Asia Tour and Travel. Jurnal IPTA, 4(1), 74. https://doi.org/10.24843/ipta.2016.v04.i01.p13
Prayustika, P. A. (2016). Kajian Literatur: Manakah yang lebih efektif? Traditional Word of Mouth atau Electronic Word of Mouth. Jurnal Matrix, 6(3), 168–173.
Rahmania, F. D., Soetjipto, B. E., & Rahayu, W. P. (2018). Online Marketing Using Social Media Performed by Star-Up Entrepreneurs in Kediri Regency. Pendidikan : Teori, Penelitian Dan Pengembangan, 3(5), 641–647.
Reza, F. (2016). Strategi promosi penjualan. Jurnal Kajian Komunikasi, 4(1), 64–74. https://doi.org/10.24198/jkk.vol4n1.6
Sarastuti, D. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Online Produk Busana Muslim Queenova. Visi Komunikasi, 16(01), 71–90.
Wibowo, A. (2015). Arie Wibowo : Strategi Promosi Event ...... Jurnal Visi Komunikasi, 14(02), 180–191.
Yundayani, A., Emzir, E., & Rafli, Z. (2018). Need Analysis: The Writing Skill Instructional Material Context For Academic Purposes. English Review: Journal of English Education. https://doi.org/10.25134/erjee.v6i1.771
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).