PELATIHAN PENGEMBANGAN MATERI READING SKILLS UNTUK GURU SD DI KAMPUNG INGGRIS KABUPATEN AGAM
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v7i5.16877Keywords:
Elementary Level Reading Skills, English Village, Training Program For Elementary Teachers.Abstract
Abstrak: Rendahnya literasi masyarakat Indonesia menyita perhatian publik karena berimplikasi kepada tantangan kualitas pendidikan dan kemampuan masyarakat dalam menghadapi persaingan global. Salah satu upaya Pemerintah Kabupaten Agam Sumatera Barat untuk menghadapi tantangan global adalah dengan membangun Kampung Inggris di lima Nagari (Kelurahan) pada tahun 2022. Pilot project ini dibangun di Nagari yang memiliki potensi wisata dalam rangka menyiapkan masyarakat yang mandiri dan berdaya saing, sekaligus mendukung program pariwisata daerah. Pelatihan ini merupakan salah satu wujud dari program kemitraan tahun kedua antara Pemerintah Kabupaten Agam dan Universitas Negeri Jakarta. Secara khusus pelatihan ini bertujuan untuk membekali guru dalam menyusun materi ajar membaca teks-teks berbahasa Inggris. Program diikuti oleh 20 guru Sekolah Dasar di sekitar Kampung Inggris selama tiga hari penuh secara tatap muka, pada 16 – 18 Juni 2023, dan melibatkan tiga dosen dan tiga mahasiswa. Dengan kemampuan membaca dan mengembangkan materi diharapkan akan membantu guru mendukung program Kampung Inggris sekaligus menyiapkan siswa SD menjadi warga belajar yang mampu berinteraksi dalam Bahasa Inggris dalam kegiatan sehari-hari. Hasil angket dan refleksi akhir program menunjukkan bahwa kegiatan ini sangat bermanfaat dan sesuai dengan kebutuhan guru dalam meningkatkan kemampuannya mengembangkan materi reading skills untuk pembelajaran siswa SD.
Abstract: The low literacy of the Indonesian people has attracted public attention because it has implications for challenges to the quality of education and people's ability to face global competition. One of the efforts of the West Sumatra Agam Regency Government to face global challenges is to build English Villages in five Nagari (Kelurahan) in 2022. This pilot project was built in Nagari which has tourism potential in order to prepare an independent and competitive community, while at the same time supporting the regional tourism. This training is part of the second year partnership program between the Government of Agam Regency and Jakarta State University. Specifically, this training aims to equip teachers in compiling teaching materials for reading English texts. The program was attended by 20 elementary school teachers around English Villages for three full days face-to-face, from 16-18 June 2023, and involved three lecturers and three students. With the ability to read and develop material, it is hoped that it will help teachers support the English Village program as well as prepare elementary school students to become learning citizens who are able to interact in English in their daily activities. The results of the questionnaire and the program's final reflection showed that this activity was very useful and in accordance with the needs of teachers in improving their ability to develop reading skills material for elementary school students' learning.
References
Alyousef, Hesham. Suleiman. (2006). Teaching Reading Comprehension to ESL/EFL Learners. In Journal of Language and Learning (Vol. 5).issue? halaman?
Badan Pusat Statistik. (2022). Statistik Indonesia 2022. https://www.bps.go.id/publication/2022/02/25/0a2afea4fab72a5d052cb315/statistik-indonesia-2022.html.
Cahyana, U., Iwan Sugihartono, Ms., Sarkadi, Ms., Ika Lestari, Ms., Setia Budi, Ms., Haris Fatgehipon, A., Hernawan, Ms., Dianta Sebayang, Mp. K., & Erfan Handoko, M. (2021). Rencana Strategis Pengabdian Masyarakat 2021-2025 Universitas Negeri Jakarta. https://fe.unj.ac.id/wp-content/uploads/2021/11/Buku-Renstra-PPM-UNJ-2021-2025.pdf
Central Connecticut State University. (2016, March). World’s Most Literate Nations Ranked. https://webcapp.ccsu.edu/?news=1767&data
Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Agam. (2022a). Kampung Inggris Agam Mulai Rekrut Partisipan. https://www.agamkab.go.id/Agamkab/detailberita/8745/kampung-inggris-agam-mulai-rekrut-parcticipants-.html diakses pada 29 Juli 2023.
Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Agam. (2022b, June 23). Tingkatkan Pendidikan, Pemerintah Kabupaten Agam Sosialisasikan Kampung Inggris di Nagari Biaro. https://www.agamkab.go.id/Agamkab/detailberita/8601/tingkatkan-pendidikan-pemerintahkabupaten-agam-sosialisasikan-kampung-inggris-di-nagari-biaro.html diakses pada 29 Juli 2023.
Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Agam. (2022c, June 27). Nagari Lebih Maju, Pemerintah Kabupaten Agam Resmikan Kampung Inggris. https://www.agamkab.go.id/Agamkab/detailberita/8608/nagari-lebih-maju-pemerintah-kabupaten-agam-resmikan-kampung-inggris.html diakses pada 29 Juli 2023.
G.G. Duffy. (2009). Explaining Reading: A resource for reaching concepts, skills and strategies (2nd edition). The Guilford Press.
Hamra, A., & Syatriana, E. (2015). Developing A Model Of Teaching Reading Comprehension For Efl Students. TEFLIN Journal - A Publication on the Teaching and Learning of English, 21(1), 27. https://doi.org/10.15639/teflinjournal.v21i1/27-40
Harmer, J. (2001). How to Teach English.
Hedegcock, J. S., & Ferris, D. R. (2009). Teaching Readers of English: Students, Texts, and Contexts. Routledge.
InfoPublik. (2022). Alasan Bupati Agam Dibalik Program Kampung Inggris. https://www.infopublik.id/kategori/nusantara/683685/alasan-bupati-agam-dibalik-program-kampunginggris diakses pada 29 Juli 2023.
Manggopoh Desa. (2022). Bupati Agam Launching Kampung Inggris. https://manggopoh.desa.id/artikel/2022/6/27/bupati-agam-launching-kampung-inggris diakses pada 29 Juli 2023.
Palupi, T. M., Mayuni, I., Agustina, I. W., & Pieter, P. (2023). Pengembangan Program ‘Kampung Inggris’: Upaya Mendukung Pariwisata di Kabupaten Agam Sumatera Barat. Abdi: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 5(2), 178–191. https://doi.org/10.24036/abdi.v5i2.425
Pusat Analisis dan Sinkronikasi Kebijakan. (2021). Neraca Pendidikan Daerah. https://npd.kemdikbud.go.id/?appid=download
Radio Republik Indonesia. (2023). Pemkab Agam Jalin Kerjasama Dengan UNJ Berikan Pelatihan Guru SD dan SMP Sekitar Kampung Inggris. https://www.rri.go.id/bukittinggi/iptek/264524/pemkab-agam-jalin-kerjasama-dengan-unj-berikan-pelatihan-guru-sd-dan-smp-sekitar-kampung-inggris diakses pada 29 Juli 2023.
Slavin, R. E., & Cheung, A. (2005). A Synthesis of Research on Language of Reading Instruction for English Language Learners. Review of Educational Research, 75(2), 247–284. https://doi.org/10.3102/00346543075002247
Sumbarmaju. (2023). Kepala Dinas Pendidikan Dan Kebudayan Kab.Agam Tutup Program Pengabdian Masyarakat UNJ. https://www.sumbarmaju.com/2023/06/kepala-dinas-pendidikan-dan-kebudayan_17.html diakses pada 29 Juli 2023.
Tomlinson, B. (1998). Materials Development in Language Teaching. Cambridge University Press.
Tomlinson, B. (2013). Developing Materials for Language Teaching. Bloomsbury.
Tribunnews. (2023). Buka Program Pengabdian Masyarakat UNJ, Andri Warman: Siap Majukan Dunia Pendidikan. https://padang.tribunnews.com/2023/06/20/buka-program-pengabdian-masyarakat-unj-andri-warman-siap-majukan-dunia-pendidikan
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).