PENINGKATAN PEMAHAMAN SISWA TENTANG TEKNOLOGI IoT MELALUI WORKSHOP TEKNOLOGI IoT
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v6i3.7519Keywords:
Workshops, IoT, SoftSkillAbstract
Abstrak: Internet of Things (IoT) merupakan teknologi yang memungkinkan untuk mengontrol, berkomunikasi, berkolaborasi dengan berbagai perangkat keras. Teknologi IoT sangat relevan dalam berbagai bidang, salah satunya dalam bidang pendidikan. Dalam meningkatkan kompetensi lulusan, untuk meningkatkan Softkill siswa SMK Dinamika Kota Tegal, yang dapat dijadikan bekal siswa untuk memasuki dunia kerja. Pengetahuan siswa tentang teknologi IoT sangat minim, sehingga mereka merasa perlu untuk memberikan workshop dan pelatihan kepada siswa. Untuk meningkatkan pembelajaran siswa jurusan komputer, mesin dan listrik dalam penguasaan teknologi IoT melalui workshop, pelatihan dan demo alat selama dua hari. Dengan metode presentasi, training dan demo alat penelitian bagi peserta kegiatan, workshop dan training dilakukan dengan tujuan peserta kegiatan memiliki pengetahuan baru dan mengetahui perkembangan teknologi khususnya pemanfaatan teknologi IoT. Pelaksanaan kegiatan ini diikuti oleh 36 siswa SMK Dinamika Kota Tegal. Setelah mengikuti kegiatan pengabdian, hasilnya mahasiswa lebih memahami teknologi IoT. Hasil angket yang diperoleh adalah 99% siswa memahami penguasaan teknologi IoT.
Abstract: Internet of Things (IoT) is a technology that makes it possible to control, communicate, and collaborate with various hardware devices. IoT technology is very relevant in various fields, one of which is in the field of education. In improving the competence of graduates, to improve the Softkill of students of SMK Dinamika Kota Tegal, which can be used as a provision for students to enter the world of work. Students' knowledge of IoT technology is very minimal, so they feel the need to provide workshops and training to students. To improve the learning of students majoring in computers, machines and electricity in mastering IoT technology through workshops, training and tool demos for two days. With presentation methods, training and demonstrations of research tools for activity participants, workshops and training are carried out with the aim of activity participants having new knowledge and knowing technological developments, especially the use of IoT technology. The implementation of this activity was attended by 36 students of Tegal City Dynamics Vocational School. After participating in service activities, the result is that students understand IoT technology better. The results of the questionnaire obtained are 99% of students understand the mastery of IoT technology.
References
Budihartono, E, Nugraha, P. P., & ... (2021). Peningkatan Softskill Siswa Melalui Implementasi IoT Berbasis Arduino Bagi SMK Muhammadiyah 1 Kota Tegal. JMM (Jurnal …, 5(5), 2259–2265. http://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm/article/view/5251
Budihartono, Eko, & Afriliana, I. (2019). Monitoring Ketinggian Plateau Berbasis Mikrokontroler Menggunakan Atmega 328 dan Sensor Altimeter. Sebatik, 23, 440–446. https://jurnal.wicida.ac.id/index.php/sebatik/article/view/796
Budihartono, Eko, Rakhman, A., & Supriyono, D. K. (2022). Monitoring Suhu dan Kelembaban Tanah pada Budidaya Porang Berbasis Arduino Perancangan perangkat keras terdiri dari sistem kontrol yaitu Arduino yang. 11(1).
Budihartono, Eko, Sabanise, Y. F., & Arif Rakhman. (2021). Monitoring Kualitas Air pada Budidaya Hidroganik Berbasis Arduino. Smart Comp, 10(2), 2–5.
Ciptadi, P. W., & Hardyanto, R. H. (2018). Penerapan Teknologi IoT pada Tanaman Hidroponik menggunakan Arduino dan Blynk Android. Jurnal Dinamika Informatika, 7(2), 29–40.
Fauzi, A., Maulana, A., Firmansyah, Pernando, F., & Heristian, S. (2019). Pelatihan Perancangan Alat Berbasis Arduino Uno. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusa Mandiri, 1(1), 1–6.
Gularso, D. (2021). Pendidikan Komunitas Untuk Masa Depan Indonesia Di Era Society 5.0 Dan Revolusi Industri 4.0. Jurnal Berdaya Mandiri, 3(1), 476–492. https://doi.org/10.31316/jbm.v3i1.1257
Manfaluthy, M., & Ekawati, R. (2019). Pelatihan Internet of Things (IoT Trainer) Berbasis ESP8266 pada SMK Al-Muhadjirin Bekasi. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ, September.
Nuryanto, N., & Badaruddin, M. (2019). Implementasi Pendidikan Soft Skills dalam Membentuk Moralitas Siswa Madrasah. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 183. https://doi.org/10.32332/elementary.v5i2.1725
Priyono, M., Sulistyanto, T., Nugraha, D. A., Sari, N., Karima, N., & Asrori, W. (2015). Implementasi IoT (Internet of Things) dalam pembelajaran di Universitas Kanjuruhan Malang. SMARTICS Journal, 1(1), 20–23.
Qomariyah, N., Wirawan, R., Minardi, S., Alaa’, S., & Yudi Handayana, I. G. N. (2020). Pendalaman Konsep Fisika Menggunakan Alat Peraga Berbasis Mikrokontroler Pada Siswa Sma. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1), 486. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i1.3225
Ritonga, A. F., Wahyu, S., & Purnomo, F. O. (2020). Implementasi Internet of Things (IoT) untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa SMK Jakarta 1. Risenologi : Jurnal Sains, Teknologi, Sosial, Pendidikan, Dan Bahasa, 5(1), 1–8. https://doi.org/10.47028/j.risenologi.2020.51.57
Sansurizal, S. (2018). Pengenalan Teknologi Pengontrol Berbasis Arduino Di Smk Negeri 6 Tangerang Selatan. Terang, 1(1), 31–41. https://doi.org/10.33322/terang.v1i1.17
Senantias, P., & Surabaya, S. P. (2020). Pemanfaatan Teknologi Pembelajaran Di Era Revolusi Iindustri 4.0 Utilization of Learning Techlogy in the Era of Industrial Revolution 4.0 Saiful Ulum , 2 Suhartono , 3 Evi Sistiyarini A . Analisis Situasi Perkembangan teknologi dari tahun-ketahun men. 1(1), 1333–1342.
Sitorus, M. B., Mangapul, J., Aziz, H., Pramono, T., IPM, P., & Gifson, A. (2019). Pemrograman Mikrokontroler Guna Memperkenalkan Industri 4.0 di SMA Negeri 7 Tangerang Selatan. Terang, 2(1), 34–42. https://doi.org/10.33322/terang.v2i1.533
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).