KULIAH KERJA NYATA: PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT MELALUI KEGIATAN PENDAMPINGAN PENDIDIKAN
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v5i2.4122Keywords:
Tri Dharma, Higher Education, Cidahu Village.Abstract
Abstrak: Kuliah Kerja Nyata (KKN) merupakan wujud nyata dari tugas dosen dan mahasiswa dalam melaksanakan Tri Dharma Perguruan Tinggi yakni aspek pengabdian. Melalui kegiatan pengabdian kepada masyarakat desa Cidahu, maka terjadi sinergi antara perguruan tinggi dengan masyarakat sebagai wujud knowledge demokrasi. Tujuan pengabdian ini adalah memberikan pemahaman kepada masyarakat setempat tentang pentingnya pendidikan guna membantu pemerintah dalam mencerdaskan anak bangsa. Pengabdian dilakukan melalui kegiatan: workshop pendidikan, seminar pendidikan, pengadaan sudut baca, teras impian, dan KKN mengajar. Hasil pengabdian memberikan gambaran naiknya semangat dan meningkatkan pemahaman masyarakat terutama guru dan orang tua tentang instrumen akreditasi PAUD, psikologi pendidikan, pentingnya membaca bagi anak, bimbingan belajar dan pembuatan media pembelajaran bagi guru sebagai bahan dalam mengajar di kelas yang berbasis tauhid.
Â
Abstract:Â Field Work Lecture (KKN) is a tangible manifestation of lecturers and students' duties in implementing the Tri Dharma of Higher Education, namely the aspect of dedication. Through community service activities in Cidahu village, there will be synergy between universities and the community as a form of democratic knowledge. This service aims to provide an understanding to the local community about the importance of education to help the government educate the nation's children. The service is carried out through educational workshops, educational seminars, provision of reading corners, dream terraces, and teaching KKN. The results of this dedication provide an overview of increasing enthusiasm and increasing understanding of the community, especially teachers and parents, about PAUD accreditation instruments, educational psychology, the importance of reading for children, learning guidance, and making learning media for teachers as materials in teaching in classes based on tauhid.
References
Ahmadi, A. (2009). Psikologi Umum (Edisi Revisi). Rineka Karya.
Aliyyah, Rusi Rusmiati, et al. (2018). Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani, 2 (2), 355–371. doi: https://doi.org/10.21009/JPMM.002.2.07
Aliyyah, Rusi. Rusmiati, et al. (2017). Peningkatan Cinta Lingkungan Dan Pemberdayaan Masyarakat Pedesaan Melalui Program Pengabdian Masyarakat Increased Love for the Environment and Empowerment of Rural Communities Through Community Service Programs. 46–60. doi: http://dx.doi.org/10.30997/qh.v3i1.999
Dalman. (2013). Keterampilan Menulis. Rajawali Pers.
Depdiknas, P. B. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia.
Desa Cidahu. (2019). Profil Desa Cidahu. Kecamatan Cidahu Kabupaten Sukabumi.
Djiwandon. (2006). Psikologi Pendidikan (Revisi 2). Grasindo.
Hidayat, S. (2013). Teori dan Prinsip Pendidikan. PT Pustaka Mandiri.
Kemenperin. (2014). Pemerataan Pembangunan Industri. www.ppi.kemenperin.go.id.
Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2018 tentang Badan Akreditasi Nasional Pendidikan Anak Usia DIni dan Pendidikan Nonformal.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2003). Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. Alfabeta.
Syah. (2008). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Remaja Rosdakarya.
Syardiansah. (2019). Pengembangan Kompetensi Mahasiswa (Studi Kasus Mahasiswa Universitas Samudra KKN Tahun 2017 ). Jim Upb, 7 (Studi Kasus Mahasiswa Universitas Samudra KKN Tahun 2017), 57–68 .
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. In Departemen Pendidikan Nasional. http://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2016/08/UU_no_20_th_2003.pdf
Wikipedia. (n.d.). https://id.wikipedia.org/wiki/Pembelajaran_elektronik.
Wikipedia Bahasa Indoensia, E. bebas. (2016). Kuliah Kerja Nyata ( KKN ). 8–9.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).