WRITING WORKSHOP OF SCIENTIFIC ARTICLES FOR SENIOR HIGH SCHOOL TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v4i1.3421Keywords:
Scientific Articles Workshop, Senior High School Teachers, Publication.Abstract
Abstrak: Harapan akan meningkatnya kualitas pendidikan di Indonesia mulai terwujud sejak diberlakukannya program sertifikasi guru oleh pemerintah sebagai upaya peningkatan kualitas dan kesejahteraan guru di Indonesia. Pemberlakuan kuota dan prioritas bagi guru yang telah memenuhi syarat minimal kualifikasi akademik dan masa kerja serta panjangnya antrian proses sertifikasi membuka kesempatan bagi guru-guru untuk mempersiapkan diri lebih dalam mengikuti sertifikasi guru dalam jabatan dengan matang. Salah satu komponen portofolio yang harus disiapkan adalah karya pengembangan profesi dimana guru dituntut untuk menghasilkan karya tulis ilmiah. Untuk itu, workshop ini bertujuan untuk membantu guru melalui pendampingan penyusunan artikel ilmiah dan publikasinya. Kegiatan pengabdian masyarakat ini tersusun dalam tiga kegiatan yakni persiapan, pelaksanaan, dan evaluasi. Dalam pelaksanaannya, kegiatan terdiri atas workshop sebanyak enam pertemuan, diskusi dan konsultasi secara daring, serta klinik penyempurnaan naskah artikel. Kegiatan dilaksanakan di SMA Laboratorium Universitas Negeri Malang. Hasil luaran dari kegiatan ini adalah artikel ilmiah guru yang telah dikirimkan ke seminar maupun jurnal berskala nasional atau internasional.
Abstract: The expectation on the improvement of education quality in Indonesia has started to be realized since the enactment of the Teacher Certification Program (TCP) by the government as an effort to improve teachers’ quality and prosperity in Indonesia. The implementation of quota and priority limitations for teachers who have met the minimum requirement either academically or based on years of service along with the long period of queue time for the certification process has opened the opportunity for the teachers to prepare themselves more carefully. One of the portfolio components that need to be prepared is the professional development papers where teachers are expected to write scientific papers. Hence, this workshop aims to help teachers through the writing assistance of scientific articles and publications. This community service consisted of three main activities including the preparation, the execution, and the evaluation. In the execution stage, the activities include six offline workshops, online discussion and consultation, and the clinic of article draft finishing. This workshop was held in Universitas Negeri Malang (UM) Laboratory Senior High School. Result outcome from this workshop is teachers’ scientific articles published either through national or international scale conferences or journals.
References
Bertua, O., Purnama, H., & Ariga, S. (2018). Analisis Faktor-Faktor Kendala Penulisan Karya Tulis Ilmiah dan Dampaknya terhadap Motivasi Meneliti oleh Guru di SMP se-Kecamatan Medan Selayang. 71–77. http://digilib.unimed.ac.id/38762/
Peraturan Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor Per/16/M.PAN-RB/11/2009 Tentang Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya, Pub. L. No. PER/16/M.PAN-RB/11/2009 (2009). https://jdih.bkn.go.id/ildis/www/storage/document/PERMENPAN NOMOR PER 16 M.PAN-RB 11 2009@JABATAN FUNGSIONAL GURU DAN ANGKA KREDITNYA.pdf
Ernawati, I. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), 204–210. https://doi.org/10.21831/elinvo.v2i2.17315
Fitria, H., Kristiawan, M., Rahmat, N., Pendidikan, J. M., Palembang, K., Pendidikan, J. I., Bengkulu, U., Limun, K., Hulu, M. B., Bengkulu, K., Pendidikan, J. M., & Palembang, K. (2019). UPAYA MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU. 4(1), 14–25. https://publikasiilmiah.unwahas.ac.id/index.php/ABD/article/viewFile/2690/2651
Ginting, A. (2010). ESENSI PRAKTIS BELAJAR DAN PEMBELAJARAN: Disiapkan untuk Pendidikan Profesi dan Sertifikasi Guru-Dosen. Humaniora Utama Press. https://books.google.co.id/books?hl=en&lr=&id=sQC_DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR5&dq=sertifikasi+guru&ots=7d590jtCJu&sig=7LC7NOVANz1benvgL1mJ0Qk6wsA&redir_esc=y#v=onepage&q=sertifikasi guru&f=false
Gunawan, I., Triwiyanto, T., & Kusumaningrum, D. E. (2018). Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah bagi Para Guru Sekolah Menengah Pertama. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 128–135. www.sciencedirect.com;
Herliandry, L. D., Nurhasanah, Suban, M. E., & Heru, K. (2020). Transformasi Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65–70. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jtp
Istiarini, R., & Sukanti, S. (2012). Pengaruh Sertifikasi Guru Dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru Sma Negeri 1 Sentolo Kabupaten Kulon Progo Tahun 2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(1), 98–113. https://doi.org/10.21831/jpai.v10i1.924
Khoiri, N., N. M., N. A., Ariyanto, D., & Ariesta, R. (2011). Manfaat Workshop Penelitian Tindakan Kelas Dan Penulisan Karya Ilmiah Bagi Kelompok Kerja Guru Gugus Sekolah Satriyo Utomo Kecamatan Ngawen Blora Tahun 2010. E-Dimas, 2(1), 78. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v2i1.97
Kurniawan, B. D. (2011). Implementasi Kebijakan Sertifikasi Guru Dalam Rangka Meningkatkan Profesionalitas Guru Di Kota Yogyakarta. Journal of Government and Politics, 2(2), 259–278. https://doi.org/10.18196/jgp.2011.0015
Pathuddin, P., Linawati, L., & Hamid, A. (2018). PKM Pelatihan Dan Workshop Penyusunan Dan Publikasi Karya Ilmiah Untuk Meningkatkan Kemampuan Profesionalisme Guru SD Di Kecamatan Banawa Selatan. JATI EMAS (Jurnal Aplikasi Teknik Dan Pengabdian Masyarakat), 2(2), 78. https://doi.org/10.36339/je.v2i2.157
Prayitno, S. A., Pribadi, H. P., Ifadah, R. A., Studi, P., Pangan, T., Pertanian, F., Fisioterapi, P. S., & Kesehatan, F. (2020). DedikasiMU (Journal of Community Service) Volume 2, Nomor 3, September 2020 PERAN SERTA DALAM MELAKSANAKAN PROTOKOL PENCEGAHAN PENYEBARAN CORONA VIRUS DISEASE (COVID-19) PADA MASYARAKAT. 2(September), 504–510.
Purwaningsih, E., & Kurniawan, B. R. (2020). KLINIK PENULISAN KARYA ILMIAH BIDANG PENDIDIKAN FISIKA. 3(2), 348–355.
Siregar, E. (2014). PENGEMBANGAN PROFESIONALISME GURU MELALUI PENELITIAN TINDAKAN KELAS Ellys Siregar,M.Pd Abstrak. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 20(September). https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jpkm/article/view/3398/3055
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Zahro, U. L., Serevina, V., & Astra, M. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Fisika Dengan Menggunakan Strategi Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transferring (React) Berbasis Karakter Pada Pokok Bahasan Hukum Newton. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 2(1), 4–9. https://doi.org/10.17509/wapfi.v2i1.4906
Zulkifli, M., Darmawan, A., & Sutrisno, E. (2014). Motivasi Kerja, Sertifikasi, Kesejahteraan dan Kinerja Guru. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 3(02), 148–155. https://doi.org/10.30996/persona.v3i02.379
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).