PENINGKATAN KEMAMPUAN IPA SISWA MELALUI PEMBINAAN OLIMPIADE MIPA SD DI GUGUS AHMAD YANI KUNINGAN
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v0i0.1198Keywords:
Pembinaan, Olimpiade IPA SD, Siswa SD.Abstract
Abstrak: Untuk mengikuti kegiatan Olimpiade IPA SD, pelajaran sekolah saja tidak cukup. Siswa harus mempunyai pengalaman yang lebih, terutama soal yang tak standar. Artikel ini bertujuan untuk menelaah peningkatan kemampuan IPA siswa dalam pembinaan olimpiade MIPA SD di Gugus Ahmad Yani Kuningan. Metode pembinaan yang dilakukan meliputi perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi. Hasil kegiatan ini adalah kemampuan IPA siswa SD meningkat dari hasil pretes ke hasil postes dengan rata-rata peningkatan N-Gain sebesar 0,63. Sebanyak 40% peserta kegiatan mencapai peningkatan kategori tinggi dan 60% lagi mencapai peningkatan kategori sedang. Dengan adanya kegiatan pembinaan ini, siswa SD di Gugus Ahmad Yani mengalami peningkatan kemampuan IPA sehingga siap untuk mengikuti kegiatan Olimpiade IPA SD pada tingkat Kabupaten, Provinsi, maupun Nasional.
Kata Kunci: Pembinaan, Olimpiade IPA SD, Siswa SD.
Abstract:Â To participate in the Natural Sciences Olympics elementary school activities, school lessons are not enough. Students must have more experience, especially non-standard questions. This article aims to examine the improvement of students' Natural Sciences abilities in coaching the Mathematics and Natural Sciences Olympics in the Ahmad Yani Kuningan Cluster. Coaching methods include planning, implementing, and evaluating. The results of this activity are the Natural Sciences abilities of elementary school students increase from the pretest results to the posttest results with an average increase in N-Gain of 0.63. As many as 40% of the activity participants achieved a high category increase and another 60% achieved a medium category increase. With this coaching activity, elementary school students in the Ahmad Yani Cluster have improved their Natural Sciences abilities so that they are ready to take part in the Natural Sciences Olympics at District, Provincial, and National levels.
Keywords: Coaching, Elementary School Students, Natural Sciences Elementary School OlympicsReferences
Ariyanti, G., Rahajeng, R., & Rahabistara, A. (2019). Pembinaan Olimpiade Sains Melalui Pemberdayaan Klub Matematika dan IPA Bagi Siswa SMP di Kota Madiun. JURNAL ABDIMAS BSI, 2(2), 350–358.
Desstya, A. (2014). Kedudukan dan Aplikasi Pendidikan Sains di Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 1(2), 193–200.
Fitrianawati, M., & Sintawati, M. (2018). Peningkatan Kompetensi Guru Pembimbing Olimpiade Matematika Siswa Sekolah Dasar Sekecamatan Tempel. SNIEMAS UAD 2018, 205–210.
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.
Muliani, F., Noviati, D., & Fajriani. (2018). Pembinaan Peningkatan Mutu Pendidikan Bidang Olimpiade Sains Bagi Guru SD Kota Langsa Provinsi Aceh. Jurnal ABDIMAS Unmer Malang, 3(2), 9–13.
Rahayu, P., Mulyani, S., & Miswadi, S. S. (2012). Pengembangan pembelajaran IPA terpadu dengan menggunakan model pembelajaran problem base melalui lesson study. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1), 63–70.
Rohati, Pasaribu, F. T., & Kumalasari, D. (2018). PKM Pengayaan Materi Olimpiade Matematika Untuk Guru SD Al Fath Dan SD Jambi Islamic School Kota Jambi Provinsi Jambi. JPKM Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 24(4), 870–878.
Shawmi, A. N. (2016). Analisis Pembelajaran Sains Madrasah Ibtidaiyah (MI) dalam Kurikulum 2013. Terampil Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(1), 121–144.
Suparyo. (2017). Pengaruh Pembinaan Ekstrakurikuler dan Ketersediaan Sarana Prasarana Terhadap Pengembangan Olahraga : Studi Pada SMA Negeri Se-Kabupaten Majalengka. Indonesian Journal of Education Management and Administration Review, 1(1), 41–54.
Suryawan, I. P. P., Gita, I. N., & Hartawan, I. Y. (2017). Peningkatan Kompetensi Siswa Berbakat Dalam Bidang Olimpiade Matematika Tingkat SD. Jurnal Widya Laksana, 6(2), 100–112.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).