PEMBINAAN KOMPETISI SAINS SISWA MELALUI PEMBERDAYAAN KLUB ILMU SOSIAL
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v5i1.3839Keywords:
Science competitions, learning outcomes, social sciencesAbstract
Abstrak: KSN untuk jenjang SMP merupakan ajang yang sangat bergengsi untuk merebutkan medali secara nasional pada masing-masing bidang ilmu. Ketatnya persaingan antara masing-masing kontingen terlihat dari sistem seleksi yang dilakukan mulai dari tingkat sekolah sampai tingkat nasional. Pengabdian ini difasilitasi oleh STMIK STIKOM Indonesia, dengan tujuan untuk meningkatkan pengetahuan dan daya saing siswa dalam mengikuti olimpiade sejenis khususnya KSN. Metode pelaksanaan pengabdian ini menggunakan metode pendekatan secara langsung, discovery lerning, problem base learning, contekstual theacing learning, dan praktikum. Hasil pembinaan pada bidang IPS di SMPN 10 Denpasar menunjukkan bahwa terjadi peningkatan hasil belajar siswa sebelum dan sesudah pembinaan. Sebelum mengikuti pembinaan hasil belajar siswa dari hasil pre-test didapat nilai rata-rata 65,25 untuk bidang IPS, sedangkan setelah pembinaan nilai hasil belajar siswa meningkat menjadi 71,5, hal ini didapat dari nilai pos-test yang diberikan.
Â
Abstract:Â KSN for junior high school level is a very prestigious event to win medals nationally in each field of science. The intense competition between each contingent can be seen from the selection system carried out from the school level to the national level. This service is facilitated by STMIK STIKOM Indonesia, with the aim of increasing the knowledge and competitiveness of students in participating in similar Olympics, especially KSN. in this method using the direct approach method, discovery lerning, problem base learning, contextual teaching learning, and practicum. The results of the olympiad coaching in the field of social studies show that there is an increase in student learning outcomes before and after coaching. Before participating in the coaching of student learning outcomes, the pre-test results obtained an average value of 65.25 for the social studies field, while after coaching the student learning outcomes increased to 71.5, this was obtained from the post-test scores givenReferences
Agetania, N. L. P., Marlinda, N. L. P. M., Setiawan, I. M. D., Fortuna, I. K. A. D., Febriani, E., Thalib, Permana, I. P. H., Suryana, I. P. G., Widiyaningsih, N., & Maswari, K. L. (2020). Pelatihan Penyusunan Laporan Tindakan Kelas untuk Guru SD Negeri 5 Padangsambian. Selaparang Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkelanjutan, 4(1), 378–385.
Handayani, D., Hadi, D. R., Isbaniah, F., Burham, E., & Agustin, H. (2020). Penyakit Virus Corona 2019. Jurnal Respirologi Indonesia, 40(2), 119–129.
I Made Putrayasa, H. Syahruddin, I. G. M. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1), 1–11. http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/3087
Inaku, S., & Nur Iman, M. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Akhlaq. Irfani, 16(1), 69–81. https://doi.org/10.30603/ir.v16i1.1402
Jana, P. (2017). Pembinaan Olimpiade Matematika Kelas VA CI SD Negeri Ungaran I Yogyakarta. J-Dinamika, 2(2), 125–128. https://doi.org/10.25047/j-dinamika.v2i2.527
Khumaedi, Muhammad; Sunyoto; Nugroho, A. (2017). Eksperimen Tiga Perlakuan Bagi Guru Guru SMK Di Kota Semarang. Rekayasa: Jurnal Penerapan Teknologi Dan Pembelajaran, 14(2), 135–144.
Marheni, N. L., Sujana, I. W., & Putra, D. B. K. N. S. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar IPS kelas V SD no. 8 Padangsambian Denpasar. Mimbar Pgsd Ejournal Undiksha, 1(1), 1–10. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/1438
Nasution, D. A. D. (2019). Pelatihan Implementasi SAP Berbasis Akrual Pada SDM Pemerintah Provinsi Sumatera Utara (Dinas Lingkungan Hidup Provinsi Sumatera Utara). Loyalitas : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 41–50.
Payadnya, I. P. A. A., & Jayantika, I. G. A. N. T. (2018). Panduan Penelitian Eksperimen beserta Analisis Statistik dengan SPSS. Deepublish.
Putera, L. J., Khairussibyan, M., & Sugianto, R. (2019). Peningkatan Kompetensi Penggunaan Bahasa Indonesia Baku Bagi Siswa Madrasah Aliyah. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 3(1), 4857. https://doi.org/10.31764/jmm.v3i1.934
Putra, I. P. S. A., & Wardika, I. W. G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning ( PBL ) Berbantuan Asesmen Kinerja Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Ditinjau Dari Kecerdasan. Jurnal Pendidikan Media Edukasi, 3(2), 97–105.
Putri, N. W. S., Suryati, N. K., Sepdyana, K., & Krisna, E. D. (2020). Peningkatan Softskil ICT Guru melalui Pelatihan Penggunaan MicrosoftOffice dan Sosial Media. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 4(4), 507–517.
Sinaga, M., & Silaban, S. (2020). Implementasi Pembelajaran Kontekstual untuk Aktivitas dan Hasil Belajar Kimia Siswa. Gagasan Pendidikan Indonesia, 1(1), 33–40. https://doi.org/10.30870/gpi.v1i1.8051
Sulfeni, W. B., & Supriyadi, D. (2018). Pengaruh Kemampuan Pedagogik Guru dengan Hasil Belajar IPS. Jurnal Ilmiah Edutecno, 18(2), 1–19.
Wardika, I. W. G., & Putra, I. P. S. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD berbantuan GeoGebra Terhadap Hasil Belajar Program Linear ditinjau dari Pengetahuan Awal Mahasiswa. Journal of Songke Math, 2(1), 23–34.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).