PEMBERDAYAAN MASYARAKAT RURAL MELALUI PENDIDIKAN (PELATIHAN APLIKASI STRATEGI PEMBELAJARAN KURIKULUM 2013 ABAD 21)
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v0i0.1344Keywords:
empowerment, rural, education, learning strategiesAbstract
Abstrak: Pemberdayaan masyakat pedesaan perlu dilaksanakan secara komprehensif. Pemberdayaan masyarakat dilaksanakan di lingkup persekolahan sebab disanalah sumber daya manusia dikembangkan. Pemberdayaan masyarakat sekolah salah satunya adalah guru. Guru diberdayakan dengan peningkatan kapasitas pengajatan, yang salah satunya adalah kemampuan menggunakan strategi pembelajaran yang sesuai dengan kritera tertentu. Metode yang digunakan dalam pemberdayaan ini adalah metode intervensi sosial. Hasil dari intervensi ini adalah guru-guru memahami dan menerapkan metode pembelajaran sesuai dengan kurikulum 2013, sesuai dengan materi ajar, dan karakteristik peserta didik. Metode pembelajaran yang diterapkan berbasis pada masalah di sekitar dan berpusat pada siswa. Guru-guru mampu menyusun media pembelajaran sesuai dengan strategi pembelajaran yang digunakan, dan dengan bahan-bahan yang diperoleh dari lingkungan sekitar.
Â
Abstract: Empowerment of rural communities needs to be implemented comprehensively. Community empowerment is carried out in the scope of schooling because that is where human resources are developed. One of the empowerment of the school community is the teacher. Teachers are empowered by increasing teaching capacity, one of which is the ability to use learning strategies that are in accordance with certain criteria. The method used in this empowerment is the social intervention method. The results of this intervention are teachers understanding and applying learning methods in accordance with the 2013 curriculum, according to teaching materials, and student characteristics. The learning method applied is based on the problems around and student-centered. Teachers are able to arrange learning media in accordance with the learning strategies used, and with materials obtained from the surrounding environment.
References
Alawiyah, F. (2013). Peran Guru Dalam Kurikulum 2013 The Role of Teacher in Curricullum 2013. Aspirasi, 4(1), 65–74.
Ananda, H. F. (2014). Optimalisasi peran fungsi mahasiswa sebagai agent of change dan social control dalam permasalahan ketahanan pangan asean 2015. ISSN 1411-1349, 1, 1–6.
Elkarimah, M. F. (2017). Konsep Pendidikan Islam Menuju Masyarakat Madani. Tarbawy: Indonesian Journal of Islamic Education, 4(1), 17. https://doi.org/10.17509/t.v4i1.6989
Fandatiar, G., Supriyono, S., & Nugraha, F. (2015). Rancang Bangun Sistem Informasi Kuliah Kerja Nyata (Kkn) Pada Universitas Muria Kudus. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 6(1), 129. https://doi.org/10.24176/simet.v6i1.247
Istichomaharani, I. S., & Habibah, S. S. (2016). Mewujudkan Peran Mahasiswa Sebagai “Agent of Change, Social Control, dan Iron Stock.†Pengintegrasian Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Kreatif Di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN.
Nurzakiah, D. F., Justitia, D., & Hidayat, D. R. (2015). Pengaruh Bimbingan Kelompok Dengan Metode Problem Solving Dalam Mengembangkan Berpikir Kritis Siswa. Insight: Jurnal Bimbingan Konseling, 4(2), 14. https://doi.org/10.21009/insight.042.03
Pendidikan, K., & Kebudayaan, D. A. N. (2015). Kemendikbud RI Tahun 2015 tentang Rencana Strategis Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan 2015 - 2019. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 51(2), 1–205. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Subiyanto, B. S. (2013). Strategi Pemberdayaan Masyarakat. E-Magazine Warta BP2SDM, 1.
Suroto. (2016). Dinamika Kegiatan Organisasi Kemahasiswaan Berbasis Kearifan Lokal dalam Upaya Memperkuat Karakter Unggul Generasi Muda. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(Nomor 2 Nopember 2016), 1040–1046.
Tharaba, M. F. (2013). Kampus Islam Sebagai Agent Of Change. Ulul Albab: Jurnal Studi Islam. https://doi.org/10.18860/ua.v0i0.2397
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).