IMPROVEMENT OF PRODUCTIVITY ON EDUCATIONAL TOYS CRAFTSMEN THROUGH TRAINING OF PRODUCTION AND DIGITAL MARKETING
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v4i1.3191Keywords:
Production, Media, Education, Marketing.Abstract
Abstrak: Media pembelajaran dapat digunakan untuk mencapai tujuan pembelajaran. Salah satunya adalah penggunaan media edukatif yang ramah lingkungan. Tujuan dari Program Kemitraan Masyarakat (PKM) ini adalah memberikan alternatif pemecahan masalah mitra dalam hal produksi, pemasaran, manajemen usaha dan implementasi dalam kegiatan pembelajaran untuk membuat alat permainan edukasi. Selama ini mitra menjalankan usaha kerajinan pembuatan truk mainan kayu sebagai produk utama dan mainan edukatif sebagai produk pelengkap. Metode pelaksanaan dalam kegiatan pengabdian ini meliputi analisis situasi dan perumusan masalah mitra, pelatihan produksi dan pelatihan e commerce untuk memperluas pemasaran. Hasil pengabdian adalah  peningkatan keterampilan dan pengetahuan mitra dalam hal produksi dan diversifikasi produk dan perluasan pemasaran yang diharapkan mampu meningkatkan kesejahteraan.
Abstract: Learning objective achieves by learning media. One of them is the use of environmentally friendly educational media. The purpose of the Program Kemitraan Masyarakat (PKM) is to provide alternative solutions to partner problems in production, marketing, business management, and implementation in learning activities to make educational game tools. Partners have been running a craft business to manufacture wooden toy trucks as the main product and educational toys as a complementary product. This service activity's implementation method includes situation analysis and partner problem formulation, production training, and e-commerce training to expand marketing. The result of this service is an increase in the skills and knowledge production and product diversification and expansion of marketing which, are expected to increase welfare.
References
Adiarti, W. (2011). Alat Permainan Edukatif Berbahan Limbah Dalam Pembelajaran Sains Di Taman Kanak-Kanak. Lembaran Ilmu Kependidikan, 38(1), 78–84.
Aisyah, H., Maulana, I. T., Rahmelina, L., & Firdian, F. (2020). Implementasi teknologi positif dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Journal of Character Education Society, 3(1), 86–94.
Astuti, R. K., & Hayati, M. N. (2019). Development Of Integrated Science Digital Module Based on Scientific Literacy. Pena Sains, 6(1), 32–44.
Ayuni, Q., & Cangara, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Digital Terhadap Tingkat Penjualan Produk Kuliner Kemasan Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 23(2), 129–141.
Calik, B., & Birgili, B. (2013). Multiple Intelligence Theory for Gifted Education : Criticisms and Implications. Journal for the Education of the Young Scientist and Giftedness, 1(2), 1–12.
Chasanah. (2015). Pengembangan permainan tradisional gotri untuk pembelajaran fisik motorik kasar anak. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 2(2), 87–94.
Haifaturrahmah, Hidayatullah, R., Mariyati, Y., Mus, A. H., Bilal, I., & Muttaqien, Z. (2020). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Diorama Sebagai Upaya Meningkatkan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar. Journal of Character Education Society), 3(2), 3–7.
Irfan, Muhiddin, & Ristiana, E. (2019). Indonesian Journal of Primary Education Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Powerpoint di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 16–27.
Mardiyana, I. I., & Setyowati, D. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Madura Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Ipa Siswa Kelas V Widyagogik, 5(1), 65–78.
Mutryarny, E., & Lidar, S. (2020). Pemberdayaan Masyarakat Di Desa Tanjung Kec Koto Kampar Hulu Kab Kampar Melalui Pembuatan Kompos Dari Ampas Kempaan Daun Gambir. Darmabakti, 01(April), 10–12.
Qomaro, G. W., Nasik, K., Studi, P., Bisnis, H., & Madura, U. T. (2019). Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil dan Menengah Sektor Pangan dalam Meningkatkan Perekonomian Lokal Melalui Pendampingan Sertifikasi Halal di Kecamatan Tragah Bangkalan. Pangbdhi, 5(2), 137–142.
Risabthe, A., & Astuti, B. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Karakter Semangat Kebangsaan Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 34–45.
Suaibah, L., Rakhmawati, A. R.. (2019). Peningkatan Nilai Tambah Kacang Tanah di Desa Dlemer Kabupaten Bangkalan Melalui Diversifikasi Produk Olahan. Pangabdhi, 5(2), 85–90.
Taib, B. (2017). Penerapan Media Balok Untuk Meningkatkan Kemampuan Belajar Huruf Hijaiyah Pada Kelompok B Tk Sandhy Putra Telkom Ternate . Edukasi-Jurnal Pendidikan, 15(1), 707–716.
Tresnawati, Y., & Prasetyo, K. (2018). Pemetaan Konten Promosi Digital Bisnis Kuliner kika ’ s Catering di Media Sosial Mapping The Content of Digital Promotion For Culinary Business Kika ’ s Catering on Social Media. Profesi Humas, 3(1), 102–119.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).