PELATIHAN FOTOGRAFI KEMANUSIAAN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN CAKAP BERMEDIA DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v7i6.17657Keywords:
Digital Literacy, Humanitarian Photography, Social Media.Abstract
Abstrak: Fotografi sebagai salah satu media komunikasi visual yang sangat signifikan dalam menyampaikan pesan di era digital, terutama nilai-nilai kemanusiaan. SMK Nusantara 1 Ciputat merupakan sekolah yang memiliki visi menguasai iptek, unggul, religius, inovatif, demokratis, dan berwawasan lingkungan. Keterampilan fotografi kemanusiaan menjadi suatu kemampuan yang harus dimiliki oleh para pelajar selaku generasi muda dalam menggunakan media digital. Tujuan pengabdian ini untuk meningkatkan pengetahuan dan keterampilan fotografi kemanusiaan pada pelajar SMK Nusantara 1 Ciputat. Metode yang digunakan dalam pengabdian masyarakat dengan ceramah, diskusi, praktik dan evaluasi. Hasil pengabdian menunjukan bahwa peserta terdiri dari 40 pelajar dari SMK Nusantara 1 Ciputat, dengan 14 perempuan dan 26 laki-laki. Kelas yang mengikuti dari kelas 10 dengan jumlah 16 pelajar dan kelas 11 dengan jumlah 24 pelajar. Dalam pengetahuan dasar fotografi dan kemanusiaan, seperti alat kamera, cara mengambil gambar, dan nilai kemanusiaan terdapat peningkatan dengan rentang 1 sampai 7 poin.
Abstract: Photography is a very significant visual communication medium in conveying messages in the digital era, especially human values. SMK Nusantara 1 Ciputat is a school that has a vision of mastering science and technology, excellence, religion, innovation, democracy and environmental insight. Humanitarian photography skills are an ability that students as the younger generation must have when using digital media. The aim of this service is to increase the knowledge and skills of humanitarian photography among students at SMK Nusantara 1 Ciputat. The methods used in community service include lectures, discussions, practice and evaluation. The results of the service showed that the participants consisted of 40 students from SMK Nusantara 1 Ciputat, with 14 women and 26 men. The classes that take place are from class 10 with a total of 16 students and class 11 with a total of 24 students. In basic knowledge of photography and humanity, such as camera equipment, how to take pictures, and human values, there is an increase in the range of 1 to 7 points.
References
Amaliah, R., Negara, R. A., Minarto, B., Manurung, T. M., & Akbar, M. (2022). Status Literasi Digital di Indonesia 2022.
Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. (2022). Profil Internet Indonesia 2022. In Apji.or.Od (Issue June). apji.or.id
Buku Panduan Pengabdian dan Pemberdayaan LPPM UHAMKA Tahun 2018
Enrieco, H. H. E. (2019). Analisis Human Interest Pada Pameran Foto Karya Mahasiswa Fakultas Ilmu Komunikasi Dan Bahasa Ubsi. Komunika, 3(Vol 3, No 1 (2019)), 214–225. http://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/Komunika/article/view/4652/2553
Hardianti, M., Latief, R., & Alamsyah, M. U. H. (2020). Nilai Kemanusiaan Dalam Esai Foto Jurnalistik “ Mereka Masih Butuh Bantuan †Pada Rubrik Esfos Surat Kabar Harian Fajar. Jurnal Washiyah, 1(2), 345.
Irsyad, T. M. (2022). Meningkatkan Kualitas Konten Fotografi Instagram Bunga Bali Craft. 2(2), 153–162.
Magdalena, I., Nurul Annisa, M., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test Dan Post-Test Pada Mata Pelajaran Matematika Dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran Di Sdn Bojong 04. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 150–165. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Munthe, A. P. (2015). Pentingya Evaluasi Program Di Institusi Pendidikan: Sebuah Pengantar, Pengertian, Tujuan dan Manfaat. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 1. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2015.v5.i2.p1-14
Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1), 33–47. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2616
Pramiswara, I. G. A. N. A. Y. (2021). Fotografi Sebagai Media Komunikasi Visual Dalam Promosi Budaya. Danapati : Jurnal Komunikasi, 1(2), 126–138.
Rahmwati, D., Sariwaty, Y., Octaviani, F., & Rahmayani, R. (2020). Pemanfaatan Fotografi Melalui Smartphone Untuk Digital Marketing Bagi Pelaku UMKM. Jurnal Sosial & Abdimas, 2(1), 1–8.
Romadhoni, A. (2023). Pengertian Fotografi Jurnalistik Pada Media Online. Jurnal IMAJI: Film, Fotografi, Televisi, Dan Media Baru, 3(1), 14–21. https://doi.org/10.52290/i.v14i2.115
Sabaruddin, S. (2022). Pendidikan Indonesia Menghadapi Era 4.0. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 10(1), 43–49. https://doi.org/10.21831/jppfa.v10i1.29347
Setyawan, D., Lukito, R., & Sirojudin, M. W. (2022). Pendidikan Literasi Digital Pada Anak Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat Universitas Ma Chung, 2, 139–144. https://ocs.machung.ac.id/index.php/senam/article/view/340
Wening Sari, Y. (2019). Menciptakan Generasi Yang Bijak Dalam Penggunaan Media Sosial. El-Tarbawi, 12(1), 65–74. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol12.iss1.art5
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).