Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Strategi Pembelajaran Kreatif-Produktif Pada Materi Operasi Aljabar
DOI:
https://doi.org/10.31764/jtam.v3i1.757Keywords:
Hasil Belajar, Kreatif-Produktif, dan Operasi AljabarAbstract
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas VIII SMP melalui penerapan strategi pembelajaran kreatif-produktif. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Data yang dikumpulkan dari penelitian adalah hasil tes dan observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata diperoleh siswa pada siklus I sebesar 48,68 dengan ketuntasan klasikal belajar sebsar 71,42 dan pada siklus II nilai rata-rata sebesar 64,34 dengan ketuntasan klasikal belajar sebsar 78,12%. Sedangkan aktivitas siswa pada siklus I pertemuan pertama menghasilkan rata-rata 8,4 dan pertemuan kedua dengan rata-rata sebesar 10,2, kemudian pada siklus II pertemuan pertama dengan rata-rata 11,6 dan pada pertemuan kedua dengan rata-rata 15,4. Hasil penelitian menujukkan adanya peningkatan hasil belajar matematika melalui strategi pembelajaran kreatif-produktif pada materi operasi aljabar kelas VIII SMP.
Abstract: Â The purpose of this study was to improve the mathematics learning outcomes of eighth grade students of Junior High School through the application of creative-productive learning strategies. This type of research is classroom action research (CAR). Data collected from research are test results and observations. The results showed that the average value obtained by students in the first cycle was 48.68 with the classical completeness of learning was 71.42 and in the second cycle the average score was 64.34 with the classical completeness of learning was 78.12%. While the activities of students in the first cycle of the first meeting produced an average of 8.4 and the second meeting with an average of 10.2, then in the second cycle the first meeting with an average of 11.6 and at the second meeting with an average of 15, 4. The results of the study showed an increase in mathematics learning outcomes through creative-productive learning strategies in algebraic operating material in eighth grade students of Junior High School.
References
Arikunto, Suharsimi. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Aqib, Zainal. (2009). Penelitian Tindakan Sekolah. Bandung: Yrama Widya.
Fadrik Adi Fahrudin. (2017). Efektivitas Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa Program Studi Tadris Matematika UIN Mataram. Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika, 1(1), 41-48
Hamalik, Oemar. (2008).Kurikulum dan Pembelajaran.Jakarta: Bumi Aksara.
Hanafiah. (2010). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.
Hendra Erik Rudyanto. (2014). Model Discovery Learning Dengan Pendekatan Saintifik Bermuatan Karakter Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Premiere Educantum, 4(1), 41-48
Johnson, Richard. (2007). Applied Multivariate Statistical Analysis.United States: Prentice Hall
Musfiroh, Takdiroh. (2003). Bermain Sambil Belajar dan Melatih Kecerdasan Anak. Jakarta: Bumi Angkasa
Pendawi Dwi Herdani, Novisita Ratu. (2018). Analisis Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Open – Ended Problem Pada Materi Bangun Datar Segi Empat. Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika, 2(1), 9-16
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PTRinekaCipta.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta
Sugiono Anas. (2009). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta:Raja Grafika Persada
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Tatag Yuli Eko Siswono. (2007). Konstruksi Teoritik Tentang Tingkat Berpikir Kreatif Siswa Dalam Matematika. Jurusan Matematika FMIPA UNESA, 5(1), 1-10
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JTAM (Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).