WIFI FACILITIES AND ONLINE SEMINARS IN AN ONLINE LEARNING ATMOSPHERE DURING THE COVID-19 PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v4i1.2990Keywords:
Fasilitas Belajar, Pembelajaran Daring, Covid-19.Abstract
Abstrak: Covid-19 atau virus Corona menjadi wabah penyakit yang meresahkan dan membawa dampak signifikan bagi semua sektor di seluruh dunia. Sektor pendidikan menjadi salah satu bidang yang terdampak dari pandemi covid-19. Pergantian metode belajar dari tatap muka menjadi daring menimbulkan permasalahan baru di beberapa daerah. Fenomena ini mendasari peneliti untuk melakukan kegiatan pengabdian kepada masyarakat dengan tujuan yang pertama menyediakan layanan Wi-Fi gratis untuk pelajar dan kedua memberikan pengarahan secara online kepada orang tua dan guru dalam menghadapi pembelajaran daring di masa pandemi covid-19. Lokasi pengabdian berada di Kelurahan Jelakombo Jombang dan Desa Keleyan Bangkalan. Pelaksanaan kegiatan dilakukan secara langsung dengan memberikan fasilitas belajar berupa Wi-Fi gratis dengan teknik Tethering melalui perangkat smartphone. Dilanjutkan kegiatan memberikan pengarahan untuk guru dan orang tua secara online dengan tema kiat guru dan orang tua dalam menghadapi pembelajaran daring di masa pandemi covid-19. Hasil dari kegiatan ini siswa dapat belajar daring dengan maksimal. Guru dan orangtua mendapatkan kiat dan strategi dalam mengadapi pembelajaran daring di masa pandemi covid 19.
Abstract: Covid-19 or the Corona virus has become a disturbing disease outbreak and has had a significant impact on all sectors around the world. The education sector is one of the areas affected by the Covid-19 pandemic. Changing learning methods from face to face to online has created new problems in several areas. This phenomenon underlies researchers to carry out community service activities with the first objective of providing free Wi-Fi services for students and secondly providing online guidance to parents and teachers in dealing with online learning during the Covid-19 pandemic. The location of the service is in Jelakombo Jombang and Keleyan Bangkalan. The implementation of activities is carried out directly by providing learning facilities in the form of free Wi-Fi with Tethering techniques via smartphone devices. The activity was continued by providing briefings for teachers and parents online with the theme of tips for teachers and parents in dealing with online learning during the Covid-19 pandemic. The results of this activity students can learn online optimally. Teachers and parents get tips and strategies in dealing with online learning during the Covid-19 pandemic.
References
Arifin, M. (2020). (BUKU) Kutunggu Hadirmu di Depan Layar Int. Kumpulan Penelitian Dan Pengabdian Dosen.
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 terhadap implementasi pembelajaran daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61.
Fatmawati, F. (2020). Edukasi Penggunaan Hand Sanitizer Dan Pembagian Hand Sanitizer Disaat Pandemi Covid-19. 3(2), 432–438.
Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496–503.
Hayati, N. (2015). Eksistensi Penggunaan Wi-Fi Di Warung Kopi Di Kota Banda Aceh. Jurnal Al-Ijtimaiyyah, 1(1).
Ibrahim, I., Kamaluddin, K., Mintasrihardi, M., Junaidi, A. M., & Abd Gani, A. (2020). Bencana Virus Corona melalui Sosialisasi pada Anak Usia Dini pada Desa Rempe Kecamatan Seteluk Sumbawa Barat. Selaparang Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 3(2), 191–195.
Jaelani, A., Fauzi, H., Aisah, H., & Zaqiyah, Q. Y. (2020). PENGGUNAAN MEDIA ONLINE DALAM PROSES KEGIATAN BELAJAR MENGAJAR PAI DIMASA PANDEMI COVID-19 (Studi Pustaka dan Observasi Online). Jurnal IKA: Ikatan Alumni PGSD UNARS, 8(1), 12–24.
Kemenkes. (2018). Ayo Hidup Sehat! Warta Kesmas.
Mansyur, A. R. (2020). Dampak COVID-19 Terhadap Dinamika Pembelajaran Di Indonesia. Education and Learning Journal, 1, 113–123.
Murdiana, E. (2020). PERAN DAN FUNGSI KELUARGA DALAM PENDAMPINGAN PENDIDIKAN ANAK DITENGAH PANDEMI COVID-19. SETARA: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 2(01), 120–137.
Nurzannah, N., & Setiawan, H. R. (2020). PROGRAM KEMITRAAN MASYARAKAT DI TENGAH PANDEMI COVID-19 BAGI GURU SD (PEMBUATAN MEDIA EVALUASI PEMBELAJARAN ONLINE). JCES (Journal of Character Education Society), 3(2), 299–310.
Praherdhiono, H., Adi, E. P., Prihatmoko, Y., Nindigraha, N., Soepriyanto, Y., Indreswari, H., & Oktaviani, H. I. (2020). Implementasi Pembelajaran di Era dan Pasca Pandemi Covid-19. Seribu Bintang.
RI, B. K. D. P. R., Lt, G. N. I., & Subroto, J. J. G. (2020). Tantangan pelaksanaan kebijakan belajar dari rumah dalam masa darurat Covid-19.
Syah, R. H. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(5).
Syahputra, M. C. (2020). Pendidikan Orang Tua Terhadap Anak dalam Menyikapi Pandemi COVID-19. Equalita: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 2(1), 58–66.
Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., & Mustakim, M. (2020). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138–1150.
Yunus, N. R., & Rezki, A. (2020). Kebijakan Pemberlakuan Lock Down Sebagai Antisipasi Penyebaran Corona Virus Covid-19. Salam: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(3), 227–238.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).