Penggunaan Bahan Ajar Outdoor Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis

Authors

  • Wanti Asmara Universitas Bengkulu
  • Saleh Haji Universitas Bengkulu
  • Hanifah Hanifah Universitas Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.31764/jtam.v2i2.498

Keywords:

Bahan Ajar Outdoor Learning, Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa yang diajar menggunakan bahan ajar Outdoor Learning. Bahan ajar tersebut terdiri dari buku ajar dan LKPD. Jenis penelitian ini adalah quasi eksperiment (eksperimen semu) dengan populasi penelitian yaitu siswa kelas VII SMP Negeri 19 Kota Bengkulu. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa penggunaan bahan ajar outdoor learning dapat meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa, dengan nilai n-Gain 0,50 (sedang).

Abstract : The purpose of this study was to determine the improvement of students' mathematical problem solving abilities taught using Outdoor Learning teaching materials. The teaching materials consist of textbooks and LKPD. This type of research is quasi experiment (quasi-experimental) with the research population, namely grade VII students of Bengkulu City 19 Middle School. The results of this study conclude that the use of outdoor learning teaching materials can improve students' mathematical problem solving abilities, with a n-Gain value of 0.50 (moderate).

References

Broda, H. W. (2011). Moving the classroom outdoors: Schoolyard-enhanced learning in action. Stenhouse Publishers.

Harte, H. A. (2013). Universal design and outdoor learning. Dimensions of Early Childhood, 41(3), 18-22.

Lestari, Ika. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi: Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Padang: Akademia.

Polya, G. (2014). How to solve it: A new aspect of mathematical method. Princeton university press.

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2010). PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do–Student Performance in Reading, Mathematics, and Science (Volume I). Paris: OECD Publishing.

Meyer, H. D., & Benavot, A. (Eds.). (2013, May). PISA, power, and policy: The emergence of global educational governance. Symposium Books Ltd.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Penata Media Group: Jakarta

Walid, M., & Hanifah, N. H. (2018). Pengembangan Buku Ajar Tematik Kelas Iv Berbasis Integrasi Islam Pada Subtema Pemanfaatan Energi Di Sekolah Dasar. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah

Downloads

Published

2018-10-30

Issue

Section

Articles