Efektivitas Model Pembelajaran Artikulasi dan Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau Dari Motivasi Belajar
DOI:
https://doi.org/10.31764/jtam.v1i1.2Keywords:
Artikulasi, Talking Stick, Motivasi belajarAbstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas masing-masing kategori model pembelajaran, motivasi belajar siswa dan interaksinya terhadap prestasi belajar matematika siswa. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh kelas VIII SMP Negeri 5 Madiun yang terdiri dari 4 kelas. Penentuan sampel menggunakan cluster random sampling. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah metode tes dan metode angket. Uji hipotesis penelitian ini menggunakan anava dua jalan sel tak sama dengan taraf signifikansi 0,05. Kesimpulan dari hasil penelitian ini adalah (1) prestasi belajar matematika siswa yang menggunakan model pembelajaran Artikulasi lebih baik dari model pembelajaran Talking Stick, (2) jika ditinjau dari masing-masing tingkatan motivasi belajar, siswa yang memiliki motivasi belajar tinggi prestasi belajarnya jauh lebih baik dibandingkan dengan siswa yang memiliki motivasi belajar sedang maupun rendah dan (3) model pembelajaran Artikulasi lebih efektif dari model pembelajaran Talking Stick untuk meningkatkan prestasi belajar siswa, untuk setiap tingkat motivasi belajar siswa.
Abstract: Â The aims of this research were to find out the effectivennes of each categories of learning model, motivation to study and their interaction towards student mathematics learning achievement. The population was all students of grade VIII Five Junior High School of Madiun City consisted of four class. Sampling was done by cluster random sampling technique. The hypothesis test used unbalanced two ways analysis of variance at the significance level of 0.05. The conclution of this research that (1) the model of Articulation learning gives a better mathematics achievement than model of Talking Stick learning, (2) students with the high motivation to study had better achievement than students with the medium and low motivation to study, and (3) the model of Articulation learning was more effective than the model of Talking Stick learning to enhance students mathematics learning achievement for each level of students motivation to study.References
Nur, M. dan Wikandari, P. R. (2008). Pengajaran Berpusat Kepada Siswa dan Pendekatan Konstruktivis dalam Pengajaran, Universitas Negeri Surabaya, Surabaya
Saktiono, A. C. (2011). Efektifitas Model Pembelajaran Artikulasi dan Pembelajaran Cooperative Script Terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Bendo, IKIP PGRI Madiun, Madiun
Subana dan Sudrajat. (2001). Dasar-Dasar Penelitian Ilmiah. Bandung: Pustaka Setia.
Sudjana. (2005). Metode Statistika. Bandung: Tarsito.
Susilo, F. (2010). Penerapan Model Pembelajaran Artikulasi Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi dan Aktivitas Belajar Fisika Siswa di SMP N 3 Ngawi Tahun 2009/2010, IKIP PGRI Madiun, Madiun
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JTAM (Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).