PENINGKATAN KEMAMPUAN PENGGUNAAN GOOGLE CLASSROOM SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DARING
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v5i4.5056Keywords:
Online Learning, Covid-19, At home, Google classroomAbstract
Abstrak: Hingga saat ini virus Corona masih mengkhawatirkan sementara obatnya belum ditemukan. Covid-19 mulai menjadi perhatian masyarakat dunia setelah Januari 2020. Berbagai aspek dan bidang kehidupan manusia mengalami dampak yang sangat besar akibat dari penyebaran dari virus ini, Indonesia salah satu negara yang mengalami dampak tersebut. Salah satu sektor vital yang ditutup karena dianggap rentan untuk penyabaran dari Covid-19 ini adalah sektor pendidikan. Perusahaan raksasa Google memberikan fasiltias pembelajaran bagi siswa yaitu Google classroom. Tujuan pengabdian kepada mayarakat ini adalah untuk meningkatkan kemampuan dan pemahaman siswa SMP KEMALA BHAYANGKARI 1 MEDAN dalam menggunakan Google classroom sebagai media pembelelajaran daring. Metode pelaksanaan dalam kegiatan ini yaitu Students Participatory Appraisal (SPA): 1) Perencanaan 2) Pelaksanaan dan 3) Evaluasi. Dari 73 orang siswa kelas 7 SMP Kemala Bhayankari I Medan yang memahami penggunaan GC sebelum pelatihan sebanyak 6 orang siswa atau setara dengan 8,21%. Setelah dilaksanakan pelatihan jumlah siswa yang memahami penggunaan GC meningkat menjadi 59 orang siswa atau setara dengan 80,82%. Kegiatan ini sebagai perwujudan dari salah satu tridharma perguruan tinggi yaitu pengabdian kepada masyarakat.
Â
Abstract:Â Until now coronavirus is still worrying while the cure has not been found. Covid-19 began to become the attention of the world community after January 2020. Various aspects and areas of human life are experiencing a huge impact as a result of the spread of this virus, Indonesia is one of the countries that experienced the impact. One of the vital sectors that are closed because it is considered vulnerable to the spread of Covid-19 is the education sector. Giant company Google provides students with a learning facility called Google classroom. The purpose of this community service is to improve the ability and understanding of students of SMP Kemala Bhayangkari 1 Medan in using Google classroom as a medium of online learning. The implementation method in this activity is Students Participatory Appraisal (SPA): 1) Planning 2) Implementation and 3) Evaluation. Of the 73 grade 7 students of SMP Kemala Bhayankari I Medan who understood the use of GC before training as many as 6 students or equivalent to 8.21%. After the training, the number of students who understood GC usage increased to 59 students or equivalent to 80.82%. This activity is the embodiment of one of the tridharma of higher education, namely community service.
Â
References
A, S., & Gaos, Y. S. (2020). Proteksi Diri Saat Pandemi Covid-19 Di Lingkungan Perusahaan. PKM-P. https://doi.org/10.32832/pkm-p.v4i1.727
Ahmad, Perwira Negara, H. R., Ibrahim, M., & Etmy, D. (2020). Pelatihan Pembelajaran Daring (Google classroom) bagi Guru MTs dan MI Nurul Yaqin Kelanjur. JPMB : Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Berkarakter. https://doi.org/10.36765/jpmb.v3i1.224
Aji, M. R. (2020). Update Corona 26 Maret: 893 Kasus, 78 Meninggal, 35 Sembuh. Tempo.
Hairunisa, N. and Amalia, H. (2020). Review: penyakit virus corona baru 2019 (COVID-19)â€, Jurnal Biomedika dan Kesehatan, 3(2). Jurnal Biomedika Dan Kesehatan.
Hapsari, T. P. R. N., & Fitria, A. S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Mata Kuliah Evaluasi Pengajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA. https://doi.org/10.46772/semantika.v2i01.259
Hardy, F. R. (2020). Herd Immunity Tantangan New Normal Era Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat.
Iskandar, Masthura, S., & Oktabiyana, C. (2020). Penerapan Sistem Pembelajaran Daring Pada Mahasiswa Keperawatan Universitas Abulyatama. Jurnal Dedikasi Pendidikan,.
Khifzhon Azwar, M., & Setiati, S. (2020). COVID-19 and Indonesia. Acta Medica Indonesiana.
Kurniawan, B., Purnomo, A., & . I. (2020). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Google classroom Sebagai Upaya Peningkatan Pembelajaran Online Bagi Guru Matapelajaran IPS MTs Di Kota Malang. International Journal of Community Service Learning. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i1.22236
Nugroho, R. B. (2020). Dampak covid-19 Bagi kegiatan Ekonomi Masyarakat. Orphanet Journal of Rare Diseases.
Pangondian, R. A., Santosa, P. I., & Nugroho, E. (2019). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Kesuksesan Pembelajaran Daring. Seminar Nasional Teknologi Komputer Dan Sains (SAINTEKS).
Rahmawaty, U. F. R. (2020). Pendidikan di Tengah di Masa Covid-19. In Institude of Sosial Economic and Digital.
Rosyanti, L., & Hadi, I. (2020). Dampak Psikologis dalam Perawatan dan Layanan Kesehatan Pasien. Jurnal Penelitian Informasi Kesehatan.
Sari, D. P., Sukmawati, R. A., Purba, H. S., Muhammad, D. M., & Azis, S. H. (2020). Pelatihan Penggunaan Google classroom untuk Mengoptimalkan Proses Pembelajaran. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat. https://doi.org/10.20527/btjpm.v1i2.1785
Zahrotunnimah, Z. (2020). Langkah Taktis Pemerintah Daerah Dalam Pencegahan Penyebaran Virus Corona Covid-19 di Indonesia. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I. https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i3.15103
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).