READING ALOUD ACTIVITIES OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS THROUGH THE LETS READ APPLICATION
DOI:
https://doi.org/10.31764/jces.v5i2.7624Keywords:
Minat Baca, Membaca Nyaring, Keterampilan Membaca Permulaan, Aplikasi Lets Read.Abstract
Abstrak: Kemampuan membaca merupakan keterampilan yang tidak bisa dihasilkan secara instan. Keterampilan membaca perlu dibiasakan dalam kehidupan sehari-hari siswa, terutama siswa kelas rendah yang masih berada pada tahap membaca permulaan. Adanya pandemi Covid-19 mempengaruhi kebiasaan membaca siswa. Hal ini turut andil memberikan pengaruh menurunnya minat baca pada siswa. Siswa yang terlibat dalam kegiatan membaca nyaring menggunakan aplikasi Lets Read adalah siswa kelas I dan II Sekolah Dasar Semangat Dalam 2 Barito Kuala. Pemilihan subyek pendampingan ini merujuk pada penelitian sebelumnya mengenai kemampuan membaca permulaan. Kemampuan membaca permualaan merupakan kunci bagi keberhasilan pembelajaran di tingkat selanjutnya. Aplikasi Lets Read menjadi solusi untuk mengatasi permasalahan minat baca siswa yang rendah. Tujuan pengabdian ini yaitu meningkatkan minat baca siswa dan pengenalan literasi digital bagi anak. Metode yang diterapkan yaitu survey ke sekolah, penentuan subyek pendampingan kegiatan membaca, dan pelaksanaan. Hasil kegiatan adalah meningkatnya minat baca siswa, terutama membaca permulaan bagi siswa kelas rendah. Sehingga proses pembelajaran berjalan efektif dan efisien.
Abstract: Reading ability is a skill that cannot be produced instantly. Reading skills need to be familiarized in students' daily lives, especially low-grade students who are still in the early reading stage. The Covid-19 pandemic has affected students' reading habits. This also contributes to the decreased interest in reading in students. Students who are involved in reading aloud using the Lets Read application are students in grades I and II of the Spirit Elementary School 2 Barito Kuala. The choice of the subject of this mentoring refers to previous research on early reading skills. The ability to read the beginning is the key to successful learning at the next level. The Lets Read application is a solution to overcome the problem of low student interest in reading. The purpose of this service is to increase students' reading interest and the introduction of digital literacy for children. The methods applied are surveys to schools, determination of mentoring for reading activities, and implementation. The result of the activity is an increase in students' interest in reading, especially early reading for lower grade students. So that the learning process runs effectively and efficiently.
References
Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2018). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar Negeri Gugus Sungai Miai Banjarmasin. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1), 15–29.
Fahmy, Z., Purwo Yudi Utomo, A., Edy Nugroho, Y., Tetty Maharani, A., Akhla Alfatimi, N., Izmi Liyana, N., Galih Kesuma, R., & Titi Wuryani, dan. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sastra Indonesia, 10(2), 121–126. https://doi.org/10.15294/jsi.v10i2.48469
Husnaini. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Big Book Terhadap Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas Iii Sdn 150 Baibo, Kecamatan Masalle, Enrekang. UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR.
Maryani, N., Ichsan, M., & Khairunnisa, K. (2017). Signifikansi Metode Guide Reading Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dalam Teori Membaca Nyaring. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 126–139(Vol. 4 No. 2 (2017): DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar).
Mulyaningtyas, R., & Setyawan, B. W. (2021). APLIKASI LET’S READ SEBAGAI MEDIA MEMBACA NYARING UNTUK ANAK USIA DINI. ESTETIKA: JURNAL PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA, 3(1), 33–46.
Nurkholifah, D., & Wiyani, N. A. (2020). Pengembangan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Membaca Nyaring. Preschool (Jurnal Perkembangan Dan Pendidikan Anak Usia Dini), 1(2), 60–76.
Paradita, L. I., & Rahmawati, F. (2020). Peningkatan Literasi Anak Melalui Program Ibu Baca Di Bangunjiwo Barat. Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat.
Rigianti, H. A. (2020). Kendala pembelajaran daring guru sekolah dasar di Banjarnegara. Elementary School Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 7 (2). https://doi.org/i.org/10.31316/esjurnal.v7i2.768
Samsiyah, N. (2019). MENYONGSONG ERA REVOLUSI 4.0 DENGAN LITERASI BACA MELALUI LET’S READ DALAM PEMBELAJARAN SD. Prosiding Seminar Nasional PBSI UPY 2019, 1(1), 89–95.
Sari, N. T. A., Nurmahanani, I., Adjie, N., & Rajasa, G. (n.d.). PERSEPSI SISWA SEKOLAH DASAR KELAS RENDAH TERHADAP AKTIVITAS MEMBACA NYARING (READING ALOUD): SEBUAH STUDI KASUS. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 17(2), 81–90.
Setiani, A. (2019). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA NYARING MENGGUNAKAN MEDIA CERITA BERGAMBAR PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK SISWA KELAS II SD NEGERI 84 KOTA BENGKULU. 1–97.
Siahaan, M. (2020). Dampak pandemi Covid-19 terhadap dunia pendidikan. Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan, 20(2).
Sudarsana, I. K., Lestari, N. G. A. M. Y., Wijaya, I. K. W. B., Krisdayanthi, A., Andayani, K. Y., Trisnadewi, K., Muliani, N. M., Dewi, N. P. S., Suparya, I. K., & Gunawan, I. G. D. (2020). Covid-19: Perspektif Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.
Sugiani, K. A., Adhijaya, A. A. N., & Restami, M. P. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Baca Anak Desa Yayasan Project Jyoti Bali (Ypjb) Melalui Storytelling Di Masa Pandemi. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 1(2), 128–138. https://doi.org/10.38048/jailcb.v1i2.117
Wekke, I. S., & Hamid, S. (2013). Technology on Language Teaching and Learning: A Research on Indonesian Pesantren. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 83, 585–589. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.111
Widhiasih, L. K. S., & Dharmayanti, P. A. P. (2019). Strategi Membaca Nyaring Di Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 96. https://doi.org/10.25078/aw.v2i2.967
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JCES (Journal of Character Education Society) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).