ANALISIS KETERSEDIAN BAHAN AJAR PADA MATA PELAJARAN IPA DI KELAS IV SD N 1 CEMPAGA
DOI:
https://doi.org/10.31764/elementary.v7i1.19979Keywords:
teaching materials, learning media, scienceAbstract
This research aims to determine the availability of teaching materials for science subjects in class IV. The type of research is a qualitative descriptive approach. The research subject was a fourth grade teacher at SD Negeri 1 Cempaga and analyzed the availability of science teaching materials as the research object. The instruments used were interviews and observations. Next, the data was analyzed descriptively qualitatively. The research results show that teachers use printed teaching materials and the media used are concrete media and digital media. Teachers in class IV at SD Negeri 1 Cempaga need more varied teaching materials so that they can support the science learning process.References
Ahmad, & Muslimah. (2021). Memahami Teknik Pengolahan dan Analisis Data Kualitatif. Proceedings, 1(1), 173–186.
Ahyar, H., Maret, U. S., Andriani, H., Sukmana, D. J., Mada, U. G., Hardani, S.Pd., M. S., Nur Hikmatul Auliya, G. C. B., Helmina Andriani, M. S., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (Issue March).
Ardianti, R., Sujarwanto, E., & Surahman, E. (2022). Problem-based Learning: Apa dan Bagaimana. Diffraction, 3(1), 27–35. https://doi.org/10.37058/diffraction.v3i1.4416
Benny A. Pribadi, D. A. P. P. (2019). Pengembangan Bahan Ajar (Edisi 2). 1–294. https://pustaka.ut.ac.id/lib/idik4009-pengembangan-bahan-ajar-edisi-2/
Dari, F. W., & Ahmad, S. (2020). Model Discovery Learning sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1469–1479.
Dwi, L., Zakaria, & Maulida, U. (2022). ANALISIS KETERSEDIAAN BAHAN AJAR BERMUATAN KEARIFAN LOKAL DALAM MENINGKATKAN LITERASI BUDAYA SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH JAMIATUL GULAMI. 14(2), 229–250.
Helwig, N. E., Hong, S., & Hsiao-wecksler, E. T. (2021). METODE PENELITIAN KUALITATIF.
Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Amalia, D. A., & Tangerang, U. M. (2020). Analisis bahan ajar. 2, 311–326.
Maulinda, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138.
Paranita, S. (2022). Analisis Pengembangan Media dan Bahan Ajar IPA pada Peserta Didk di Kelas 1C SD Plus Anbata. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(2013), 1349–1358.
Puspasari, A., Susilowati, I., Kurniawati, L., Utami, R. R., Gunawan, I., & Sayekti, I. C. (2019). Implementasi Etnosains dalam Pembelajaran IPA di SD Muhammadiyah Alam Surya Mentari Surakarta. SEJ (Science Education Journal), 3(1), 25–31. https://doi.org/10.21070/sej.v3i1.2426
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Risky, S. M. (2019). Analisis Penggunaan Media Video pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 28(2), 73–79. https://doi.org/10.17977/um009v28i22019p073
Sari, J., Feniareny, F., Hermansah, B., & Prasrihamni, M. (2023). Pengaruh Media Konkret Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 15. https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i1.120317
Supardi. (2020). Landasan Pengembangan Bahan Ajar. https://books.google.co.id/books?id=orQPEAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=BAHAN+AJAR&hl=jv&sa=X&ved=2ahUKEwie783e8azwAhWWaCsKHZ51AikQ6AEwAXoECAAQAg#v=onepage&q=BAHAN AJAR&f=false
Syofyan, H., Zulela, & Sumantri, M. S. (2019). PENGEMBANGAN AWAL BAHAN AJAR IPA DI SEKOLAH DASAR Harlinda Syofyan Zulela MS , PENDAHULUAN Bahan ajar atau materi pembelajaran adalah segala hal yang menjadi konten kurikulum yang harus dikuasai oleh siswa dengan kompetensi dasar untuk mencapai standar ko.
Syukur, S. K., Fitria, Y.-, & F, F. (2021). Pengembangan Bahan Ajar IPA Tema 8 Menggunakan Model Project Based Learning Di Sekolah Dasar. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 120–127. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.1.120-127
Ubabuddin. (2019). Hakikat Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Journal Edukatif, 5(1), 18–27. https://doi.org/10.37567/jie.v5i1.53
Utami, N., & Atmojo, I. R. W. (2020). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Digital dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. 5(6), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Vioreza, N., Nana, N., Hakam, K. A., & Setiawan, W. (2022). Analisis Kertersediaan Bahan Ajar Kearifan Lokal Berbasis Kearifan Lokal dalam Menumbuhkan Ecoliteracy. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 147–156. https://www.ejournal.unma.ac.id/index.php/cp/article/view/1924/1217
Wijaya, R., Vioreza, N., & Marpaung, J. B. (2021). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III Penggunaan Media Konkret dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika. Semnara , 1–9.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Elementary : Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar is licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright articles published in Jurnal Elementary : Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar is the author's right without limitation.