EDUKASI FEEDING RULES DAN DISTRIBUSI FLASHCARD AFFIRMATION SEBAGAI UPAYA MENGATASI MASALAH MAKAN PADA BALITA
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v5i6.6453Keywords:
Child Feeding Problems, Counseling, Affirmation FlashcardAbstract
Abstrak: Masalah makan picky eater adalah anak pilih pilih terhadap makanan, tidak suka sayur dan buah, dan makan dalam jumlah yang sedikit sering dikeluhkan oleh wali murid PG TK Raudlatul Jannah, Sidoarjo. Pengabdian masyarakt ini bertujuan meningkatkan  pengetahuan orang tua tentang cara mengatasi masalah makan pada anak salah satunya dengan feeding rules, menurunnya jumlah anak yang mengalami picky eater maupun small eater, dan terdistribusinya flashcard affirmation sebagai media hipnoparenting. Metode dalam pelaksanaan pengabdian masyarakat yaitu melakukan penyuluhan secara daring, mendistribusikan flashcard affirmation kepada wali murid dan melakukan pendampingan wali murid. Mitra dalam pengabdian masyarakat ini adalah PG TK Raudlatul Jannah, Sidoarjo dengan sasaran  41 orang wali murid. Berdasarkan hasil monitoring dan evaluasi dapat disimpulkan bahwa terdapat peningkatan pengetahuan tentang macam macam masalah makan dari 34,15% menjadi 87,8%. Sedangkan pengetahuan tentang cara mengatasi masalah makan pada anak meningkat dari 31,7% menjadi 92,68%. Picky eater menurun dari 48,78% menjadi 26,83 %. Begitu juga pada small eater, terdapat penurunan dari 24,39% menjadi 19,51%.
Â
Abstract:Â Picky eaters is that children are picky about food, don't like vegetables and fruit, and eat small amounts often complained of by the guardians of PG TK Raudlatul Jannah, Sidoarjo. This community service aims to increase parents' knowledge about how to overcome eating problems in children, one of which is feeding rules, decreasing the number of children who experience picky eaters and small eaters, and distributing flashcard affirmations as a hypnoparenting media. The methods in implementing community service are conducting online counseling, distributing affirmation flashcards to students' parents and providing mentoring to students' parents. Partners in this community service are PG TK Raudlatul Jannah, Sidoarjo with a target of 41 parents. Based on the results of monitoring and evaluation, it can be concluded that there is an increase in knowledge about various kinds of eating problems from 34.15% to 87.8%. Meanwhile, knowledge about how to overcome eating problems in children increased from 31.7% to 92.68%. Picky eater decreased from 48.78% to 26.83%. Likewise for small eaters, there was a decrease from 24.39% to 19.51%References
Arman. (2019). Media Flashcard. 4(1), 55–62.
Astuti, E. P., & Ayuningtyas, I. F. (2018). Perilaku Picky Eater Dan Status Gizi Pada Anak Toddler. Midwifery Journal: Jurnal Kebidanan UM. Mataram, 3(1), 81. https://doi.org/10.31764/mj.v3i1.155
Damayanti, N. A., Pusparini, M., Djannatun, T., & Ferlianti, R. (2017). Metode Pre-Test dan Post-Test Sebagai Salah Satu Alat Ukur Keberhasilan Kegiatan Penyuluhan Kesehatan Tentang Tuberkulosis Di Kelurahan Utan Panjang, Jakarta Pusat. Prosiding SNaPP: Kesehatan (Kedokteran, Kebidanan, Keperawatan, Farmasi, Psikologi), 3(1), 144–150. http://proceeding.unisba.ac.id/index.php/kesehatan/article/view/1131
Heny Noor Wijayanti, D. C. D. M. N. (2019). Pengaruh Hypnoparenting terhadap Peningkatan Status Gizi pada Balita. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu, 1(2), 238–241. http://prosiding.respati.ac.id/index.php/PSN/article/view/209
Idrus. (2019). Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran. Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran, 9(2), 920–935.
Jafri, Y. (2006). Makan Anak Usia Prasekolah Yang Sulit Makan Di Surau.
Munjidah, A., & Rahayu, E. (2020). Pengaruh Penerapan Feeding Rules Sebagai Upaya Mengatasi Kesulitan Makan Pada Anak (Picky Eater, Selective Eater Dan Small Eater). Jurnal Kesehatan Masyarakat (JKM), 8(1), 29–35. https://doi.org/10.31596/jkm.v8i1.564
Primi Astuti, F., Sofiyanti, I., Setyowati, H., Studi IV Kebidanan, P. D., Ilmu Kesehatan, F., Ngudi Waluyo, U., & Studi III Kebidanan, P. D. (2019). Penerapan Hypnoparenting Untuk Mengatasi Permasalahan Pada Anak Usia Dini Implementation Of Hypnoparenting To Solve The Problem In Early Childhood. Jurnal Pengabdian Masyarakat Kebidanan, 1(2), 15–23. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JPMK/article/view/4915
Rahayu, E., & Munjidah, A. (2020). the Relationship Between Selection of First Complementary Foods With Food Preferences in Infants and Toddlers. Siklus : Journal Research Midwifery Politeknik Tegal, 9(1), 66–72. https://doi.org/10.30591/siklus.v9i1.1670
Rizkiya, H. (2019). Hubungan Penerapan Basic Feeding Rules dengan Kejadian Gagal Tumbuh pada Anak Usia 6-24 Bulan di Wilayah Kerja Puskesmas Kalidoni Palembang Skripsi.
Rofifah, D. (2020). Paper Knowledge. Toward a Media History of Documents, 12–26.
Sihombing, E. M. (n.d.). View of Hubungan Pengetahuan dan Sikap Ibu dengan Ketepatan Pemberian Makanan pada Bayi Umur 0-12 Bulan di Wilayah Kerja Puskesmas Sigompul Kecamatan Lintongnihuta Kabupaten Humbang Hasundutan Tahun 2019. Retrieved October 22, 2021, from https://ojs.akbidsehati-medan.ac.id/index.php/ebj/article/view/6/5
Sjarif, D. R., Yuliarti, K., Sembiring, T., Lubis, G., Anzar, J., Prawitasari, T., Lestari, E. D., Mexitalia, M., Nurani, N., Widjaja, N. A., Puryatni, A., Sidiartha, I. G. L., & Baso, A. J. (2014). Rekomendasi Ikatan Dokter Anak Indonesia Pendekatan Diagnosis dan Tata Laksana Masalah Makan pada Batita di Indonesia. http://spesialis1.ika.fk.unair.ac.id/wp-content/uploads/2017/03/Rekomendasi-Pendekatan-Diagnosis-dan-Tata-Laksana-Masalah-Makan-Pada-Batita.pdf
Widiastuti, N. I., & Susanto, R. (n.d.). Kajian Sistem Monitoring Dokumen Akreditasi Teknik Informatika Unikom. Majalah Ilmiah UNIKOM, 12(2).
World Health Organization. (2021). The UNICEF/WHO/WB Joint Child Malnutrition Estimates (JME) group released new data for 2021. 6 May 2021, 4–7. https://www.who.int/news/item/06-05-2021-the-unicef-who-wb-joint-child-malnutrition-estimates-group-released-new-data-for-2021
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).