PELATIHAN TAHSIN BACAAN SHOLAT DALAM MENINGKATKAN KUALITAS BACAAN SHOLAT MELALUI METODE MUQOTHA’AH PADA IBU-IBU AISYIYAH RANTING PUJI MULIO
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v7i6.17846Keywords:
Tahsin, Reading, Prayer.Abstract
Abstrak: Kegiatan pelatihan tahsin bacaan sholat dalam program pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan kualitas bacaan sholat dengan memberikan pelatihan dan pendampingan kepada anggota Ranting Aisyiyah Puji Mulio tentang Tahsin atau perbaikan bacaan sholat mulai dari bacaan iftitah sampai Tasyahhud Akhir. Kegiatan ini bertujuan untuk meningkatkan kualitas sholat dari segi bacaannnya. Kegiatan ini diikuti oleh 67 peserta dari anggota Aisyiyah Puji Mulio. Metode yang digunakan meliputi persiapan, pelaksanaan dan evaluasi. Sistem evaluasi menggunakan metode lisan dengan indikator keberhasilan adalah ketepatan dalam mengucapkan bacaan dari segi makharijul huruf, mad dan waqaf. Hasil dari kegiatan ini adalah dari 67 peserta terdapat 48 peserta (72%) dapat membaca dengan baik dan meningkat dari sebelumnya, serta 19 peserta (14%) masih membutuhkan bimbingan.
Abstract: Tahsin prayer reading training activities in this community service program aims to improve the quality of prayer reading by providing training and mentoring to Aisyiyah Puji Mulio branch members about Tahsin or improvement of prayer readings ranging from Iftitah readings to final Tasyahhud. This activity aims to improve the quality of prayer in terms of reading. This activity was attended by 67 participants from Aisyiah Puji Mulio members. The methods used include preparation, implementation and evaluation. Evaluation system using the oral method with indicators of success is the accuracy in pronouncing the reading in terms of makharijul letters, mad and Waqf. The result of this activity is from 67 participants there are 48 participants (72%) can read well and improved from before, and 19 participants (14%) still need guidance.
References
Abd Rahim, Syuhaida Idha and Yakob, Mohd Asmadi and Mohd Mansor, S. K. and M. (2016). Rukiah, Talaqqi Method in Teaching and Learning Islamic Education at Pondok Institutions. Global Journal of Business and Social Science Review, 4(3), 68–73.
Abduh, M. (2015). Huruf Muqothoah dan hikmahanya.
Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (IV). Rineka Cipta.
Fitri Tanjung, E., Hayati, I., & Hasibuan, M. F. (2022). Application of Learning of The Quran With the Tartila Method in Class IX Students IX Students of MTs Muhammadiyah 04 Sibolga. Jurnal Pendidikan, 14(2), 1257–1270. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i1.1187
Harahap, Y. P. (2013). Tuntunan Ibadah (Sesuai HPT Muhammadiyah dan Kesalahan-kesalahan dalam Sholat). Guepedia.
Harfiani, R. (2021). Learning Tahfidzul Qur’an At the Extraordinary School “Sahabat Al-Qur’an†in Binjai. Proceeding International Seminar on Islamic Studies, 2(39), 1–12. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/izdihar/index
Nurjannah. (2014). Lima Pilar Rukun Islam Sebagai Pembentuk Kepribadian Muslim. Jurnal Hisbah, 11(1), 39.
PT. Hidakarya Agung. (1990). Kamus Arab-Indonesia.
Rasyidin, A. (2015). Falsafah Pendidikan Islaman Aksiologi Praktik Pendidikan, Membangun Kerangka Ontologi Epistimologi, d (Ketiga). Citapustaka Media Perintis.
Romadhon, Y. . (2019). Pengembangan Alat Ukur Khusyuk Sholat Dalam Kaitan Pengaruh Positifnya Bagi Kesehatan. Magna Medika : Berkala Ilmiah Kedokteran dan Kesehatan. Vol 6, No.1 89–90.
Romadhon, Y. A. (2018). Model Pengukuran Kekhusyukan Sholat Dengan Pemeriksaan Elektrofisiologi Kuantitatif’. Proceeding of The 8th University Research Colloquium : Bidang MIPA dan Kesehatan, 4.
Sabiq, S. (2015). Ringkasan Fikih Sunnah.
Sulastri, T., Ghazal, S. Al and Asikin, I. (2022). Pola Asuh Orang Tua dalam Ibadah Sholat Lima Waktu Anak Usia 7-10 Tahun. Bandung Conf. Ser. Islam. Educ, Vol. 2, No.2, 230–235.
Suwarno. (2016). Tuntunan Tahsin Al-Quran. Deepublish.
Tsalitsah, I. M. (2020). Rukun Islam Dalam Kajian Tekstual dan Kontekstual. Al-Hikmah : Jurnal Studi Agama-Agama/Vol. 6, No. 1, (57-66). Muhammad Abduh. 2015. Huruf Moqothoah dan Hikmahnya.
Yahya, A. (2021). Huruf Muqathaah: Cara Baca dan Pembagiannya dalam Ilmu Tajwid.
Zailani, E. S. (2021). Implementasi Metode Talaqqi dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa MTs Madinatussalam Medan. AR-RASYID : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 114–120.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).