PENINGKATAN KOMPETENSI LITERASI DALAM KETERAMPILAN MEMBACA PADA SISWA SEKOLAH DASAR INPRES 12 KABUPATEN SORONG PAPUA BARAT
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v1i2.1544Keywords:
Literasi, Keterampilan Membaca di Sekolah Dasar.Abstract
Abstrak: Literasi dapat diartikan sebagai kemampuan membaca dan kemampuan menulis atau dapat disebut dengan melek aksara atau keberaksaraan. Perkembangan kurikulum pendidikan di sebuah negara akan selalu terjadi. Di Indonesia terjadi perkembangan kurikulum yang pesat yang disesuaikan dengan perkembangan dunia. Dalam tulisan ini hanya akan dibicarakan tentang literasi dalam keterampilan. Pengambilan sampel dilakukan dengan beberapa tahap Tahapan pertama adalah kegiatan awal yakni observasi, tahapan kedua adalah kegiatan inti yakni penyuluhan, dan tahapan ketiga adalah kegiatan akhir yakni evaluasi kegiatan. Instrumen yang digunakan adalah pre test dan post test. Pre test post test .Hasil penelitian ini menunjukan bahwa terdapat peningkatan kompetensi literasi dalam keterampilan membaca pada siswa kelas IV SD Inpres 12 Kabupaten Sorong Papua Barat.
Abstract: Literacy can be interpreted as the ability to read and the ability to write or can be called literacy or literacy. The development of educational curricula in a country will always occur. In Indonesia there is a rapid development of the curriculum that is adapted to world developments. In this paper we will only talk about literacy in skills. Sampling was carried out with several stages. The first stage was the initial activity ie observation, the second stage was the core activity namely counseling, and the third stage was the final activity namely the evaluation of activities. The instruments used were pre test and post test. Pre test post test. The results of this study indicate that there is an increase in literacy competence in reading skills in fourth grade students of SD Inpres 12, Sorong Regency, West Papua.
References
Al Musthafa, S., & Mandailina, V. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa SD Menggunakan Metode Jarimatika. JCES| FKIP UMMat, 1(1), 30–33.
Amri, S., & Ahmadi, I. K. (2010). Proses Pembelajaran Kreatif dan Inovatif dalam Kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Cakiroglu, A., & Kuruyer, H. G. (2012). First grade Elementary School Student’s Family Involvement in the Process of Reading and Writing Skills Acquisition. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5588–5592.
Muslim, B. (2018). Peran Pustakawan dalam Meningkatkan Literasi Masyarakat. Jurnal Imam Bonjol, 2(2), 93–99.
Naibaho, K. (2007). Menciptakan Generasi Literat Melalui Perpustakaan. Visi Pustaka, 9(3), 1–8.
Nurhandayani, A. (2018). Analisis Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di SD Negeri Ngenep 05 Kecamatan Karangploso Malang. University of Muhammadiyah Malang.
Permatasari, A. (2015). Membangun kualitas bangsa dengan budaya literasi.
Santoso, H. (2016). Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(budaya literasi dalam pembelajaran bahasa), 12–16.
Suhaimi, I. (2017). Memberdayakan Kecerdasan Kinestetik Anak Untuk Budaya Literasi Bahasa. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 1(1), 72–90.
Suragangga, I. M. N. (2017). Mendidik lewat literasi untuk pendidikan berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 154–163.
Undang-Undang Sisdiknas Nomer 20 tahun 2003. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomer 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Undang-Undang RI No.20 Thn 2003, (Undang-undang Dasar Republik Indonesia), 6–8. https://doi.org/10.16309/j.cnki.issn.1007-1776.2003.03.004
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).