MENINGKATKAN PEMAHAMAN MATERI OPERASI BILANGAN BAGI GURU-GURU MELALUI PELATIHAN
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v7i5.16696Keywords:
Cube Root, Integers, Training, Division, Multiplication.Abstract
Abstrak: Sebagai salah satu penentu keberhasilan siswa dalam memahami operasi bilangan, guru harus memahami operasi bilangan dengan baik, sehingga tidak terjadi kesalahan konsep pada saat mengajar. Program pengabdian kepada masyarakat (PkM) ini bertujuan untuk memperkuat pemahaman materi operasi bilangan guru-guru di Kota Bengkulu. Metode yang digunakan adalah pelatihan. Materi yang diberikan dalam pelatihan terdiri dari akar pangkat 3, perkalian dan pembagian bilangan bulat. Peserta pelatihan adalah guru-guru SDN 20 dan SDN 60 sebanyak 25 orang. Evaluasi kegiatan PkM menggunakan tes dan pengisian angket. Tes untuk melihat keberhasilan kegiatan terhadap peningkatan pemahaman guru pada materi operasi bilangan. Angket untuk melihat respon guru terhadap kegiatan. Hasil evaluasi menunjukkan adanya peningkatan pemahaman guru tentang akar pangkat 3, serta perkalian dan pembagian bilangan bulat. Peningkatan pemahaman guru terbesar pada materi akar pangkat 3 sebesar 0,8 berada pada kategori tinggi. Sementara itu, peningkatan pemahaman materi lainnya berada pada kategori sedang. Penilaian peserta terhadap pelaksanaan kegiatan PkM sangat baik, dengan skor di atas empat pada skala 5.
Abstract: As one of the determinants of student success in understanding number operations, the teacher must understand number operations well so there are no conceptual errors when teaching. This community service program aims to strengthen the understanding of number operations material for teachers in Bengkulu City. The method used is training. The material provided in the training consists of square roots, multiplication, and division of integers. The training participants were 25 teachers at SDN 20 and SDN 60. Evaluation of community service activities using tests and filling out questionnaires. Test to see the activity's success in increasing the teacher's understanding of the number operations material. Questionnaire to see the teacher's response to the activity. The evaluation results showed an increase in teachers' understanding of cube roots and multiplication and division of integers. The greatest increase in teacher understanding of root material at the 3rd power of 0.8 is in the high category. Meanwhile, the increased understanding of other material is in the moderate category. Participants' evaluation of the implementation of community service activities was very good, with a score above four on a scale 5.
References
Basir, M. A., Kusmaryono, I., Maharani, H. R., & Ubaidah, N. (2021). Pengembangan Kemahiran Pengajaran Matematika bagi Guru Sekolah Dasar di Gugus Indraprasta Kecamatan Semarang Tengah. E-DIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 12(2), 207–213. http://journal.upgris.ac.id/index.php/e-dimas
Copur-Gencturk, Y., & Li, J. (2023). Teaching matters: A longitudinal study of mathematics teachers’ knowledge growth. Teaching and Teacher Education, 121, 1–12. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103949
Dirgantoro, K. P. S. (2018). Kompetensi Guru Matematika dalam Mengembangkan Kompetensi Matematis Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(2), 157–166. http://www.pikiran-rakyat.com/pendidikan/2016/06/18/peringkat-
Emaculata, N. I., & Winanto, A. (2022). Pengembangan Media Powerpoint Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian Bilangan Cacah Kelas 2 SD. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan) , 5(7), 2517–2522. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Fariha, M. (2019). Analisis Kesalahanoperasi Dasar Bilangan Bulat Peserta Diklat Teknis Substantif Guru Matematika Midi Bdk Aceh Tahun 2018. Al-Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Mtematika, 3(1), 21–32.
Flevares, L. M., & Schiff, J. R. (2014). Learning mathematics in two dimensions: A review and look ahead at teaching and learning early childhood mathematics with children’s literature. In Frontiers in Psychology (Vol. 5, Issue MAY, pp. 1–12). Frontiers Research Foundation. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00459
Gradini, E. (2016). Miskonsepsi Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Di Dataran Tinggi Gayo. Numeracy, III(2), 52–60.
Irawan, E. (2019). Identifikasi Problematika Mahasiswa Calon Guru SD/MI dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Dasar. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 4(1), 101–114. https://www.republika.co.id/berita/dunia-
Kadiyono, T. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Tentang Volume Bangun Ruang Yang Berhubungan Pangkat Tiga Dan Akar Pangkat Tiga Dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Sosialita, 14(2), 327–342.
Kusmaryono, I., Kusumadewi, R. F., Ulia, N., & Ubaidah, N. (2019). Miskonsepsi Pembelajaran Matematika Di Sd Dan Solusinya Unissula Press (D. Wijayanti, Ed.; 1st ed.). Semarang: Unissula Press.
Priyogo, S. (2020). Implementasi Peraga Saripati Pada Pembelajaran Matematika Sistem Akar Pangkat Tiga. Jurnal Mitra Pendidikan, 1(1), 86–105.
Rafiah, H., Saufi, M., Aulia, S., & Riadi, A. (2018). Berpikir Pseudo Mahasiswa Pgsd Pada Operasi Bilangan Bulat. Math didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 11–20. http://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math
Subiarto, S. (2021). Penggunaan Media Pohon Akar Pangkat Tiga (Pakar Pati) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 587–606. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.252
Sundari, R., & Zahroh, F. (2021). Peningkatan Kreativitas Melalui Pelatihan Finger Painting Bagi Guru PAUD. JoECCE Journal of Early Childhood and Character Education, 1(1), 73–90. https://journal.walisongo.ac.id/index.php/joecce
Wildaniati, Y. (2015). Pembelajaran Matematika Operasi Hitung Bilangan Bulat dengan Alat Peraga. Elementary, 1(1), 33–40.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).