PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN POP UP BOOK BAGI GURU MADRASAH IBTIDAIYAH
Keywords:
Learning Media, Pop up BookAbstract
Abstrak Pop up book merupakan suatu media yang memiliki unsur tiga dimensi. Buku pop-up mempunyai kemampuan untuk memperkuat kesan yang ingin disampaikan dalam suatu materi sehingga membuat materi lebih mudah diingat dan dipelajari. Permasalahan yang dialami oleh MI Tarbiyatul Islamiah, di antaranya 1). Sebagian besar guru berasal dari lulusan yang tidak linear dari segi kualifikasi, 2). masih rendahnya pengetahuan guru terhadap pentingnya media pembelajaran, 3). Masih rendahnya kreatifitas guru dalam pembuatan media pembelajaran. Metode yang digunakan adalah pelatihan, melalui pelatihan ini guru diberikan pengetahuan mengenai pentingnya sebuah media pemebelajaran pada saat proses pembelajaran. Selain itu peserta dibekali keterampilan dalam membuat media pembelajaran pop up book, sehingga para peserta pelatihan memiliki peningkatan kemampuan dasar dalam membuat media pembelajaran pop up book sebesar 23,34%.
Â
Abstract:Â Abstract Pop up book is a media that has three dimensional elements. Pop-up books reinforce the impression that will be conveyed in learning materials so that it makes them easier to remember and learn. Problems experienced by MI Tarbiyatul Islamiah, including 1). Most teachers come from graduates whose field of study is not linear, 2). Lack of teacher awareness of the importance of learning media, 3). Teacher creativity is limited in making learning media. This community service uses the training method. This training provides teachers with knowledge about the importance of learning media during the learning process. In addition, the training drills participants to be skilled in making media for learning pop up books. After having the training, participants acquire basic skills in making learning media pop up books by 23,34%.References
A. Arsyad. (2016). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Baiduri, Taufik Marhan, E. L. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-up book Berbasis Audio pada Materi Bangun Datar Segiempat di SMP. 8(1), 248–261.
Benardi, A. I. (2018). Pendidikan Kesiapsiagaan Bencana Tanah Longsor untuk Siswa Anak Usia Dini dengan Metode Dongeng Berbasis Media Pop Up Book di PAUD Dewi Sartika Kecamatan Bergas. 23(2), 85–93.
Bluemel, & T. (2012). Pop Up Books: A Guide forTeachers and Librarians. Library of Congress Cataloging-in-Publication-Data.
Devi,, A. S., & Maisaroh, S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Pop-Up Wayang Tokoh Pandhawa Pada Mata Pelajaran Bahasa Jawa Kelas V SD. PGSD INDONESIA, 03(02).
Dewanti, Handaruni, Anselmus J E Toenlioe, Y. S. (2018). Pengembangan Media POP-UP BOOK untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakunden, Kabupaten Ponorogo,. 01(03).
Hanifah, T. U. (2014). Pemanfaatan Media Pop-up book Berbasis Tematik untuk Meningkatkan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun (Studi Eksperimen di TK Negeri Pembina Bulu Temanggung). BELIA, 03(02).
Haryanti, Agustania Harmanto, F. A. (2017). Keefektifan Media Pop-up book pada model Cooperative Terhadap Hasil Belajar IPS. 6(3), 188–196.
Khoiriyah, Evi, Sari, E. Y. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-up book Pada Mata Pelajaran IPA Kelas III SDN 3 Junjung Kecamatan Sumbergempol Kabupaten Tulungagung Tahun Ajaran 2017/2018. 2(2), 22–32.
Marlina, M. (2018). Pengembangan Media Pop-up book Materi Soal Cerita Penjumlahan dan Pengurangan Kelas 1 SD.
Meri lismayanti, Afreni Hamidah, Evita Anggereini. (2016). Pengembangan Buku Pop Up sebagai Media Pembelajaran pada Materi Crustacea untuk SMA Kelas X. Penelitian Universitas Jambi Seri Sain, 18(01).
Oktaviyani, Hani, K. (2019). Peningkatan Pemahaman Konsep Operasi Hitung Penjumlahan Bilangan Cacah pada Siswa SD Menggunakan Media Pop Up Book. 6(1), 203–210.
Rahmawati, N. (2014). Pengaruh Media Pop-up book Terhadap Penguasaan Kosakata Anak Usia 5-6 Tahun di TK Putera Harapan Surabaya. UNNES.
Safri, M., Sari, S. A., & M. (2017). Pengembangan Media Belajar Pop-up book pada Materi Minyak Bumi. Pendidikan Sains Indonesia, 05(01).
Sari, Y. (2018). Efektivitas Media Pop-up book untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bagian-Bagian Tubuh pada Siswa Tunagrahita Ringan. 6, 106–111.
Shofiyah, N., & Wulandari, F. E. (2017). Pelatihan Pembuatan Pop Up Book Sebagai Media Pembelajaran Sains Bagi Guru Taman Kanak-Kanak. ABDI, 03(01).
Sholeh, M. (2019). Pengembangan Media Pop-up book Berbasis Budaya Lokal Keberagaman Budaya Bangsaku Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Muhammad SholehSholeh, M. (2019). Pengembangan Media Pop-up book Berbasis Budaya Lokal Keberagaman Budaya Bangsaku Siswa Kelas IV Sekolah Dasar M. 4(I), 138–150.
Sugiarti, H. (2017). Keefektifan Media Pop Up Candi Berbantu Model Snowball Throwing terhadap Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas V SDN Kembangarum 02 mranggen. V(1), 67–71.
Tri Wahyu Ningtiyas, Punaji Setyosari, H. P. (2019). Pengembangan Media Pop-up book untuk Mata Pelajaran IPA BAB Siklus Air dan Peristiwa Alam. 2(2), 115–120.
Wulandari, A., Pinaka, T., & Ning, R. (2018). Pop-Up Legenda Sindoro Sumbing Berbasis Kearifan Lokal sebagai Media Literasi Siswa. 2(2), 130–139. https://doi.org/10.31002/transformatika.v
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).