IMPROVING EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHER SKILL USING VIRTUAL LEARNING DURING THE COVID-19 PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v4i3.5170Keywords:
Bimbingan Teknis, Google Classroom, Goolge Slide.Abstract
Abstrak: Saat ini, dunia dihadapkan pada pandemic Covid-19, yang memaksa perubahan pembelajaran tatap muka ke pembelajaran daring. Tujuan kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini yaitu guru-guru PAUD memiliki pengetahuan, dan keterampilan dalam mengggunakan Google Classroom dan Google Slide sebagai media pembelajaran di masa pandemic Covid-19. Pelaksanaan PkM dilakukan melalui bimbingan teknis yang terdiri dari: 1) perencanaan, 2) pelaksanaan, dan 3) evaluasi, dengan diikuti sebanyak 164 orang guru PAUD. Hasil pelaksanaan pengbadian kepada masyarakat ini yaitu adanya peningkatan keterampilan guru PAUD dalam menggunakanGoogle Classroom dan Google Slide sebagai media pembelajaran virtual yang sesuai dengan karakteristik anak usia dini. Diperoleh kepuasan peserta sebesar 100% peerta puas dengan adanya kegiatan bimbingan teknis ini. Dengan demikian, kegiatan pengabdian kepada masyarakat bimbingan teknis penggunaan media pembelajaran berbasis ICT memberikan manfaat untuk meningkatkan pengetahuan dan keterampilan guru PAUD untuk menciptakan pembelajaran anak usia yang kreatif dan inovatif.
Abstract:Â Right now, the world is faced with the Covid-19 Pandemic, which is forcing a shift from face-to-face learning to virtual learning. The purpose of this community service activity is that PAUD teachers have the knowledge and skills in using Google Classroom and Google Slides as learning media during the Covid-19 Pandemic. The implementation of PKM is carried out through technical guidance which consists of 1) planning, 2) implementation, 3) evaluation, with 164 PAUD teachers participating. The result of the implementation is an increase in the skills of early childhood teachers in using Google Classroom and Google Slides as virtual learning that is by the characteristics of early childhood. Participants were 100% satisfied with this technical guidance activity. Thus, community service activities for technical guidance on the use of ICT-based learning media provide benefits to increase the knowledge and skills of PAUD teachers to create creative and innovative learning for young children.
References
Ardiawan, I. K. N., & Heriawan, I. G. T. (2020). Pentingnya Komunikasi Guru Dan Orang Tua Serta Strategi PMP Dalam Mendukung Pembelajaran Daring. Danapati: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 95–105.
Bastian, R., Ardiwinata, J. S., & Kamarubiani, N. (n.d.). Partisipasi Orang Tua Dalam Layanan Pendidikan Jarak Jauh Di Masa Covid-19. Indonesian Journal of Adult and Community Education, 2(2), 28–33.
Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban, M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran pada masa pandemi covid-19. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65–70.
Kurnianto, B., & Rahmawati, R. D. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring Masa Pandemi. Seminar Pendidikan Nasional (SENDIKA), 2(1).
Kusumadewi, R. F., Yustiana, S., & Nasihah, K. (2020). Menumbuhkan Kemandirian Siswa Selama Pembelajaran Daring Sebagai Dampak Covid-19 Di Sd. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1).
Latip, A. (2020). Peran literasi teknologi informasi dan komunikasi pada pembelajaran jarak jauh di masa pandemi Covid-19. EduTeach: Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 108–116.
Mahardini, M. M. A. (2020). Analisis Situasi Penggunaan Google Classroom pada Pembelajaran Daring Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), 215–224.
Mastur, M., Afifulloh, M., & Dina, L. N. A. B. (2020). Upaya Guru Dalam Melaksanakan Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 2(3), 72–81.
Negara, H. R. P., Ibrahim, M., & Etmy, D. (2020). Pelatihan Pembelajaran Daring (Google Classroom) bagi Guru MTs dan MI Nurul Yaqin Kelanjur. JPMB: Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Berkarakter, 3(1), 66–79.
Nugraheny, A. R. (2020). Peran teknologi, guru dan orang tua dalam pembelajaran daring di masa pandemi.
Rachmawati, Y., Ma’arif, M., Fadhillah, N., Inayah, N., Ummah, K., Siregar, M. N. F., Amalyaningsih, R., Aftannailah, F., & Auliyah, A. (2020). Studi Eksplorasi Studi Eksplorasi Pembelajaran Pendidikan IPA Saat Masa Pandemi COVID-19 di UIN Sunan Ampel Surabaya. Indonesian Journal of Science Learning, 1(1), 32–36.
Suhendro, E. (2020). Strategi Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Golden Age, 5(3), 133–140. http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/goldenage/article/view/3394/1884
Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi pembelajaran daring untuk meningkatkan mutu pendidikan sebagai dampak diterapkannya social distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34.
WIJOYO, H., & INDRAWAN, I. (2020). Model Pembelajaran Menyongsong New Era Normal Pada Lembaga Paud Di Riau. JS (Jurnal Sekolah) Universitas Negeri Medan, 4(3), 205–212. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/js.v4i3.18526
Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., & Mustakim, M. (2020). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138–1150. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.740
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).