PENINGKATAN KEMAMPUAN APRESIASI PUISI BAGI SISWA DI SANGGAR BACA JENDELA DUNIA CIPUTAT TANGERANG SELATAN
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v0i0.1157Keywords:
Apresiasi Puisi, Sanggar Baca Jendela DuniaAbstract
Abstrak: Kegiatan ini bertujuan untuk membantu Sanggar Baca Jendela Dunia dalam mewujudkan misinya, yaitu memberikan pelatihan di bidang bahasa dan sastra. Selain mewujudkan salah satu misi Sanggar Baca Jendela Dunia. Kegiatan ini juga bertujuan untuk memperingati Bulan Bahasa. Dengan harapan, dapat membina, mengembangkan dan mewariskan Sastra Indonesia kepada generasi muda. Selain itu, kegiatan apresiasi puisi dapat mempertajam perasaan, penalaran, daya khayal serta kepekaan generasi muda terhadap masyrakat, budaya dan lingkungan hidup. Adapun tahap realisasi permasalahannya adalah dimulai dengan pengajaran materi pembacaan puisi kepada para peserta. Hal ini dilakukan dengan harapan agar para peserta memiliki pengetahuan teori tentang pembacaan puisi. selanjutnya, dilakukan pengkajian atau analisis makna yang terkandung dalam puisi. hal ini, bertujuan agar peserta bisa menganalisis dan memahami makna yang terkandung dalam puisi sehingga dalam pembacaan puisi bisa lebih menghayati. Setelah itu dilakukan kritik teks puisi dalam upaya untuk mengetahui kelebihan dan kekurangan dari sebuah teks puisi. Selanjutnya, dilakukan praktek pembacaan puisi dengan harapan agar peserta dapat menerapkan semua teori tentang puisi dalam pembacaannya.
Kata Kunci: Apresiasi Puisi, Sanggar Baca Jendela Dunia.
Â
Abstract: Lecturer at the Indonesian Literature Study Program at Pamulang University took the initiative to conduct Poetry Appreciation Training at the Window Window Study Studio This activity aims to help Sanggar Baca Jendela Dunia in realizing its mission, which is to provide training in the fields of language and literature. Besides realizing one of the Sanggar Baca Jendela Dunia missions. This activity also aims to commemorate the Language Month. With hope, can foster, develop and pass Indonesian Literature to the younger generation. In addition, poetry appreciation activities can sharpen feelings, reasoning, imagination and sensitivity of the younger generation to society, culture and the environment. The realization stage of the problem is starting with teaching poetry reading material to the participants. This was done with the hope that the participants would have theoretical knowledge about poetry reading. Furthermore, an assessment or analysis of the meaning contained in the poem is carried out. this, aims so that participants can analyze and understand the meaning contained in poetry so that the poetry reading can be more appreciate. After that the poetry text critique is done in an effort to find out the advantages and disadvantages of a poetry text. Furthermore, the practice of reading poetry is done in the hope that participants can apply all theories about poetry in their reading.
Keywords: Poetry Appreciation, Sanggar Baca Jendela DuniaReferences
Aziz Amin, M. (2012). Keefektifan Pembelajaran Apresiasi Puisi Dengan Analisis Struktural dan Analisis Semiotik Berdasarkan Gaya Berfikir Sekuensial-Acak Pada Siswa SMP. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 129–135.
Gumbira, G. (2014). Pembelajaran Mengapresiasi Puisi Pada Siswa Kelas Viii G Smp Negeri 2 Lembang Dengan Menggunakan Teknik Jigsaw. Bahtera Bahasa: Antologi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(5).
Indriati, D. A., & Haryadi, H. (2014). Peningkatan Apresiasi Puisi Dalam Pembelajaran Puisi Dengan Media Musik Di SMA Negeri 11 Yogyakarta. LingTera, 1(2), 156. https://doi.org/10.21831/lt.v1i2.2593
Indriyana Uli, Muhammad Zikri Wiguna, R. A. (2016). Analisis Gaya Bahasa Pada Lirik Lagu Daerah Pontianak Dan Pemanfaatannya Sebagai Bahan Pembelajaran Apresiasi Puisi Di Sma. Jurnal Pendidikan Bahasa, 5(1), 100–115.
Ismawati, E. (2017). Mantra Bumi Karya Aprinus Salam sebagai Bahan Ajar Apresiasi Sastra. Makalah PIBSI Undip.
Marantika, J. E. R. (2014). Drama Dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Tahuri, 11(2), 92–102.
Noor, A. Z. (2018). Apresiasi Puisi Dalam Gerakan Literasi. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 13(2). https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v13i2.1540
Prayitno, H. W. (2013). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Teknik Inkuiri dan Latihan Terbimbing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Semarang, 2(1), 1–10.
Sukini. (2016). Apresiasi Puisi Apa dan Bagaimana Pembelajarannya di Perguruan Tinggi. Magistra, 42–55.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).