PELATIHAN PENINGKATAN PEMAHAMAN KURIKULUM MERDEKA BAGI PENGURUS ORGANISASI SISWA
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v6i3.15762Keywords:
Independent Curriculum, Organization, Student, Musi Rawas.Abstract
Abstrak: Kurikulum merdeka merupakan kurikulum yang baru diberlakukan di Indoensia, sehingga sangat penting bagi akdemika sekolah memahami tentang kurikulum ini yang akhirnya mampu menerapkannya di sekolah. Tujuan kegiatan pengabdian ini untuk memberikan bekal pengetahuan dan keterampilan bagi pengurus organisasi siswa maupun guru serta warga sekolah lainya mengenai manajemen pendidikan, manajemen sekolah, keuangan dan proses pemebelajaran dalam kurikulum merdeka. Metode pelaksanaan kegiatan dengan pelatihan, workshop, diskusi atau tanyan jawab. Mitra dalam pengabdian ini adalah SMA Negeri Purwodadi dengan peserta pengabdian berjumlah 60 peserta. Hasil kegiatan menunjukkan adanya peningkatan pemahaman peserta yaitu pengurus organisasi siswa, guru, dan warga sekolah lainnya baik dari sisi manajemen pendidikan, manajemen sekolah, keuangan, maupun pemahaman tentang kurikulum merdeka yang berefek pada peningkatan pengetahuan peserta kegiatan dengan persentase peningkatan 75%. Hal ini terlihat dari antusias peserta pada saat mengikuti kegiatan yang berlangsung dengan aktif. Hasil kegiatan ini mengembangkan potensi diri dan mandiri dalam belajar serta membuat peserta lebih kreatif, kolaboratif, komunikatif, dan kritis.
Abstract: The independent curriculum is a curriculum that has just been implemented in Indonesia, so it is very important for school academics to understand this curriculum which will eventually be able to apply it in schools. The purpose of this service activity is to provide knowledge and skills for administrators of student organizations and teachers and other school members regarding education management, school management, finance and the learning process in the independent curriculum. Methods of implementing activities with training, workshops, discussions or questions and answers. Partners in this service are Purwodadi State High School with 60 participants in the service. The results of the activity showed an increase in participants' understanding, namely student organization officials, teachers and other school members both in terms of education management, school management, finance, and understanding of the independent curriculum which had an effect on increasing the knowledge of activity participants with a percentage increase of 75%. This can be seen from the enthusiasm of the participants when participating in activities that took place actively. The results of this activity develop self-potential and be independent in learning and make participants more creative, collaborative, communicative, and critical.
References
Ahmadi, F., & Ibda, H. (2020). Katalog dalam Terbitan (KDT) Perpustakaan Nasional Republik Indonesia Konsep dan Aplikasi Baru di Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. CV. Pilar Nusantara.
Aprelia, D. A., Baedowi, S., & Mudzantun. (2019). Pengaruh Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi. 7(3), 237–244. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v7i3.19400
Fitriani, S., & Wahyuni, U. (2020). Pelatihan Lesson Study dan Penulisan Laporan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Bagi Guru Sekolah Menengah Kejuruan Kabupaten Sarolangun. Journal of Character Education Society, 3(1), 136–144. https://doi.org/https://doi.org/10.31764/jces.v3i1.1469
Hastangka, & Hidayah, Y. (2023). Kebijakan dan Manajemen Pendidikan Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Persoalan dan Tantangan. Jurnal Muara Pendiidkan, 8(1), 1–16. https://doi.org/https://doi.org/10.52060/mp.v8i1.1178
Kahar, M. I., Cikka, H., Afni, N., & Wahyuningsih, N. E. (2021). Pendidikan Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0 di Masa Pandemi Covid 19. Moderasi: Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(1), 58–78. https://doi.org/https://doi.org/10.24239/moderasi.Vol2.Iss1.40
Kementererian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2020). Kampus Merdeka. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi. https://kampusmerdeka.kemdikbud.go.id/web/about/latar-belakang
Muhajirin, Oktaviyanthi, R., Lida, U. M., Nasikhin, Muflihin, A., Syadzili, M. F. R., Nitasari, N., Zukana, S., Hariadi, Babang, V. M. M. F., Romadhon, S., Juwariyah, I., Ande, A., Bangun, S. yunis, Maimunah, I., Martiningsih, D., Babang, M. P. I., Widanita, N., E.W.T, A. W., … Masgumelar, N. K. (2021). Implementasi dan Problematika Merdeka Belajar. Akademia Pustaka.
Nurjanah, S. A. (2019). Analisis kompetensi Abad 21 dalam Bidang Komunikasi Pendidikan. Jurnal Gunahumas, 2(2), 287–402. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/ghm.v2i2.23027
Nuryoso, Saputra, D., Qawim, M. M., Hariyadi, A., & Utomo, S. (2023). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menerapkan Konsep Merdeka Belajar. Equity in Education Journal (EEJ), 5(1), 14–22. https://doi.org/https://doi.org/10.37304/eej.v5i1.8256
Sumarno, & Gimin. (2019). Analisis Konseptual Teoretik Pendidikan Kewirausahaan sebagai Solusi Dampak Era Industri 4.0 di Indonesia. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, Dan Ilmu Sosial, 13(2), 1–14. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i2.12557
Susilawati, N. (2021). Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka dalam Pandangan Filsafat Pendidikan Humanisme. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 203–219. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/sikola.v2i3.108
Syifa, S. U., & Nasir. (2019). Pengaruh Pelatihan dan Pengembangan Karir Terhadap Kinerja Karyawan pada PT. Pengadaian (Persero) TBK Cabang Syariah Keutapang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 4(3), 446–458. https://doi.org/https://doi.org/10.24815/jimen.v4i3.12284
Utamy, R., Ahmad, S., & Eddy, S. (2020). Implementasi Manajemen Sumber Daya Manusia. Journal of Education Research, 3(1), 226–236. https://doi.org/https://doi.org/10.37985/jer.v1i3.25
Utari, D., & Muadin, A. (2023). Peranan pembelajaran abad-21 di sekolah dasar dalam mencapai target dan tujuan kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 6(1), 116–123. https://doi.org/https://doi.org/10.32529/al-ilmi.v6i1.2493
Widyastuti, A. (2022). Merdeka Belajar dan Implementasi: Merdeka Guru-Siswa Medrdeka Dosen-Mahasiswa Semua Bahagia (R. A. Putri (ed.)). PT Alex Media Komputindo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).