PELATIHAN PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBASIS STEAM BAGI GURU IPA
Keywords:
RPP, Ecoprint, learning media, learning videosAbstract
Abstrak: Kebiasaan sebagian guru menggunakan perangkat pembelajaran yang diperoleh langsung dari penerbit atau mengunduh dari internet menyebabkan menjadi kurang terkaitnya Kompetensi Dasar (KD) dalam RPP dengan sintaks pembelajaran. Sebagian guru beranggapan bahwa perangkat pembelajaran yang akan digunakan tidak bergantung pada model pembelajaran yang akan diterapkan, sehingga pembelajaran menjadi tidak bermakna. Program Kemitraan Masyarakat (PKM) bertujuan untuk melatih guru IPA cara membuat perangkat pembelajaran (RPP dan video pembelajaran) serta melatih guru dan siswa dengan mendesain media pembelajaran pada materi Plantae dengan teknik Ecoprint. Uhamka Boarding School (UBS) Jonggol sebagai mitra dalam pengabdian ini. Kegiatan pengabdian ini diikuti oleh 44 peserta, cara pelaksanaan kegiatan terdiri dari tiga tahap yaitu tahap perencanaan, tahap pelaksanaan, dan tahap evaluasi. Pengumpulan data dilakukan dengan menyebarkan kuesioner menggunakan Google Forms. Hasil dari pelatihan ini dapat menambah wawasan para guru tentang STEAM, dapat memotivasi mereka untuk lebih meningkatkan keterampilannya dalam mendesain perangkat pembelajaran media pembelajaran berbasis STEAM.
Abstract: The habit of some teachers using learning tools obtained directly from publishers or downloading from the internet causes the Basic Competence (KD) in RPP to be unrelated with learning syntax, teachers assume that the learning tools used are independent of the learning model to be applied, so that learning becomes meaningless. The Community Partnership Program (PKM) aims to train science teachers on how to make learning tools (RPP and learning videos) and train teachers and students with the Ecoprint technique as a learning medium for Plantae material. Uhamka Boarding School (UBS) Jonggol as a partner in this service. The service activity was attended by 44 participants, the method of carrying out the activity consisted of three stages, the planning stage, the implementation stage, and the evaluation stage. Data collection was done by distributing questionnaires using Google Forms. The results of this training can add insight to teachers about STEAM, can motivate them to further improve their skills in designing STEAM-based learning media learning tools.
References
Ardiansyah, R., Diella, D., & Suhendi, H. Y. (2020). Pelatihan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Abad 21 Dengan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis STEM Bagi Guru IPA. Publikasi Pendidikan, 10(1), 31. https://doi.org/10.26858/publikan.v10i1.12172
D Kurniawan, A Aristoteles, A. A. (2017). Pengembangan Aplikasi Sistem Pembelajaran Klasifikasi (Taksonomi) dan Tata Nama Ilmiah (Binomial Nomenklatur) pada Kingdom Plantae (Tumbuhan) Berbasis Android. Journal of Chemical Information and Modeling, 4(2), 1–15. https://jurnal.fmipa.unila.ac.id/komputasi/article/view/1143/937
Diella, D., & Ardiansyah, R. (2019). Pelatihan Pengembangan LKPD berbasis Keterampilan Proses Sains Dan Instrumen Asesmen KPS Bagi Guru IPA. Publikasi Pendidikan, 9(1), 7. https://doi.org/10.26858/publikan.v9i1.6855
Estriyanto, Y. (2020). Menanamkan Konsep Pembelajaran Berbasis Steam (Science, Techology, Engineering, Art, and Mathemathics) Pada Guru-Guru Sekolah Dasar Di Pacitan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Dan Kejuruan, 13(2), 68–74. https://doi.org/10.20961/jiptek.v13i2.45124
Gunawan, P., Ernawati, A., Hasnawati, Amrullah, F., & Asmar, S. (2020). Model Pembelajaran Steam ( Science , Technology , Engineering , Art , Mathematics ) Dengan Pendekatan Saintifik. Buku, 1–64. https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=partner-pub-6427355813933083:6561391845&q=http://repositori.kemdikbud.go.id/18412/&sa=U&ved=2ahUKEwifpL6B9LjvAhUs_XMBHZzeDjIQFjAAegQIARAC&usg=AOvVaw2Fn2DrwV45VOFjGdfEoDYW
Hasibuan, R., & Rakhmawati, N. I. S. (2021). Information & Communication Technology in Shaping Character During the Covid-19 Pandemic. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1930–1942. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.594
Saepuloh, D. (2018). Kesiapan Guru Dalam Melaksanakan Pembelajaran Kurikulum 2013 ( Studi Kasus pada SMK Lab Business School Tangerang ). Jipis, 27(1), 33–50.
Suriati, W., MAASAWET, E. T., & LUMOWA, S. V. T. (2018). Analisis Masalah Guru dan Siswa terhadap Perangkat Pembelajaran Biologi Berbasis Group Investigation untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Bio-Pedagogi, 7(1), 1. https://doi.org/10.20961/bio-pedagogi.v7i1.20520
Zubaidah, S. (2019). STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics): Pembelajaran untuk Memberdayakan Keterampilan Abad ke-21. Seminar Nasional Matematika Dan Sains, September, 1–18.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).