EVALUSI PELATIHAN LEARNING MANAGEMENT SYSTEM BERBASIS MOODLE PADA MASA PANDEMI COVID 19 DI SEKOLAH VOKASI UNIVERSITAS PAKUAN
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v5i2.4101Keywords:
Covid19, Online Learning, Moodle, Learning Management System.Abstract
Abstrak: Pandemi Covid 19 melumpuhkan aktivitas masyarakat termasuk didalamnya adalah aktivitas pembelajaran. Sampai saat ini pemerintah belum memberikan izin aktifitas pembelajaran diselenggarakan secara luring. Sehingga pembelajaran daring menjadi pilihan yang harus dilakukan. Dalam menyiapkan pembelajaran daring dibutuhkan suatu kemampuan tertentu yang harus dimiliki oleh dosen dalam menyiapkan bahan pembelajaran yang akan diberikan pada mahasiswa. Untuk itu diperlukan pelatihan Learning Management System (LMS) di Sekolah Vokasi Universitas Pakuan Bogor menggunakan media Zoom Meeting untuk peserta online dan praktik bagi peserta offline dengan menerapkan protokol kesehatan. Tujuan kegiatan pelatihan LMS berbasis Moodle ini adalah (1) untuk memberikan keterampilan kepada para dosen dalam mempersiapkan materi, tugas-tugas terstuktur dan forum diskusi dari mata kuliah (2) melakukan evaluasi dari pelatihan LMS berbasis Moodle. Kegiatan pelatihan Learning Management System meliputi tahap: 1) Persiapan dan pendaftaran 2) pelatihan, 3) Simulasi dan diskusi, dan 4) tahap evaluasi dengan pemberian angket pada para peserta. Fitur fitur yang diberikan pada pelatihan meliputi Profil Matakuliah, Upload Materi, Kuis, Assessment, Forum, Attendace, Feedback, Grading. Sedangkan Fitur tambahan e-learning, yaitu Bank Soal, Convert PPT to Video/ Pdf, Embedded Video, Conference, Label. Evaluasi kegiatan pelatihan diperoleh dari hasil umpan balik pengisian kuisioner peserta pelatihan. Dari hasil pengolahan data diperoleh bahwa kredibilitas instruktur dan metode pelatihan berpengaruh pada peningkatan kemampuan para dosen dalam menggunakan elearning dan mendukung penyelenggaraan pembelajaran daring pada masa Pademi Covid 19.
Â
Abstract:Â The Covid 19 pandemic has paralyzed community activities, including learning activities. Until now, the government has not given permission for learning activities to be held offline. So that online learning becomes a choice that must be done. In preparing online learning, a certain ability must be possessed by lecturers in preparing learning materials that will be given to students. For this reason, a Learning Management System (LMS) training is required at the Vocational School of Pakuan University, Bogor using Zoom Meeting media for online participants and practice for offline participants by implementing health protocols. The objectives of this Moodle-based LMS training activity are (1) to provide skills to lecturers in preparing materials, structured assignments and discussion forums from courses (2) to evaluate the Moodle-based LMS training. Learning Management System training activities include the following stages: 1) Preparation and registration 2) training, 3) Simulation and discussion, and 4) evaluation stage by giving questionnaires to participants. The features provided in the training include Subject Profiles, Material Uploads, Quizzes, Assessment, Forum, Attendace, Feedback, Grading. While the additional e-learning features, namely Question Bank, Convert PPT to Video / Pdf, Embedded Video, Conference, Label. Evaluation of training activities is obtained from the results of the feedback filling out the training participants' questionnaires. From the results of data processing, it was found that the credibility of instructors and training methods had an effect on increasing the ability of lecturers to use e-learning and supporting the implementation of online learning during the Covid Pademi 19.
References
Ariyadi, D., Buntoro, G. A., & Astuti, I. P. (2017). Pelatihan Media E-Learning Quipper Bagi Guru Di Man1 Ponorogo. Panrita Abdi, 1(2).
Arthana, I. K. R., Dantes, G. R., & Dantes, N. (2018). Optimalisasi Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Dalam Bidang Pendidikan Melalui Penerapan Smart School. Jurnal Widya Laksana, 7(1).
Dewi, I. L. K., Maharani, A., & Setiyani, S. (2020). Pelatihan Aplikasi Schoology Sebagai Upaya Menyelenggarakan Pembelajaran Jarak Jauh Di Smk Samudra Nusantara. Minda Baharu, 4(2). Https://Doi.Org/10.33373/Jmb.V4i2.2662
Fadillah, M. I., & Dewi, S. (2019). Implementasi Kebijakan Pengembangan Kompetensi Teknis Berbasis E-Learning (Study Kasus Penyelenggaraan Management Of Training). Konferensi Nasional Ilmu Administrasi.
Friansah, D., & Yanto, Y. (2020). Pelatihan Learning Management System-Schoology Bagi Guru Mgmp Matematika Sma/Smk Kabupaten Musi Rawas. Jurnal Cemerlang : Pengabdian Pada Masyarakat, 2(2). Https://Doi.Org/10.31540/Jpm.V2i2.848
Gitakarma, M. S., & Tjahyanti, L. P. A. S. (2012). Modifikasi Claroline Dengan Metode Pembelajaran Computer-Supported Collaborative Learning (Cscl) Berbasis Konstruktivisme. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (Janapati), 1(1). Https://Doi.Org/10.23887/Janapati.V1i1.9764
Ibrahim, A., Samsuryasi, S., Rifai, A., & Utama, Y. (2019). Pelatihan Learning Management System Berbasis E-Learning Bagi Guru Yang Tergabung Dalam Mgmp Ips Smp Kabupaten Ogan Ilir Sumatra Selatan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bumi Raflesia, 2(1). Https://Doi.Org/10.36085/Jpmbr.V2i1.287
Istiyan, N., Nyoto, R. D., & Muhardi, H. (2020). Aplikasi Learning Management System Pada Jenjang Madrasah Aliyah. Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi (Justin), 8(1). Https://Doi.Org/10.26418/Justin.V8i1.38266
Kasmanto, R. (2020). Analisis Pelatihan Online Teknis Big Data Menggunakan Data Logger Moodle. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 13(2). Https://Doi.Org/10.21831/Jpipfip.V13i2.29419
Ningrum, M. V. R., & Rosita, D. (2019). Pengembangan E-Learning Berbasis Moodle Di Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Mulawarman. Sebatik, 23(2). Https://Doi.Org/10.46984/Sebatik.V23i2.808
Ramadhani, R., Astuti, E., & Setiawati, T. (2019). The Implementation Of Lms-Google Classroom To Improving Competence Skill Of Senior High School Teachers’ In Industrial Revolution 4.0. Amaliah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2). Https://Doi.Org/10.32696/Ajpkm.V3i2.286
Salim, Jazuli, A. L. O., Nurhayati, & Saputra, H. N. (2020). Pelatihan Penggunaan Platform Aplikasi E-Learning Schoology Pada Guru Sma. Janayu, 1(2).
Sholeh, M., Suraya, S., & Suraya, I. (2018). Pelatihan Pembuatan Bahan Ajar Berbasis Teknologi Informasi Dengan Camtasia Studio Bagi Guru Di Smk Muhammadiyah 2 Muntilan - Magelang. Jurnal Terapan Abdimas, 3(2). Https://Doi.Org/10.25273/Jta.V3i2.2813
Sriyanti, I., Muslim, M., & Yusup, M. (2015). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis E-Learninng Bagi Guru Sma Srijaya Negara Palembang. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 2(1).
Sukamta, S., Arief, U. M., Subiyanto, S., Andrasto, T., Ekarini, F., Firdaus, A. A., & Rifaldi, A. (2020). Pelatihan Learning Management System Menggunakan Schoology Pada Guru Di Gugus Ki Hajar Dewantara Kabupaten Semarang. Jurnal Pemberdayaan: Pupelatihan Learning Management System Menggunakan Schoology Pada Guru Di Gugus Ki Hajar Dewantara Kabupaten Semarangblikasi Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3). Https://Doi.Org/10.12928/Jp.V4i3.2849
Winiarti, S., Astuti, N. R. D. P., & Yuliansyah, H. (2019). Pelatihan Pengelolaan Materi Pembelajaran Dengan E-Learning Bagi Sekolah Muhammadiyah Kecamatan Moyudan Kabupaten Sleman. Jurnal Pemberdayaan: Publikasi Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2). Https://Doi.Org/10.12928/Jp.V2i2.429
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).