WORKSHOP FOR DRAFTING AND DELIVERY OF ECONOMIC SCIENTIFIC ARTICLES FOR IMPROVEMENT AND DEVELOPMENT OF SOCIAL STATISTIC INDICATORS
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v4i2.4172Keywords:
Workshop, Economic Scientific Articles, Social Statistics Indicators, BPS SumseL.Abstract
Abstrak: Tujuan dari kegiatan pengabdian ini untuk melaksanakan tri darma perguruan tinggi serta penyususnan dan pengiriman artikel ilmiah ekonomi bagi peserta untuk penyempurnaan dan pengembangan indikator statistik sosial BPS Provinsi Sumatera Selatan. Metode pelaksanaan kegiatan Pengabdian kepada Masyarakt (PkM) ini dilaksanakan dengan menggunakan metode ceramah, tanya jawab dan workshop atau praktek penyusunan dan pengiriman artikel ilmiah ekonomi. Pelaksanaan kegiatan dilakukan selama satu hari. Hasil kegiatan menunjukkan selama kegiatan berlangsung terjadi iteraksi timbal balik yang baik antara pemateri dan peserta, dimana peserta sangat aktif dan antusias dalam menyimak dan bertanya mengenai materi yang dipaparkan dan perperan aktif dalam menyusun artikel dan langsung praktek dalam pengiriman artikel ilmiah ekonomi yang diinginkan. Selain itu juga dengan adanya kegiatan ini peserta sudah dapat mengetahui bagaimana menyusun dan mengirim artikel ilmiah ekonomi serta mengetahui jurnal-jurnal yang akan menjadi rujukan dalam mempublikasikan artikel ilmiah yang sudah disusun.
Abstract: The aim of this service activity is to carry out the tri darma of higher education as well as the compilation and delivery of economic scientific journals for participants to improve and develop social statistical indicators of BPS South Sumatra Province. The method of implementing Community Service activities (PkM) is carried out using the method of lectures, questions and answers and workshops or the practice of compiling and sending economic scientific journals. The activities are carried out for one day. The results of the activity showed that during the activity there was a good reciprocal reaction between the presenters and the participants, where participants were very active and enthusiastic in listening and asking questions about the material presented and playing an active role in compiling journals and direct practice in sending the desired economic scientific journals. In addition, with this activity, participants can already know how to compile and send economic science journals as well as find out which journals will be a reference in publishing scientific articles that have been compiled.
References
Arribathi, A. H., Saryani, S., & Haris, H. (2019). Perancangan Aplikasi Smart Seminar Dan Workshop Berbasis Website. Journal CERITA, 5(2), 156–164. https://doi.org/10.33050/cerita.v5i2.409
Arta, K. S. (2019). Pelatihan Penulisan Artikel Untuk Publikasi Di Jurnal Ilmiah Untuk Meningkatkan Profesionalisme Bagi Guru-Guru Di Kecamatan Kubutambahan Kabupaten Buleleng. Acarya Pustaka, 5(2), 17.
Deepublish. (2020). Pengertian Jurnal Ilmiah dan 8 Susunannya.
Fatihudin, D. (2020). Metodologi Penelitian Untuk Ilmu ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi (Edisi Revi). Zifatama Publisher.
Hidayat, C. (n.d.). Pengertian Artikel Ilmiah: Ciri, Struktur, dan 6 Manfaatnya Untuk Studi.
Ibnuismail. (2020). Pengertian Workshop dan Perbedaannya dengan Training dan Seminar.
Jahja, A. S. (2018). Klasifikasi dan Kriteria Jurnal.
KBBI. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI).
Marwa, M., & Dinata, M. (2020). Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah dan Publikasi di Jurnal bagi Guru SMAN 4 Tualang, Kabupaten Siak. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(1), 71–82. https://doi.org/10.30653/002.202051.256
Rahayu, Y., & Riyanto, A. (2014). Pengaruh Workshop Dan Sertifikasi Akuntansi Terhadap Pemahaman Dasar Akuntansi Dan Praktek ( Studi Kasus Di. II(2), 186–193.
Rianda. (n.d.). Perbedaan Artikel dan Jurnal. Projasaweb.
Ropiani, H. (2020). Heni Ropiani /Jurnal Syntax Transformastion, Vol 1, No 2 April 2020. 1(2), 34–45.
Sakinah, T. (n.d.). Pengertian Ilmu Ekonomi Menurut Para Ahli. 2020.
Slameto, S. (2016). Penulisan Artikel Ilmiah Hasil Penelitian Tindakan Kelas. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 46. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p46-57
Suhada, I. (2017). Konsep Dasar IPS. PT Remaja Rosdakarya offset.
Suprayekti, S. D. A. (2017). Pelaksanaan Program Workshop “Belajar Efektif†Untuk Orang Tua. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 12(2), 129–136. https://doi.org/10.21009/jiv.1202.5
Wikipedia. (n.d.). Jurnal ilmiah.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).