INTERNALISASI NILAI-NILAI PANCASILA BAGI PESERTA DIDIK GUNA MEMBANGUN KECERDASAN BERIDEOLOGI
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v7i5.16851Keywords:
Internalisation, Pancasila values, Learners, Ideological Intelligence.Abstract
Abstrak: Kegiatan pengabdian ini dilatarbelakangi oleh memudarnya nilai-nilai Pancasila di kalangan generasi muda utamanya generasi Z yang masih duduk di bangku sekolah menengah, ditandai dengan maraknya Tindakan bullying dan kenakalan remaja seperti tawuran antar pelajar. Kegiatan pengabdian bertujuan membangun kecerdasan berideologi Peserta didik (generasi muda) sebagai bentuk pencegahan dari kenakalan remaja, yang dilaksanakan dalam bentuk sosialiasi dan internalisasi nilai Pancasila melalui permainan kartu pintar pengamalam Pancasila. Pengabdian dilaksanakan terhadap 30 orang peserta didik kelas XII di SMK Negeri 4 Kota Dumai pada pertengahan Juli 2023. Di akhir kegiatan pengabdian, dilakukan semacam evaluasi melalui pemberian 10 pertanyaan melalui google form yang ditujukan untuk melihat feedback dari peserta. Hasilnya pemahaman mereka meningkat mengenai ideologi dan pengamalan nilai Pancasila yang dilihat dari 90% jawaban benar atas pertanyaan-pertanyaan diberikan seputar materi.
Abstract: This service activity is motivated by the waning of Pancasila values among the younger generation, especially the Z generation who are still in high school, marked by the rise of bullying and juvenile delinquency such as brawls between students. Service activities aim to build ideological intelligence of students (the younger generation) as a form of prevention from juvenile delinquency, which is carried out in the form of socialization and internalization of Pancasila values through the Pancasila experience smart card game. The service was carried out for 30 class XII students at SMK Negeri 4 Dumai City in mid-July 2023. At the end of the service activity, a kind of evaluation was carried out via a Google form aimed at seeing feedback from participants. As a result, their understanding increased regarding ideology and the practice of Pancasila values, which was seen from the 90% correct answers to the questions given about the material.
References
Ahmad Eddison, Hambali, H. (2020). Penguatan Nilai-Nilai Pancasila Guna Membangun Kecerdasan Berideologi Pada Guru Ppkn SMA/SMK Kota Dumai. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(3), 993–1005.
Ahmad Eddison, Hambali, H. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Pancasila Pada Guru MGMP PPKn SMA / SMK. JCES, 6(1), 2–10.
Aminah, S. (2016). peran pemerintah dalam menanggulangi radikalisme dan terorisme di indonesia. Inovasi Dan Pembangunan-Jurnal Kelitbangan, 04(01), 83–101.
Angel Dwi Septianingrum, & Dini Anggraeni Dewi. (2021). Implementasi Nilai Pancasila Pada Generasi Milenial Di Era Serba Modern. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 3(1), 28–35. https://doi.org/10.52647/jep.v3i1.31
Angin, R. (2018). Membangun Kesadaran Kritis Generasi Muda Dari Radikalisme Dan Terorisme Yang Meronrong Nkri. Jurnal Pengabdian Masyarakat IPTEKS, 4(2), 118. https://doi.org/10.32528/pengabdian_iptek.v4i2.1844
Hariyanti, Gigieh Cahya Permady, Saefudin Kartasasmita, Filma Alia Sari, Alrafni, S. (n.d.). Kampus mengajar angkatan 4 dan peningkatan literasi numerasi peserta didik berkebutuhan khusus. Jurnal Masyarakat Mandiri, 7(2), 1482–1496.
Hariyanti. (2022). Aktualisasi Nilai-Nilai Pancasila Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Guna Membangun Kecerdasan Berideologi Peserta Didik Di Persekolahan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 10(2), 60–68.
Hariyanti, Irayanti, I., Retnasari, L., Istianah, A., Cahya, G., & Sasmita, S. K. (2023). Existence of Local Wisdom Based on Pancasila Values Amidst the Dynamics of Global Issues. Jurnal Etika Demokrasi, 8(2), 223–233. https://doi.org/10.26618/jed.v
Hasanah, U. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Di Kalangan Generasi Millenial Untuk Membendung Diri Dari Dampak Negatif Revolusi Indutri 4.0. Pedagogy : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 52–59. https://doi.org/10.51747/jp.v8i1.705
Kardiman, Y., Muchtar, S. Al, Abdulkarim, A., & Sapriya. (2020). Pancasila and Civilized Society. 418(Acec 2019), 380–385. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200320.072
Muchtar, S. Al. (2020). pendekatan pendidikan etika politik pancasila dalam pendidikan pancasila dan kewarganegaraan di indonesia. Jurnal Majelis, 5, 33.
Muchtar, S. Al, & Iswandi, D. (2018). The Paradigm of Value Ideology of Pancasila as the Basis of Citizenship Education in the Global Perspective. 251(Acec), 492–496. https://doi.org/10.2991/acec-18.2018.112
Muhammad Anas, M. (2019). Internalisasi Nilai Multikultural dalam Mengembangkan Sikap Toleransi (Studi di Pesantren Mahasiswa Universitas Islam Malang). Nazhruna : Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 164–189.
Novaroza, V. (2023). Pengaruh Pembelajaran PKn terhadap Wawasan Kebangsaan Mahasiswa Universitas Riau. 05(03), 9370–9379.
Nunung Unayah, M. S. (2015). Fenomena Kenakalan Remaja dan Kriminalitas. Sosio Informa: Kajian Permasalahan Sosial Dan Usaha Kesejahteraan Sosial, 1(02), 121–140.
Purnomo, S. (2014). Pendidikan Karakter Di Indonesia: Antara Asa Dan Realita. Jurnal Kependidikan, 2(2), 66–84. https://doi.org/10.24090/jk.v2i2.553
Shofa, A. M. A. (2016). Memaknai kembali multikulturalisme Indonesia dalam bingkai pancasila. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 1(1), 34–41. http://journal.umpo.ac.id/index.php/JPK/article/view/302
Siregar, C. (2014). Pancasila, Keadilan Sosial, dan Persatuan Indonesia. Humaniora, 5(1), 107. https://doi.org/10.21512/humaniora.v5i1.2988
Subagyo, A. (2020). Implementasi Pancasila Dalam Menangkal Intoleransi, Radikalisme Dan Terorisme. Jurnal Rontal Keilmuan PKn, 6(1), 10–24. http://journal.umpo.ac.id/index.php/JPK/article/view/734
https://babel.polri.go.id/2020/02/25/bnpt-generasi-muda-rentan-terpapar-radikalisme/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).