TAMAN BACAAN FUN LIBRARY BERBASIS SAINS, IPTEK, IMTAQ UNTUK PAUD ISLAM TERPADU MUSH’AB BIN UMAIR
DOI:
https://doi.org/10.31764/jmm.v3i1.923Keywords:
Reading Park, Science, Science and Technology, Faith and Faith.Abstract
Abstrak: Upaya meningkatkan minat baca dan pemenuhan bahan bacaan sudah seharusnya menjadi agenda utama dalam usaha mencerdaskan kehidupan bangsa. Pembuataan taman bacaan di PAUD Islam Terpadu Mush’ab Bin Umair bertujuan meningkatkan minat baca siswa PAUD mulai usia dini. Rintisan Taman Bacaan ini menjadi salah satu cara upaya dalam Menambah ilmu pengetahuan informasi untuk siswa. Target dari pembuatan taman bacaan ini khususnya siswa PAUD Islam Terpadu Mush’ab Bin Umair dan masyarakat sekitar PAUD. Tahapan yang pertama yang dilakukan adalah rapat koordinasi dan survey lokasi pengabdian. Tahap kedua pelaksanaan program pengabdian pengadaan perlengkapan untuk pembuatan taman bacaan. Tahap ketiga pelaksanaan pembuatan taman bacaan. Tahap keempat evaluasi dan monitoring program taman bacaan. Berdasarkan hasil kegiatan ini terlihat meningkatnya daya baca serta antusias siswa PAUD dan masyarakat sekitar PAUD.
Abstract: Efforts to increase reading interest and fulfillment of reading materials should be the main agenda in an effort to educate the nation's life. The development of a reading garden at the PAUD Islam Terpadu Mush'ab Bin Umair aims to increase the reading interest of PAUD students from an early age. This Reading Garden stub is one of the ways to increase information science for students. The target of making this reading garden is especially the students of the Integrated Islamic PAUD Mush'ab Bin Umair and the community around PAUD. The first stage that was carried out was a coordination meeting and a service location survey. The second stage of the implementation of the service program is to procure equipment for making reading parks. The third stage is the making of a reading garden. The fourth stage is the evaluation and monitoring of the reading program. Based on the results of this activity, there was an increase in reading power and enthusiasm for PAUD students and the community around PAUD.
References
Sri, A. S. (2017). Pengelolaan TBM Sebagai Sarana Meningkatkan Minat Baca Masyarakat. Jurnal ANUVA, 1(1), 19-32
Eko Didik Widianto, Wahyu Krisna Hidayat, Aris Sugiharto. (2018). Perintisan Taman Baca Tunas Merapi sebagai Upaya Pengembangan Generasi Gemar Membaca di Dusun Druwak Desa Logede Kecamatan Karangnongko Klaten. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 71-79
Suharmono Kasiyun (2015). Upaya Meningkatkan Minat Baca Sebagai Sarana Untuk Mencerdaskan Bangsa. Jurnal Pena Inonesia (JPI), 1(1), 80-97
Rini Rahayu, Novi Widiastuti (2018). Upaya Pengelola Taman Bacaan Masyarakat Dalam Memperkuat Minat Membaca (Studi Kasus TBM Silayung Desa Ciburuy Kecamatan Padalarang). Jurnal COMM-EDU, 1(2), 57-65
Darmono. (2004). Manajemen dan Tata Kerja Perpustakaan Sekolah. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Hamid, M. (2010). Taman Bacaan Masyarakat. Jakarta : Djambatan Panduan.
Kalida, M. (2010). Strategi Kemitraan Taman Bacaan Masyarakat. Yogyakarta: Mitsaq Pustaka.
Kamah, I. (2001). Pola dan Strategi Pengembangan Perpustakaan dan Pembinaan Minat Baca. Jakarta: Perpustakaan Nasional RI.
Murniaty. (2012). Manajemen dan Organisasi Taman Bacaan Masyarakat: Modul Teoritis. Medan: IPI kota Medan.
Hamid., Kemal, M. (2019). PKM Karang Taruna dan Ibu PKK Desa Nepo Kabupaten Wajo melalui rintisan taman baca jendela dunia untuk meningkatkan penguasaan literasi informasi. Jurnal Sinar Sang Surya, 2(2), 19-25
Sutarno, S.N. (2008). Membina Perpustakaan Desa. Jakarta: Sagung Seto.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).