PELATIHAN PENYUSUNAN RPP TEMATIK BAGI GURU SEKOLAH DASAR DI KECAMATAN SIAK HULU KABUPATEN KAMPAR
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v0i0.1374Keywords:
Pengabdian kepada masyarakat, RPP Tematik, Sekolah DasarAbstract
Abstrak: Pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk membantu guru sekolah dasar dalam merancang dan menyusun RPP tematik. Kegiatan pengabdian dilakukan di kecamatan siak hulu kabupaten Kampar, Riau. Pendekatan yang digunakan adalah pendekatan individu dan pendekatan klasikal. Pendekatan individu dilakukan dengan mengadakan workshop berupa penyampaian materi, sedangkan pendekatan klasikal dilakukan dengan membimbing peserta menyusun RPP tematik.
iv
ÂÂ Hasil dari pengabdian ini adalah guru-guru sekolah dasar yang menjadi peserta pengabdian dapat memahami penyusunan RPP tematik sesuai dengan panduan yang telah ada. Selain itu, dengan adanya pengabdian ini dapat memberi konsep pengetahuan baru bagi peserta agar dapat melaksanakan pembelajaran yang lebih baik di kelas-kelas sekolah dasar.
Abstract: This community service aims to help primary school teachers in designing and compiling thematic lesson plans. Service activities carried out in the Siak Hulu sub-district, Kampar district, Riau. The approach used is an individual approach and a classical approach. The individual approach is carried out by holding a workshop and the classical approach is carried out by guiding participants to develop a thematic lesson plan. The results of this service are participants can understand the preparation of thematic lesson plans in accordance with existing guidelines. In addition, with this community service can provide new knowledge concepts for participants to be able to carry out better learning in primary school classes
References
Karli, H. (2016). Penerapan Pembelajaran Tematik SD Di Indonesia. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(1). https://doi.org/10.17509/eh.v2i1.2752
Nursina, N. (2016). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru SDN 38 Sungai Limau dalam Menyusun RPP Melalui Workshop Penyusunan RPP pada Kegiatan KKG Mini SDN 38 Sungai Limau Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 4(2), 79. https://doi.org/10.29210/16700
Prastowo, A. (2017). Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu. In Kencana.
Suadnyana, I. N., Wiyasa, I. K. N., Ardana, I. K., Putra, D. K. N. S., & Wulandari, I. G. A. A. (2017). Pelatihan Penyusunan RPP Tematik Integratif Menggunakan Pendekatan Saintifik Bagi Guru-Guru Sekolah Dasar Gugus Viii Abiansemal Badung Tahun Pelajaran 2015/2016. International Journal of Community Service Learning, 1(1), 63. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v1i1.11908
Susanah, S., Ismail, I., & Prawoto, B. P. (2016). Pelatihan Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 Di SD Negeri 3 Sidokumpul Gresik Kabupaten Gresik. Jurnal ABDI, 1(1), 67. https://doi.org/10.26740/ja.v1n1.p67-70
Syaharuddin, V. M. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa Sd Menggunakan Metode Jarimatika. JCES, 1(1), 30–33.
Zuriah, N., Sunaryo, H., & Yusuf, N. (2016). IbM Guru Dalam Pengembangan Bahan Ajar Kreatif Inovatif Berbasis Potensi Lokal. Jurnal Dedikasi, 8(0), 39–49.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).