Pengaruh Kecerdasan Intelektual Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Kinerja Perangkat Desa Loang Maka Kecamatan Janapria Lombok Tengah
DOI:
https://doi.org/10.31764/jseit.v3i1.13057Keywords:
Keywork 1, Intellectual Intelligence Keywork 2, Emotional Intelligence Keywork 3, Device PerformanceAbstract
This study aims to determine the influence of intellectual intelligence and emotional intelligence on the performance of the device of Loang Maka Village, Janapria District. The type of research used is causal associative with a quantitative approach. The data collection method used is the census method. Respondents with a total of 37 people from Loang Maka Village, Janapria District, Central Lombok. The data collection techniques used are interviews, documentation, and disseminating questionnaires containing statements about intellectual intelligence, emotional intelligence and the performance of village devices. The analysis tool used is Multiple Linear Regression Analysis by using the SPSS version 26 For Windows program. The results of the data analysis showed that; (1) intellectual intelligence has a positive and insignificant effect on the work of the device, (2) emotional intelligence has a negative and significant effect on the performance of the village device.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kecerdasan intelektual dan kecerdasan emosional terhadap kinerja perangkat Desa Loang Maka Kecamatan Janapria. Jenis penelitian yang digunakan adalah asosiatif kausal dengan pendekatan kuantitatif. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah metode sensus. Responden dengan jumlah 37 orang perangkat Desa Loang Maka Kecamatan Janapria Lombok Tengah. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, dokumentasi, dan menyebarkan kuesioner yang berisi pernyataan tentang kecerdasan intelektual, kecerdasan emosional dan kinerja perangkat desa. Alat analisis yang digunakan adalah Analisis regresi Linier Berganda dengan menggunakan program SPSS versi 26 For Windows. Hasil analisis data menunjukkan bahwa; (1) kecerdasan intelektual berpengaruh positif dan tidak signifikan terhadap kinerrja perangkat, (2) kecerdasan emosional berpengaruh negatif dan signifikan terhadap kinerja perangkat desa.
References
DAFTAR PUSTAKA
Goleman, D. (2001). Working With Emotional Intellegence, Kecerdasan Emosi Untuk Mencapai Puncak Prestasi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Ghozali, Imam. 2005. Aplikasi Analisis Multivariate dengan SPSS. Semarang: Badan Penerbit UNDIP.
Putri, Y. S. (2016). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan PT PLN Persero Area Klaten. Jurnal Studi Manajemen dan Organisasi, 13, 88-97.
Satriono, G., & Pitasmoro, P. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Kinerja Guru di SMP Negeri 4 Kediri. Jurnal Ekonika, 3(1).
Simanjuntak, P. J. (2005). Manajemen dan Evaluasi Kinerja. Jakarta: PT Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi UI.
Stenberg, J. R. (2008). Psikologi Kognitif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitataif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFVABETA dan C.
Tarigan, B. E. (2015). Analisis Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Kinerja Manajerial Pada Hotel-Hotel Berbintang 3 di Pekan Baru. Jurnal Jom VEKON, 2(2).
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in Journal of Sharia Economy and Islamic Tourism agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).