HUBUNGAN BUDAYA LITERASI DENGAN MINAT BACA SISWA DI KELAS IV SDN 64 SINGKAWANG
DOI:
https://doi.org/10.31764/elementary.v7i1.14225Keywords:
Budaya Literasi, Minat Baca SiswaAbstract
This study aims to describe the Relationship between Literacy Culture and Reading Interest in Class IV Students at SDN 64 Singkawang. This type of research is correlation research with a quantitative approach. The population and the sample used in this study was all fourth-grade students at SDN 64 Singkawang, totaling 30 students with using the saturated sampling technique. Then the data is analyzed by correlation Pearson product moment. The results showed: 1) Literacy culture at SDN 64 Singkawang averaged 84.28 so it was included in the good criteria; 2) Interest in reading at SDN 64 Singkawang averaged 72.29 so it was included in the sufficient criteria; 3) there is a relationship between literacy culture and reading interest of fourth-grade students at SDN 64 Singkawang about 32.49%.References
Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran literasi: Strategi meningkatkan kemampuan literasi matematika, sains, membaca, dan menulis. Jakarta: Bumi Aksara.
Bawa, D. N. (2019). Kepemimpinan Kolaboratif Dengan Strategi SIMPATI Upaya Menggerakkan Budaya Literasi di SMP Negeri 1 Gianyar. Widyadari, 21(26), 1–10.
Harianto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 1–8.
Hendayani, N., & Abdullah, S. M. (2018). Dukungan Teman Sebaya dan Kematangan Karier Mahasiswa Tingkat Akhir. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 6(1), 28. https://doi.org/10.22219/jipt.v6i1.5189
Mariskhana, K. (2019). Prestasi Belajar Sebagai Dampak Dari Minat Baca Dan Bimbingan Belajar Siswa IPS. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 19(1), 71–78.
Oktaviani, M. E. (2017). Korelasi Minat Baca Terhadap Membaca Pemahaman Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VI MIN 1 Lampung Selatan Tahun Ajaran 2017/2018. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Ruslan, R., & Wibayanti, S. H. (2019, March). Pentingnya Meningkatkan Minat Baca Siswa. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang (Vol. 12, No. 01).
Samsir, I. (2020). Hubungan Budaya Literasi dengan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas IV SDN Sudirman II Kecamatan Ujung Pandang Kota Makassar. Skripsi. Makassar: Prodi PGSD FKIP, Universitas Muhammadiyah Makassar.
Srihartati, Y., & Nisa, K. (2023). Hubungan Program Literasi Dasar Dengan Minat Baca Siswa. Journal of Classroom Action Research, 5(2), 168-178.
Sungguminasa, B. S. K. I. V. S. D. N., & Gowa, I. I. I. (n.d.). Hubungan Budaya Literasi Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah Dalam Menumbuhkembangkan Minat.
Suswandari, M. (2018). Membangun budaya literasi bagi suplemen pendidikan di indonesia. Jurnal Dikdas Bantara, 1(1).
Triatma, I. N. (2016). Minat Baca Pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar Negeri Delegan 2 Prambanan Sleman Yogyakarta. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 5(6), 166-178.
Wulandari, T., & Haryadi, H. (2020). Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Dan Keterampilan Membaca Siswa SMA N 1 Purworejo. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(2), 92-97.
Zakaria, A. (2017). Pengaruh budaya literasi terhadap prestasi belajar sejarah kebudayaan Islam peserta didik di SMP Iskandar Said Surabaya. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Elementary : Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar is licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright articles published in Jurnal Elementary : Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar is the author's right without limitation.