PELATIHAN BERBICARA MONOLOG BAHASA INGGRIS DAN PENGENALAN KEWIRAUSAHAAN DI TINGKAT SMA
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v7i5.16570Keywords:
English, Entrepreneurship, Monologue, Community Service, Senior High School.Abstract
Abstrak: Tujuan dari kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini adalah untuk memberikan pelatihan bahasa Inggris dalam bentuk berbicara monolog bahasa Inggris dan pelatihan pengenalan kewirausahaan. Pelatihan ini penting dilaksanakan sehingga siswa/i memiliki keterampilan bahasa Inggris dan pengetahuan kewirausahaan sebagai persiapan ke perguruan tinggi atau bekerja. Metode pada kegiatan pengabdian masyarakat ini adalah dengan pelatihan. Mitra dari kegiatan pengabdian masyarakat ini adalah SMA PGRI 2 Kota Jambi. Peserta pelatihan adalah 83 siswa/i kelas XI SMA. Evaluasi pelatihan dilaksanakan dengan memberikan kuesioner tertutup baik untuk pelatihan bahasa Inggris maupun pelatihan kewirausahaan. Hasil dari pelatihan ini adalah peningkatan pengetahuan dan keterampilan berbicara monolog bahasa Inggris dengan rata-rata 3,50 dari skala 5. Selain itu, terdapat pula peningkatan pengetahuan dan pemahaman akan aspek-aspek berwirausaha dengan rata-rata 4,05 dari skala 5..
Abstract: The aim of this community service is to deliver English training in the form of speaking English monologue and training of entrepreneurship. This training is important to be conducted so the students have English skill and entrepreneurship knowledge as the preparation to university or for working. The method of this community is training. This community service was conducted in SMA PGRI 2 Kota Jambi. The participants were 83 students of grade XI senior high school. Training evaluation was conducted by distributing closed-ended questionnaire for both English training and entrepreneurship training. The results of this training were the improvement of knowledge and English monologue speaking skill with an average of 3,50 out of 5 scale.. Furthermore, there was also improvement of knowledge and understanding of entrepreneurship aspects with an average of 4,05 out of 5 scale.
References
Amanda, G., & Oktapiani, R. (2019). Rhythm in Monologue Video By Charlie Chaplin. PROJECT (Professional Journal of English Education), 2(6), 806. https://doi.org/10.22460/project.v2i6.p806-810
Daoed, T. S., Nasution, M. A., & Firah, A. (2020). Pengembangan Peran Sekolah dan Kepercayaan Diri Siswa dalam Meningkatkan Karakter Kewirausahaan Berbasis Kurikulum 2013 pada Siswa/i SMKS TIK Darussalam Medan. Reswara: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 56–64.
Darwis, R. S., Saffana, S. R., Miranti, Y. S., & Yuandina, S. (2022). Kewirausahaan Sosial Dalam Pemberdayaan Masyarakat. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 4(2), 135. https://doi.org/10.24198/focus.v4i2.37495
Indriani, L. (2012). The cohesive devices in monolog discussion texts. English Education Journal, 2(2), 120–124. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eej/article/view/671
Karpovich, I., Sheredekina, O., Krepkaia, T., & Voronova, L. (2021). The use of monologue speaking tasks to improve first-year students’ english-speaking skills. Education Sciences, 11(6), 1–16. https://doi.org/10.3390/educsci11060298
Krisdiana, B. P. (2020). The Effectiveness of Monologue Integrated with Word Cards on Speaking Skill. Journal of English for Academic and Specific Purposes, 3(2), 92–103.
Lumanauw, M. K. (2022). Pengaruh Kompetensi dan Karakteristik Individu Terhadap Kinerja Karyawan CV. Bumi Kencana Jaya. Jurnal Riset Inspirasi Manajemen Dan Kewirausahaan, 6(1), 49–57. https://doi.org/10.35130/jrimk.v6i1.182
Permata, N. ., & Hadiani, D. (2018). Pelatihan bahasa Inggris dasar dalam upaya peningkatan kemampuan mahasiswa mahasiswa Bidikmisi Polman Bandung. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(4), 1–5. https://jurnal.unpad.ac.id/pkm/article/view/19781
Ratnaningsih, P. W. (2019). The Use of Google Classroom Application for Writing and Speaking in English Education Class. Indonesian EFL Journal: Journal of ELT, Linguistics, and Literature, 5(1), 93–110.
Santosa, R. B. (2018). Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris: Studi Kasus Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris IAIN Surakarta. Jurnal Ilmiah Didaktika, 18(1), 87. https://doi.org/10.22373/jid.v18i1.3089
Sukirman, S. (2017). Jiwa Kewirausahaan dan Nilai Kewirausahaan Meningkatkan Kemandirian Usaha melalui Perilaku Kewirausahaan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 20(1), 117. https://doi.org/10.24914/jeb.v20i1.318
Sumarno, Gimin, Haryana, G., & Saryono. (2018). Desain Pendidikan Kewirausahaan Mahasiswa Berbasis Technopreneurship. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 6(2), 171–186. https://doi.org/10.26740/jepk.v6n1.p171-186
Supratman, D. (2015). Dialog Dan Monolog Sebagai Unsur Persuasi Dalam Iklan. Jurnal Seni Rupa, 3(1), 19–26.
Vernia, D. M., Suprapto, H. A., & Supandi, A. (2018). Penyuluhan Pentingnya Minat Kewirausahaan Dalam Membentuk Karakter Mandiri Siswa SMK Insan Mulia dan SMP Azzuhriyah Kota Bekasi. MATAPPA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 54. https://doi.org/10.31100/matappa.v1i2.103
Warni, S., & Apoko, T. W. (2022). Pelatihan Bahasa Inggris bagi Masyarakat Kawasan Wisata Berbasis Alam dan Budaya Betawi di PBB Setu Babakan Jakarta. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 3(1), 22. https://doi.org/10.33394/jpu.v3i1.4940
Wulandari, S., Sada, C., & Arifin, Z. (2016). The Effectiveness of Dst To Develop Speaking Ability for English Club Students. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(3), 1–11. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/download/14162/12673
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).