PROGRAM PEMBERDAYAAN ANAK PENYINTAS GEMPA LOMBOK MELALUI PEMANFAATAN PERMAINAN TRADISIONAL
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v3i3.2453Keywords:
Gempa Bumi, Mental, Permainan Tradisional.Abstract
Abstrak: Banyak anak-anak yang masih trauma akibat gempa bumi yang mengguncang pulau Lombok 2018 silam. Diperlukan sebuah program pemberdayaan agar perkembangan fisik dan mental mereka agar tidak terganggu. Solusi yang ditawarkan dalam program ini adalah mengembalikan mental penyintas gempa melalui pemanfaatan permainan tradisional yang dekat dengan lingkungan anak-anak Pengabdian ini bertujuan untuk membantu anak-anak mengembalikan mental anak yang sempat down akibat gempa serta meningkatkan aktivitas fisik anak agar perkembangan motoriknya tidak terganggu. Metode pengabdian menggunakan kolaborasi, koordinasi, persiapan dan pelaksanaan.. Lokasi pengabdian di Dusun Sumur Pande Lauk, Kecamatan Kayangan, Kabupaten Lombok Utara. Setelah program ini dilaksanakan terlihat perubahan yang dialami anak-anak penyintas gempa Lombok, diantaranya mudah tertawa, mau bermain secara berkelompok dan berani keluar dari rumahnya masing-masing.
Abstract: Many children are still traumatized by the earthquake that shook the island of Lombok in 2018 ago. An empowerment program is needed so that their physical and mental development is not disrupted. This service aims to help children restore the mentality of children who were down due to the earthquake and increase physical activity of children so that motor development is not disrupted. The service method uses collaboration, coordination, preparation and implementation. The solution offered in this program is through the use of traditional games that are close to the environment of children. Location of service in the Sumur Pande Lauk, Kayangan Sub-District, North Lombok Regency. After the program was implemented, it was seen that the changes experienced by the children of survivors of the earthquake in Lombok, including being able to laugh, wanting to play in groups and daring to get out of their homes.
References
Burhaein, E. (2017). Aktivitas Fisik Olahraga untuk Pertumbuhan dan Perkembangan Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 1(1), 51. https://doi.org/10.17509/ijpe.v1i1.7497
Garcia-Falgueras, A. (2016). Hula Hoop in Fitness and the Centripetal Force. Psychology, 07(13), 1503–1517. https://doi.org/10.4236/psych.2016.713147
Hasanah, U. (2016). Pengembangan kemampuan fisik motorik melalui permainan tradisional bagi anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1).
Hidayanti, M. (2013). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Anak Melalui Permainan Bakiak. Pendiidkan Anak Usia Dini, 7(1), 195–200.
Jamilah, R. J. (2017). Peran Permainan Tradisional Engklek Dalam Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun Di Ra Al-Mukhlisin.
Jiwandono, I. S. (2020). Permainan Tradisional Sebagai Upaya Meningkatkan Karakter Disiplin dan Jujur Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 11–19.
Jiwandono, I. S., Setiawan, H., Witono, A. H., Hazmi, H. Y., & Kayangan, K. (2019). Pendampingan rehabilitasi psikososial penyintas gempa lombok berbasis kearifan lokal. Jurnal Warta Desa, 1(3), 326–334.
Kusna, S. L. (2020). MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN SOSIAL EMOSIONAL DALAM BEKERJASAMA MELALUI PERMAINAN HULA HOOP KELERENG PADA ANAK USIA 3-4 TAHUN PAUD KELOMPOK BERMAIN FLAMBOYAN GERDU SEHATI CAMPUREJO KEDIRI. Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 52–66.
Loita, A. (2017). Karakteristik Pola Gambar Anak Usia Dini. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 1(1), 44–57. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v1i1.52
Mardayani et al. (2016). Penerapan Permainan Tradisional Engklek Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Kelompok B Di PAUD Widhya Laksmi. Journal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1–10.
Martono. (2017). Pembelajaran Seni Lukis Anak Untuk Mengembangkan Imajinasi Ekspresi dan Apresiasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 437–446.
Putri, A. B. U., & Hasyim, N. (2017). Upaya Melestarikan Permainan Tradisional Engklek melalui Teknologi. Jurnal Rupa, 02(2), 77–149.
Rochmani, I. (2016). Permainan Tradisional Engklek Berpengaruh Terhadap Perkembangan Motorik Anak.
Rohman, U. (2019). Hula hoop game: its use and implication for physical fitness. Jurnal SPORTIF : Jurnal Penelitian Pembelajaran, 5(2), 249. https://doi.org/10.29407/js_unpgri.v5i2.13162
Wiranti, D. A., & Mawarti, D. A. (2018). Keefektiffan Permainan Engklek Dalam Mengembangkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1). https://doi.org/10.24176/re.v9i1.2810
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).