ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS USE VIDEO TUTORIALS AND GOOGLE FORMS AS ALTERNATIVES TO ONLINE LEARNING MATERIALS

Authors

  • Muslihatul Hidayah Informatics Engineering, Universitas Indraprasta PGRI
  • Emilda Emilda Informatics Engineering, Universitas Indraprasta PGRI
  • Dona Katarina Informatics Engineering, Universitas Indraprasta PGRI
  • Andri Rahadyan Informatics Engineering, Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.31764/jmm.v5i4.5036

Keywords:

Google Forms, Online Learning, Video Tutorials

Abstract

Abstract:  Teachers are still struggling to create and use online learning media in teaching and learning activities in the current pandemic environment, causing partner issues. Teachers are still working to convey the material fascinating in mathematics and natural sciences. Easily understood by students, such as learning videos; a lack of learning media owned by teachers and schools for learning development, such as creating quizzes or assignments; and a lack of training in making alternative distance learning media provided to teachers. The aim is to improve elementary school teachers' skills in creating video tutorials and using Google Forms to increase the quality of online learning. Methods of implementation are socialization and training. SDN Cimanggis 01 Bojonggede is the partner of this community service. There are 12 participants. For monitoring and evaluation, participants fill out the respondent's questionnaire. The results are that 80 percent of participants can create video tutorials using OBS and use Google Forms.

References

Arnesi, N., & Hamid, A. (2015). Penggunaan Media Pembelajaran Online – Offline dan Komunikasi Interpersonal terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(1), 85–99. https://doi.org/10.24114/jtikp.v2i1.3284

Astuti, N., Nurhayati, N., Yuhafliza, Y., Nurmina, N., & Isnani, W. (2021). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Daring Di Era New Normal Pada Guru Sma Negeri 2 Dewantara. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(2), 721–733. https://doi.org/10.31764/jmm.v5i2.4061

Awaru, A., Syam, A., Rahman, A., Torro, S., Ferdiansyah, E., & Khatimah, A. (2021). Workshop Edukasi Microsoft Office 365 dalam Upaya Optimalisasi Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(2), 1–4. https://doi.org/10.31764/jmm.v5i2.4078

Balkist, P. S., Nurcahyono, N. A., Lukman, H. S., Setiani, A., Agustiani, N., Mulyanti, Y., & Imswatama, A. (2021). Pelatihan Penggunaan Microsoft Kaizala Sebagai Media Pembelajaran Daring Matematika Di Era New Normal. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(Vol 5, No 1 (2021): Februari), 55–64. https://doi.org/10.31764/jmm.v5i1.3235

Batubara, H. (2016). Penggunaan Google Form sebagai Alat Penilaian Kinerja Dosen di Prodi PGMI Uniska Muhammad Arsyad Al Banjari. AL-BIDAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8(1), 40–50.

Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2016). Pemanfaatan Video sebagai Media Pembelajaran Matematika SD/MI. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 47. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v2i1.741

Batubara, H. H., & Batubara, D. S. (2020). Penggunaan Video Tutorial Untuk Mendukung Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Virus Corona. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 21. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v5i2.2950

Dewi, K. H. S., Melati, I. G. A. S., Aryawan, I. K. B. M., & Narayana, I. W. G. (2021). Penguatan Pembelajaran Berbasis Digital bagi Tutor Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) sebagai Media Penunjang Pembelajaran Daring. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(2), 651–662. https://doi.org/10.31764/jmm.v5i2.4119

Erni, E., & Farihah, F. (2021). Pengembangan Media Video Tutorial Pada Mata Kuliah Teknologi Menjahit Dalam Mendukung Pembelajaran Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 18(1), 121. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v18i1.30397

Kurniawan, H. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Online sebagai Bentuk Supporting bagi Guru pada Mahasiswa Calon Guru. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(2), 438–444. https://doi.org/10.31764/jmm.v5i2.4059

Mardiana, T., & Purnanto, A. (2017). Google Form Sebagai Alternatif Pembuatan Latihan Soal Evaluasi. The 6th University Research Colloquium 2017, 183–188.

Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Santoso, P. B., Wijayanti, L. M., Choi, C. H., & Putri, R. S. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1–12. https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/397

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(2), 109–119. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759

Santoso, D., & Sari, R. (2020). Sosialisasi Penggunaan Aplikasi Video Conference Bagi Dosen Dan Mahasiswa Untuk Menunjang Pembelajaran Daring Di Masa Pandemic Covid-19. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 4(6), 1240–1249. https://doi.org/10.31764/jmm.v4i6.3110

Susanto, S., Sumarni, S., & Rachman, F. (2020). Pengembangan Video Tutorial Sistem Informasi Keluarga untuk Peningkatan Kompetensi Teknis Penyuluh Keluarga Berencana. Jurnal TEKNODIK, 24(2), 103–116.

Utomo, A. Y., & Ratnawati, D. (2018). Pengembangan Video Tutorial Dalam Pembelajaran Sistem Pengapian Di SMK. Jurnal Taman Vokasi, 6(1), 68. https://doi.org/10.30738/jtvok.v6i1.2839

Downloads

Published

2021-08-30

Issue

Section

Articles