Pengembangan Modul Pembelajaran Bangun Ruang Dengan Metode Creative Problem Solving (CPS) Pada Siswa Kelas VIII SMP
DOI:
https://doi.org/10.31764/jtam.v3i1.760Keywords:
Modul, Model Four-D, Creative Problem Solving (CPS), Bangun RuangAbstract
Abstrak: Bahan ajar yang digunakan oleh guru di SMP Negeri 3 Mataram dalam pembelajaran matematika adalah buku siswa dan LKS (Lembar Kerja Siswa). Pembelajaran matematika yang mendorong kemampuan pemecahan masalah masih kurang dan belum dapat dikembangkan. Oleh sebab itu, perlu adanya pengembangan bahan ajar modul matematika dengan menggunakan metode CPS merupakan suatu solusi yang tepat untuk membantu siswa dan guru dalam pembelajaran matematika yang bertujuan untukmeningkatkan kemampuan siswa dalam bentuk kreative dan dalam memecahkan masalah. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan Modul Pembelajaran Dengan Metode CPS Pokok Bahasan Bangun Ruang Pada Siswa Kelas VIII SMP. Selain itu, penelitian ini juga dilakukan untuk mengetahui kualitas kelayakan LKS yang dihasilkan berdasarkan aspek kevalidan, kepraktisan, dan keefektian. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan modul dengan model pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah 4-D (Define, Design, Develop, and Disemination) yang dikembangkan oleh Thiagarajan, Semmel dan Semmel. Hasil penelitian ini menunjukkan kualitas produk yang dihasilkan berdasarkan (1) aspek kevalidan memenuhi kriteria valid dengan rata-rata total penilaian validator adalah 3,92. (2) Aspek kepraktisan memenuhi kriteria praktis dengan rata-rata total nilai siswa81,8 dan angket respon siswa dengan persentase sebesar 100% dan (3) aspek keefektifan memenuhi kriteria efektif dengan ketuntasan klasikal hasil belajar siswa yaitu 100%.
Â
Abstract: The teaching materials used by teachers in SMP Negeri 3 Mataram in mathematics learning are student books and LKS (Student Worksheets). Mathematical learning that encourages problem solving skills is still lacking and cannot be developed. Therefore, the need for the development of mathematics module teaching materials using the CPS method is an appropriate solution to help students and teachers in mathematics learning that aims to improve students' abilities in creative form and in solving problems. Â This study aims to produce a Learning Problem Model with CPS Subjects in Building Space in Class VIII. In addition, this study was also conducted to determine the quality of the LKS feasibility based on the aspects of validity, practicality and effectiveness. Â This type of research is module development research with the development model used in this study is 4-D (Define, Design, Develop, and Disemination) developed by Thiangarajan, Semmel and Semmel. The results of this study indicate that the quality of the products based on (1) the validity aspect meets the valid criteria with the average of the total validator assessment is 3.92. (2) Practical aspects meet the practical criteria with an average total score of 81.8 students and student response questionnaires with a percentage of 100% and (3) effectiveness aspects meet the effective criteria with classical completeness of student learning outcomes that is 100%.
References
Aqib, Zainal, dkk. (2011). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung. Yrama Widya.
Dwi Ivayana Sari, dkk. (2016).Efektivitas Model Pembelajaran Creative ProblemSolving(CPS) Pada Materi Lingkaran Di Kelas VIII MtsNurul Huda. Jurnal Apotema, 2(2), 76-85.
Eko Putro Widoyoko. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran: PanduanPraktisBagi Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Majid. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mahardika, I Ketut; Maryani; Murti, Selly Candra Citra. (2013). Penggunaan Model Pembelajaran Creative Problem Solving Disertai LKS Kartun Fisika Pada Pembelajaran Fisika Di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(2), 231-237.
Moh. Agung Arif Z, Abdillah. (2018). Pengembangan Modul Belajar Mandiri LaTeX Beamer Sebagai Alternatif Media Presentasi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika. Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika, 2(2), 138-143.
Muhamad Syazali. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving Berbantuan Media Maple 11 Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Al Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 91-98.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in JTAM (Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).