PENERAPAN BAITUL ARQAM UNTUK PENGUATAN NILAI BAGI DOSEN UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MATARAM
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v3i1.1520Keywords:
Baitul Arqam, Nilai, Dosen.Abstract
Abstrak: Baitul Arqam Dosen merupakan kegiatan kaderisasi pokok yang diselenggarakan untuk menyatukan visi serta membangun pemahaman nilai ideologis, sistem, dam aksi gerakan bagi dosen di lingkungan Perguruan Tinggi Muhammadiyah. Kegiatan Baitul Arqam dosen Universitas Muhammadiyah Mataram ini dalam rangka penanaman pemahaman tentang ideologi Muhammadiyah, memperteguh identitas diri sebagai warga persyarikatan Muhammadiyah, peningkatan komitmen dan integritas dalam mengembangkan amal usaha dan persyarikatan Muhammadiyah, dan membentuk staf pengajar perguruan tinggi Muhammadiyah yang unggul dan Islami. Peserta Baitul Arqam adalah dosen kontrak Universitas Muhammadiyah Mataram yang berjumlah 32 orang. Metode yang digunakan pada kegiatan pengabdian ini adalah ceramah bevariasi, demonstrasi, simulasi, dan diskusi. Penilaian keadaan peserta menggunakan model Konteks, Input, Proses dan Produk (CIPP) pada aspek kognitif, afektif, dan psikomotorik. Berdasarkan hasil analisis, rata-rata nilai peserta pada aspek kognitif 75.7, afektif 76.5 dan psikomotorik 74.13. Dengan demikian, tingkat pemahaman dosen kontrak Universitas Muhammadiyah Mataram tentang nilai Al Islam dan Kemuhammadiyah berada pada level baik. Artinya, penerapan Baitul Arqam memiliki pengaruh terhadap peningkatan pemahaman nilai Al Islam dan Kemuhammadiyah bagi dosen Universitas Muhammadiyah Mataram.
Abstract: Baitul Arqam for lecturers is the principal regeneration training held to unify the vision and build understanding of ideological values, systems, and real movement for lecturers within the Muhammadiyah Universities. The Baitul Arqam training for lecturers of the Muhammadiyah University of Mataram is to build an understanding ideology of Muhammadiyah, strengthening self-identity as a Muhammadiyah community, increasing commitment and integrity in developing Muhammadiyah's charities and organizations, and to build an excellent and Islamic teaching staff of Muhammadiyah University of Mataram. Participants of Baitul Arqam are 32 lecturers. The methods used in this training are varied lectures, demonstrations, simulations, and discussions. For assessment the participants was using the Context, Input, Process and Product (CIPP) model based on cognitive, affective, and psychomotor aspects. Based on the analysis results, the average score of participants in the cognitive aspect was 75.7, affective 76.5 and psychomotor 74.13. Thus, the level of understanding of contract lecturers at Muhammadiyah University of Mataram was good. So, the applied of Baitul Arqam has effect in increasing the participants’ understanding towards Al Islam and Kemuhammadiyahan values for the lectures of Muhammadiyah University of Mataram.References
Anshori, A. (2018). Lembaga Pengembangan Pondok Al-Islam dan Kemuhammadiyahan dalam Bingkai Sistem Perkaderan Muhammadiyah. Seminar Nasional Al-Islam dan Kemuhammadiyahan.
Gani, A. A., & Arrahman, R. (2019). Penerapan Baitul Arqam untuk Peningkatan Nilai Al Islam dan Kemuhammadiyah bagi Dosen Universitas Muhammadiyah Mataram. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 141–147.
Hasyim, M. W. (2008). Dakwah Bertingkat Majalah Suara Muhammadiyah. Jurnal Dakwah, 9(1), 81–97.
Majelis Pendidikan Kader dan Majelis Diktilitbang PPM. (2017). Pedoman Perkaderan di Perguruan Tinggi Muhammadiyah. MPK dan Majelis Diktilitbang PPM. Yogyakarta.
Majelis Pendidikan Kader PPM. (2017). Pedoman Pelaksanaan Perkaderan Muhammadiyah. MPK PPM. Yogyakarta.
Markus, S. (2009). Masyarakat Islam yang Sebenar-benarnya. Sumbangan Pemikiran, Jakarta: Civil Islamic Institute Bekerjasama Dengan UHAMKA Dan UM Malang.
Miswanto, A. (2012). Sejarah Islam dan Kemuhammadiyahan. Magelang: Pusat Pembinaan Dan Pengembangan Studi Isla Universitas Muhammadiyah.
Muhammadiyah, M. P. K. P. P. (2015). Sistem Perkaderan Muhammadiyah. Yogyakarta: MPK PP Muhammadiyah.
Muhammadiyah, P. P., & Dasar, A. (2003). Pedoman Hidup Islami Warga Muhammadiyah, Cet. VI, Yogyakarta: Suara Muhammadiyah.
PP Muhammadiyah. (2016). Pedoman Hidup Islami Wrga Muhammadiyah. Suara Muhammadiyah. Yogyakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).