PELATIHAN PEMANFAATAN APLIKASI MENDELEY DALAM PENULISAN KARYA ILMIAH
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v4i4.6510Keywords:
Pelatihan, Mendeley, Karya Ilmiah.Abstract
Abstrak: Mendeley adalah sebuah perangkat lunak yang dapat digunakan untuk mengintegrasikan antara citation dan reference manager dalam penulisan karya ilmiah atau artikel. Pelatihan ini bertujuan untuk melatih mahasiswa untuk membuat kutipan dan daftar pustaka dengan memanfaatkan mendeley dan meningkatkan kualitas karya ilmiah sehingga hasilnya dapat dipublikasikan di jurnal nasional maupun internasional. Metode yang digunakan dalam pelatihan pemanfaatan mendeley ini adalah ceramah dan praktek (pelatihan). Survei dilakukan dengan mendistribusikan pre-test sebelum kegiatan dan post-test setelah kegiatan kepada seluruh peserta pelatihan. Hasil pelatihan menunjukan bahwa pelatihan yang dilaksanakan dapat memberi dampak positif terutama dalam meningkatkan kecakapan untuk melakukan citation dan reference maneger dalam rangka menghasilkan karya ilmiah yang terhindar dari plagiat dan sesuai dengan perkembangan teknologi digital.
Abstract:Â Mendeley is a software that can be used to integrate citation and reference manager in writing scientific papers. This training aims to train students to make citations and bibliography using Mendeley and improve the quality of scientific papers so that the results can be published in national and international journals. The method used in this Mendeley utilization training is lecture and practice (training). The survey was conducted by distributing pre-test before the activity and post-test after the activity to all training participants. The results of the training show that the training carried out can have a positive impact, especially in improving skills to carry out citations and reference managers in order to produce scientific works that are free from plagiarism and in accordance with the development of digital technology.
References
Andayani, U. (2016). Pustakawan akademik sebagai mitra riset di perguruan tinggi. Al Maktabah, 15(1).
Ardiana, D. P. Y., Mawati, A. T., Supinganto, A., Simarmata, J., Yuniwati, I., Adiputra, I. M. S., Oktaviani, N. P. W., Trisnadewi, N. W., Purba, B., & Silitonga, B. N. (2021). Metodologi Penelitian Bidang Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.
Bar-ilan, J. (2013). Astrophysics publications on arXiv , Scopus and Mendeley : a case study. Scientometrics. https://doi.org/10.1007/s11192-013-1215-1
Fitriana, H. A., & Dewi, A. O. P. (2019). Pengaruh pengajaran mendeley reference management software terhadap ketepatan penulisan sitasi dan daftar referensi (studi eksperimental mahasiswa prodi S-1 ilmu perpustakaan angkatan 2014 universitas diponegoro). Jurnal Ilmu Perpustakaan, 6(4), 241–250.
Husadha, C., Hidayat, W. W., Suryati, A., Prasetyo, E. T., & Meutia, K. I. (2021). SOSIALISASI PEMANFAATAN MS. OFFICE, INTERNET, DAN PENGGUNAAN MENDELEY UNTUK MERANCANG PENELITIAN BAGI MAHASISWA STT DUTA BANGSA CIKARANG-BEKASI. Jurnal Abdimas Ekonomi Dan Bisnis, 1(1).
Kousha, K., & Thelwall, M. (2020). Google Books , Scopus , Microsoft Academic , and Mendeley for impact assessment of doctoral dissertations : A multidisciplinary analysis of the UK. https://doi.org/10.1162/qss
Parabhoi, L., Borgohain, T., & Sahu, R. R. (2020). Mendeley Readership Count : An Investigation of Sambalpur University Publications from 1971-2018. Library Philosophy and Practice (e-Journal).
Penyusun, T. (2009). Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah. Jember: IAIN Jember.
Rahmawati, C., Meliyana, M., Yuliana, Y., & Zain, H. (2018). Pelatihan Software Mendeley Dalam Peningkatan Kualitas Artikel Ilmiah Bagi Dosen. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(1), 30–36.
Sagita, M., & Nisa, K. (2019). Pemanfaatan e-Learning bagi para pendidik di era digital 4.0. Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 2(2), 35–41.
Septiani, R., Presilawati, F., Ilzana, T. M., & Musnadi, S. (2021). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Di Tengah Pandemi COVID-19 Di Universitas Muhammadiyah Aceh. Pedagogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran Fakultas Tarbiyah Universitas Muhammadiyah Aceh, 8(1, April), 69–86.
Simarmata, J., Sihotang, J. I., Karim, A., Purba, R. A., Hazriani, H., Koibur, M. E., Gustian, D., Siregar, M. N. H., Fadhillah, Y., & Jamaludin, J. (2021). Literasi Digital. Yayasan Kita Menulis.
Warsihna, J. (2016). Meningkatkan literasi membaca dan menulis dengan teknologi informasi dan komunikasi (TIK). Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 4(2), 67–80.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).