PENINGKATAN EKONOMI KREATIF MELALUI PELATIHAN PENGEMBANGAN DESIGN PRODUK BERBAHAN KARDUS MENJADI KERAJINAN FUNGSIONAL
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v6i4.16115Keywords:
Used Cardboard, Crafts, Purchasing Power, Digital Marketing, Simple Financial Management.Abstract
Abstrak: Pengabdian ini dilaksanakan untuk membantu meningkatkan Ekonomi kreatif yang dalam menghasilkan produk atau jasa dengan kandungan kreatifitas bersama mitra dari UMKM dibawah binaan Disporabudpar Kota Tasikmalaya sebanyak 25 orang peserta. Pengabdian ini menggunakan metode pelatihan kepada komunitas UMKM dibawah naungan Disporabudpar Kota Tasikmalaya dimana bertujuan untuk memberikan bekal wawasan dan pemahaman mengenai berwirausaha dengan memanfaatkan sumber daya yang ada dalam hal ini adalah kardus bekas. Hasil dari kegiatan ini adalah berbagai kreasi dari limbah kardus bekas menjadi berbagai kerajinan fungsional yang menarik. Selain itu peserta pelatihan dibekali juga kemampuan untuk mengelola keuangan sebagai dasar pengelolaan usaha dengan digital marketing agar setelah memiliki produk, peserta juga dapat memanfaatkan media sosial sebagai sarana untuk memasarkan produknya.Pelatihan ini 90% dari mitra sudah dapat meningkatkan pemahaman dalam menggunakan barang bekas khususnya berbahan kardus hingga menjadi barang yang memiliki nilai ekonomis. Selain itu peserta yang ikut dalam kegiatan ini juga sudah dapat membuat sendiri kreasi craft yang sedang digemari saat ini seperti bucket dan explosion box snack hingga memanfaatkannya menjadi wirausaha baginya. Pembekalan mengenai pengelolaan keuangan sederhana dan memasarkan produk melalui digital marketing dapat dimanfaatkan lebih lanjut sebagai sarana untuk memulai usaha.
Abstract: This service is carried out to help improve the creative economy in producing products or services with creative content with partners from MSMEs under the guidance of the Tasikmalaya City Disporabudpar as many as 25 participants. This service uses a training method for the MSME community under the auspices of the Tasikmalaya City Disporabudpar which aims to provide insight and understanding about entrepreneurship by utilizing existing resources, in this case, used cardboard. The results of this activity are various creations from used cardboard waste into various interesting functional crafts. In addition, training participants are also equipped with the ability to manage finances as a basis for business management with digital marketing so that after having a product, participants can also use social media as a means to market their products. In this training, 90% of the partners have been able to increase their understanding of using used goods, especially cardboard ones, so that they become goods that have economic value. In addition, the participants who took part in this activity were also able to make their own craft creations that are currently in vogue such as buckets and explosion box snacks to use them to become entrepreneurs for them. Provision regarding simple financial management and marketing products through digital marketing can be further utilized as a means to start a business.
References
Al-Ikhwan. (2020). Misi SMK Islam Terpadu Al- Ikhwan, retrieved From Http://Www.Alikhwankotatasikmalaya.Sch.Id/Pbc/.
Aryanti, A. N., & dkk. (2023). Industri kreatif unggul melalui strategi inovasi dan pentahelix collaboration: langkah pemulihan bisnis di covid19. JEBM , INOVASI: Jurnal Ekonomi, Keuangan dan Manajemen, Volume. 19 Issue 1 (2023) Pages 163-177, ISSN: 0216-7786 (Print) 2528-1097 (Online), 163-177.
Badriatin, T., Agustina, D., & Rinandiyana, L. R. (2019). Pelatihan Kewirausahaan Dengan Membuat Buket Snack Sebagai Alternatif Buah Tangan Bagi Santri Miftahul Huda Al Husna Kecamatan Bungursari Kota Tasikmalaya. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bantenese, Vol. 1, No. 2. 89-98.
Dispora, K. N. (2023). Pengertian Ekonomi Kreatif: Ciri-Ciri, Jenis, dan Manfaatnya Bagi Negara Indonesia. retrieved from : https://disparpora.ngawikab.go.id/pengertian-ekonomi-kreatif-ciri-ciri-jenis-dan-manfaatnya-bagi-negara-indonesia/.
Ernawati, S., & dkk. (2022). Pelatihan Pemanfaatan Barang Bekas Menjadi Kerajinan Tangan Untuk Meningkatkan Ekonomi Kreatif Di Kelurahan Sarae. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Cahaya Mandalika, e-ISSN: 2722-824X, Vol. 3, No.1 Juni 2022, 44-50.
Irham, F. (2014). Kewirausahaan Teori, Kasus Dan Solusi, Bandung:Alfabeta.
Kemenprarekraf. (2021). Ekonomi Kreatif jadi Garda Terdepan Pemulihan Ekonomi Nasional. Retrieved from : https://kemenparekraf.go.id/ragam-ekonomi-kreatif/Ekonomi-Kreatif-Jadi-Garda-Terdepan-Pemulihan-Ekonomi-Nasional
Mujianto, Ramaditya, M., Mustika, M., Tanuraharjo, H. H., & Maronrong, R. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Pada UMKM Warung Ritel Tradisional Di Indonesia dan Strategi Bertahannya. Jurnal STEI Ekonomi (JEMI), Volume 30 Number 02 (Desember 2021), P-ISSN : 0854-0985, 60-74.
Nalini, S. N. (2021). Dampak covid-19 terhadap Usaha Mikro, Kecil dan Menengah. Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah Vol 4 No 1, Januari 2021, E-ISSN : 2599-3410 | P-ISSN : 2614-3259, DOI : https://doi.org/10.36778/jesya.v4i1.278, 662-669.
Rinandiyana, L. R. (2023). Dukung Penciptaan Wirausaha Muda di Tasik, Unsil Gelar Pelatihan Bucket dari Kardus Bekas. retrieved from : https://tasikmalaya.inews.id/amp/306739/video-dukung-penciptaan-wirausaha-muda-di-tasik-unsil-gelar-pelatihan-bucket-dari-kardus-bekas.
Wulansari, W., & dkk. (2022). Perkembangan Industri Kreatif Di Kota Tasikmalaya Pada Era Digital. Jurnal Industri Kreatif dan Kewirausahaan, Vol 5 No.2.
Wursan, Lucky Radi Rinandiyana, Tine Badriatin. (2021). Social Media Promotion Effect on Product Purchase Decisions through Word of Mouth Marketing. Conference. Proseding Scopus American Linguist Association. Linguistics and Culture Review. Vol 5., No. S1. 823-831
https://radartasik.id/dosen-unsil-melatih-ibu-ibu-jadi-penghasil-rupiah/
https://www.instagram.com/reel/CtVdTWBrl4o/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
https://fb.watch/l7227bK1sP/?mibextid=Nif5oz
https://twitter.com/iNewsTasik/status/1667740294702600192?t=eXY2wjbxW8936Ld0yvOYcQ&s=19
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).